דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

כיצד מממשים זכויות סיעודיות בביטוח לאומי? מומחי 'זכותי' כאן לעזור

(קרדיט: freepik)
(קרדיט: freepik)

הרוחות סערו לאחרונה עקב הודעת הביטוח הלאומי כי אם לא יחולו שינויים בהכנסות ובהוצאות של המוסד, הוא צפוי לפשוט רגל כבר בשנת 2036. זו לא הפעם הראשונה שקובעים 'תאריך תפוגה' לביטוח לאומי, אך כעת התחזית קשה יותר מבעבר. בינתיים, המוסד לביטוח לאומי ממשיך לספק את הקצבאות המגיעות לתושבי ישראל, בכלל זה לזכאים לזכויות סיעודיות. עם זאת, למרבה הצער, ישראלים רבים העשויים להיות זכאים לזכויות סיעודיות אינם מממשים אותן.

"אנשים סיעודיים הם לרוב אנשים שאין להם את אורך הרוח להיכנס לעבותות הבירוקרטיה כמו שיש לאדם בריא, מן הסתם," אמרו מומחי 'זכותי', החברה המובילה בתחום מיצוי הזכויות הרפואיות. "זה מובן, אך זה לא מתקבל על הדעת מבחינתנו שאנשים מוותרים על המגיע להם מהמדינה. עבור רבים מהאנשים הסיעודיים בארץ, הטיפול והסיוע הסיעודי הכרחיים על מנת שיוכלו לחיות בכבוד. לכן, מן הראוי שהם יהיו מודעים לכל מה שהם עשויים להיות זכאים לו ויקבלו את הסיוע הנדרש במימוש הזכויות הללו."

קשיש על כיסא גלגלים (מקור: DC Studio מ-Freepik)
קשיש על כיסא גלגלים (מקור: DC Studio מ-Freepik)

לא מתמודדים לבד

גמלת סיעוד היא סיוע הניתן לתושבי ישראל שהגיעו לגיל פרישה ומתקשים בניהול ענייניהם היום-יומיים כגון: רחצה, החלפת בגדים, הכנת אוכל וכו'. סיוע זה יכול לבוא לידי ביטוי בטיפול סיעודי, בכסף, או בשניהם יחד. ישנם כמה תנאי סף להכרה בזכויות סיעודיות:

  • על המבקש לגור בקהילה, כלומר בביתו או בדיור מוגן. יש לציין כי לא כל השוהים בדיור מוגן יהיו זכאים לזכויות סיעודיות, אלא רק אלה ששוהים במחלקה לעצמאים או לתשושים.
  • המבקש אינו מקבל קצבת שירותים מיוחדים, קצבה מיוחדת לנפגעי עבודה בעלי דרגת נכות גבוהה, גמלה לטיפול אישי, ואינו זכאי להטבה ממשרד הביטחון שמקבילה לגמלת סיעוד.
  • הוא זקוק לסיוע או השגחה, כנקבע במבחן התלות (כפי שיפורט בהמשך).
  • הכנסותיו של המבקש נמוכות יותר מ-12,092 ש"ח בחודש.

"ההמלצה הבסיסית ביותר שלנו היא לא לתת לקרוב המשפחה הסיעודי להתמודד לבד עם המערכת של ביטוח לאומי. רוב הסיכויים שהוא לא יצליח להסתדר איתה, וחבל על התסכול," ציינו המומחים של 'זכותי', שטיפלו בהצלחה כבר באלפי פניות של אנשים שהתקשו לקבל גמלת סיעוד. "רצוי שמי שייקח את המושכות זה אדם צעיר יותר, שיותר בקיא בנבכי הבירוקרטיה, אך לפעמים גם זה לא מספיק. לכן רבים בוחרים לפנות לאנשי מקצוע שיסייעו בידיהם להתמודד עם ביטוח לאומי."

קשישה והמטפלת הסיעודית שלה (מקור: prostooleh מ-Freepik)
קשישה והמטפלת הסיעודית שלה (מקור: prostooleh מ-Freepik)

רגע האמת – מבחן התלות

הליך הבקשה לגמלת סיעוד מתחיל בהגשת טופס ב.ל. 2600. לטופס יש לצרף שלל מסמכים המעידים על מצבו של מבקש הגמלה, כגון סיכום רפואי מרופא המשפחה, כתב ויתור על סודיות רפואית וסיכומי אשפוזים (אם היו בשלושת החודשים שקדמו להגשת התביעה). בני 90 ומעלה יצרפו לטופס התביעה טופס הערכה תפקודית.

למי שסובלים מירידה קוגניטיבית, רצוי לצרף אבחון מגריאטר או מפסיכוגריאטר. באם רוצים, ניתן להגיש מידע רלוונטי נוסף למוסד, בטופס שתמלא האחות שמטפלת בתובע או העובדת הסוציאלית שמכירה את המקרה שלו. כמו כן, אם התובע מתגורר במוסד או בית אבות, יש לצרף לתביעה טופס אישור מגורים מהמוסד.

במסגרת 'המסלול המהיר', חלק מהתובעים עשויים להיות מוכרים כסיעודיים על סמך מסמכים בלבד. במקרים אחרים, יישלח מעריך תלות לביתו של התובע, שיקבע, ע"פ מבחן ה-Activities of Daily Living) ADL), אם מגיע לתובע סיוע סיעודי, וכמה מגיע לו. "מבחן התלות היא לרוב סיטואציה לא נעימה עבור התובע ומשפחתו, ולא פלא שרבים מפחדים ממנה," אמרו המומחים. "זה לא נאמר בריש גלי, אך זה ברור כשמש שתפקידו של המעריך, בין השאר, הוא למצוא סתירות בטענותיו של התובע בדבר יכולתו או אי-יכולתו להסתדר בכוחות עצמו בביצוע מטלותיו היום-יומיות. על כן, יש להיות מוכנים להגעת המעריך, הן מבחינה מנטלית והן מבחינת טיעונים."

הגוף החזק לצידו של המבוטח

לאחר ביקור הבית של המעריך, ביטוח לאומי יקבע לכמה שעות סיעוד שבועיות יהא זכאי התובע, אם בכלל. באם תביעתו התקבלה, הוא יוכל לבקש לקבל חלק מהשעות כשעות טיפול סיעודי, ואם הוא רוצה, הוא יוכל לקבל את חלקן ככסף שייכנס לחשבונו בכל חודש. תובע שאינו שבע רצון מהחלטת ביטוח לאומי בעניינו (הוא קיבל פחות שעות ממה שהוא חושב שמגיע לו, או שתביעתו נשללה על הסף) יוכל לערער לוועדת העררים של ביטוח לאומי. אם קביעת ועדת העררים גם היא אינה מקובלת על התובע, הוא יכול לערער על כך למערכת המשפט.

"ביטוח לאומי הוא עודנו מוסד גדול וחזק עם המון משאבים ויכולות, ואילו לרוב, האזרח הקטן אינו בעל היכולת להתמודד עם העוצמה הזו. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באדם סיעודי," סיכמו המומחים של 'זכותי'. "אנחנו ב'זכותי' שמנו לעצמנו למטרה להיות הגוף החזק שעומד לצידו של המבוטח, ומסייע לו להשיג את המגיע לו ממוסדות המדינה. אנחנו עושים זאת כבר כ-20 שנה, ונמשיך לעשות זאת עוד שנים רבות."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!