דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

משען / כמה כללים פשוטים להפחתת סיכויי ההידבקות כשבאים במגע עם הנכדים האהובים

משען
משען

מדי שנה בשלהי הקיץ, עם העיטוש או השיעול הראשון, שב ועולה הקונפליקט הנצחי שבצדו האחד השאיפה לבלות עם הנכדים כמה שיותר ובצדו השני הרצון להישאר בריאים. זאת כיוון שבין אם נרצה בכך ובין אם לא, ילדים בגילאי בית הספר ומטה סובלים מהצטננות עד 12 פעמים בשנה ואחד מתוך כל שלושה ילדים חולה בשפעת מדי שנה.

אז כיצד נוכל להימנע מתחלואה אך עדיין לא לוותר על חיבוקים ונשיקות? ובכן, בדיוק על זה רצינו לכתוב לכם הפעם, אבל לפני שנפתח בדברים, יש ראשית לשפוך מעט אור על מחלות החורף.

מחלות החורף – פרופיל

במהלך חודשי החורף ניתן לזהות עלייה משמעותית בשכיחותן של מחלות זיהומיות הפוגעות בדרכי הנשימה כמו דלקת ריאות, הצטננות ושפעת, בדגש על מחלות ויראליות (המועברות על ידי נגיפים). אמנם בתקופת החורף חלה גם עלייה בשכיחות המחלות החיידקיות, אך ברוב המקרים מדובר במחלה חיידקית שהתפתחה על רקע מחלה ויראלית קודמת. זהו המצב למשל במקרים הקלאסיים שבהם דלקת ריאות חיידקית התפתחה לאחר שהמטופל חלה בדלקת ריאות ויראלית שהלכה למעשה, "הכינה את השטח" לפלישת החיידק.

ישנו מגוון רחב ביותר של מיתוסים הנוגעים לגורמים המובילים לכך שדווקא במהלך החורף מחלות ספציפיות כמו הצטננות ושפעת מרימות את ראשן. בראש ובראשונה חשוב להזכיר את מיתוס הקור, לפיו הקור הוא מה שגורם לנו לחלות. זוהי למשל הסיבה בגינה לא נהוג לצאת מהבית עם שיער רטוב בחורף, אך האמת היא שלא הקור הוא גורם התחלואה, אלא הפתוגנים הנישאים באוויר.

לאור זאת אחת הסיבות המרכזיות בגינן בחורף ניכרת עלייה בשכיחות המחלות השונות היא שבחודשים הקרים, אנחנו נוטים להצטופף יותר ולשהות בחללים סגורים ולא מאווררים. כפועל יוצא מכך, פוטנציאל ההדבקה גבוה יותר. לצורך העניין רוב הסיכויים שאם היינו נוהגים להצטופף בחללים סגורים ולא מאווררים בחודשי הקיץ, גם אז היינו רואים עלייה בשכיחות המחלות השונות.

נגיפים עטופים בג׳לי

מעבר לזה, בשנת 2008 התגלה כי ישנה סיבה נוספת לכך ששפעת למשל שכיחה יותר בחורף, הקשורה לאופן ההדבקה. הנגיפים שגורמים למחלת השפעת מועברים בעיקר על ידי התעטשות. בהתעטשות טיפות רוק מיקרוסקופיות מופצות כתרסיס המכיל כמות גדולה מאוד של נגיפים העטופים בחומר דמוי ג'ל. תפקידו של החומר הוא להגן על הנגיפים מפני התייבשות בזמן שהם נמצאים באוויר הפתוח. לאחר שהנגיף מצליח לחדור לגוף של הנדבק, חום הגוף שלו גורם לפירוק המעטפת הג'לטינית והנגיף עושה את דרכו לתאי המאחסן.

ככול שמזג האוויר חם יותר, כך הנגיף יכול לשהות פחות זמן באוויר הפתוח שכן הוא מאבד את המעטפת המגנה עליו לפני שהוא מספיק לחדור לדרכי הנשימה של האדם. הבנת הדרכים שבהן מחלות החורף מועברות מאדם חולה לאדם בריא, סייעו לאנשי הרפואה לנסח כמה כללים פשוטים שיש בהם כדי לסייע לנו למנוע את ההידבקות או לכל הפחות להפחית את סיכויי ההידבקות במהלך החורף.

אז מה לעשות?

חינוך הנכדים להתעטשות נכונה

כפי שציינו, נגיפי השפעת עוברים מאדם חולה לאדם בריא בעיקר באמצעות התעטשות ולכן על ידי נטרול אמצעי ההעברה הזה, ניתן למזער בצורה משמעותית את סיכויי ההידבקות. כל שעליכם לעשות הוא ללמד את הילדים כיצד יש להתעטש בצורה נכונה. האידיאל הוא להתעטש לתוך ממחטת נייר או טישיו ולאחר מכן להשליך את הנייר לפח האשפה. אם אין בהישג יד טישיו או ממחטת נייר, יש להימנע מהתעטשות לתוך כף היד. תחת זאת יש לחנך את הילדים שיש להתעטש תוך קירוב המרפק לכיוון הפה כשטיפות הרוק ניתזות לחלק הפנימי של המרפק.

שימו לב – כאשר הנגיפים שמעבירים את מחלות החורף עושים את דרכם לכף היד, ישנו סיכוי טוב שחיש מהר יועברו לחפצים שונים או לאזורים שונים בגוף ומשם הדרך להדבקה, קצרה מאוד.

חיטוי משטחים

רבים לא מודעים לכך, אבל הטיפות המיקרוסקופיות הנושאות את הנגיפים והכוונה היא גם לנגיפים של ההצטננות, בהחלט יכולות להישאר במשך זמן לא מבוטל ואפילו במשך מספר שעות על משטחים שונים, בדגש על משטחים מתכתיים כשבמשך הזמן הזה, הנגיפים ממשיכים להתקיים ולהוות סכנה. אי לכך, ילד שמוחה את אפו מבלי משים ולאחר מכן נוגע בידית הדלת למשל, משאיר כמות נאה של נגיפים על הידית, שרק מחכים לסבא האוהב שיאסוף אותם בפעם הבאה שיפתח את הדלת.

לאור זאת, מומלץ להחזיק כמות נאותה של מגבונים מחטאים ולנקות את המשטחים שבהם נגעו הזאטוטים המנוזלים.

חיטוי ידיים

על ידי חיטוי ידיים ושטיפת ידיים ניתן גם כן למזער את סיכויי העברת הנגיפים בצורה דרסטית. חשוב במיוחד לשטוף ידיים עם סבון לפני הטיפול במזון, לפני הארוחה, לאחר היציאה מהשירותים, לאחר התעטשות או שיעול וכמובן שגם לאחר המגע בטישיו משומש, החלפת חיתול וכיו"ב. גם במקרה הזה, יש לחנך את הנכדים לשטיפת ידיים, בעיקר לאחר שיעול או התעטשות.

הפרדה בין חולים לבריאים

מומלץ ביותר להימנע משינה בחדר אחד עם נכד חולה שכן מדובר על הדרך המוצלחת ביותר להידבק בנגיפים. אדם חולה ויהיה זה בן הזוג שלכם, הבן או הנכד, צריך לישון בחדר נפרד עד להחלמתו המלאה. אם אין לכם אפשרות לארח את הנכדים בחדר נפרד, לכל הפחות הקפידו על אוורור החדר במידת האפשר וכן הקפידו על החלפת הבגדים והמצעים לעתים תכופות מהרגיל.

זכרו – השהות בחללים הסגורים והבלתי מאווררים היא בין הגורמים העיקריים המגבירים את השכיחות של מחלות דרכי הנשימה במהלך החורף ולכן באופן כללי מומלץ מדי פעם לדאוג לאוורור החללים שבהם מצטופפים בני המשפחה, בעיקר כשהמשפחה כוללת כמה נכדים חמודים ומנוזלים.

חיסון נגד שפעת

כל עוד החיסון ניתן שבועיים לפחות לפני החשיפה לנגיף, אפשר למנוע את מחלת השפעת. זוהי הסיבה בגינה משרד הבריאות ממליץ לכלל אזרחי ישראל להתחסן נגד שפעת (החל מגיל חצי שנה ומעלה) כשהחיסון ניתן כיום חינם בקופות החולים. יש לציין בהקשר זה כי מדי שנה מופיע זן חדש של נגיפי שפעת ולכן גם אם טרחתם להתחסן בשנה שעברה, מומלץ מאוד שתיגשו להתחסן השנה פעם נוספת וכך גם בשנה הבאה ובזו שאחריה וכן הלאה.

החיסון השנתי מיוצר בהתאם לתחזיות שמספק ארגון הבריאות העולמי בנוגע לנגיפים הצפויים להוות איום בעונה הקרובה. יחד עם זאת גם במקרים שבהם ישנה זהות בין הזנים שנכללו בחיסון של השנה שעברה לבין הזנים הכלולים בחיסון הניתן בשנה הנוכחית, עדיין חשוב לקבל את החיסון. זאת כיוון שחצי שנה לאחר קבלת החיסון, רמת הנוגדנים נגד הזנים השונים מתחילה לרדת וכעבור שנה ממועד החיסון, הרמה כבר אינה מספקת את ההגנה הנאותה.

החיסון מומלץ במיוחד לבני 65 ומעלה ולילדים החל מגיל שישה חודשים ועד גיל שש (ובעיקר עד גיל שנתיים) ובנוסף לחולים במחלות כרוניות, בדגש על מחלות קרדיווסקולריות, השמנה חולנית, שחפת, מחלות כבד, מחלות המטולוגיות, מחלות נוירולוגיות ועוד (הרשימה המלאה באתר של משרד הבריאות). את החיסון מומלץ לקבל בתחילת חודש אוקטובר ולא יאוחר מסוף נובמבר (גם אם איחרתם את המועד, עדיף להתחסן מלוותר על החיסון).

שורה תחתונה

מחלות החורף יכולות להוות הרבה יותר מחוסר נוחות או פגיעה זמנית באיכות החיים. רק כדי לסבר את האוזן נציין כי במדינת ישראל הולכים לעומם עד 10000 בני אדם מדי שנה כתוצאה מסיבוכי מחלת השפעת, זאת לפי הנתונים של משרד הבריאות. אי לכך, חשוב להקפיד על כמה כללים פשוטים במטרה להפחית את סיכויי ההידבקות, בעיקר כשבאים במגע עם הנכדים האהובים, שסובלים ממחלות חורף בשכיחות גבוהה ביותר.

במיוחד חשוב לחטא משטחים שבהם נגעו הילדים, לשטוף ידיים היטב במים ובסבון לעתים קרובות, ללמד את הנכדים כיצד יש להתעטש נכון, לדאוג לאוורר חללים סגורים בתדירות גבוהה מהרגיל, להימנע מלישון באותו החדר עם נכד חולה ואולי החשוב מכל – לדאוג להתחסן בתחילת חודש אוקטובר נגד הזנים הצפויים לנחות באזורנו.

למידע נוסף לחצו כאן


כתבה זו הינה להעשרה בלבד ואין לראות בה המלצה מטעם משען

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!