דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

עו"ד מיכל לביא – פרקליטת המעסיקים

(קרדיט: ניב קנטור)
(קרדיט: ניב קנטור)

היא מתמחה בדיני עבודה ובאמתחתה ניסיון עשיר בליווי משפטי של הגופים הגדולים בישראל. הכירו את עורכת הדין מיכל לביא, ראש מחלקת מעסיקים במשרדו של עו"ד רועי סבג בחיפה

מיכל לביא, עורכת דין דיני עבודה , מנהלת את מחלקת המעסיקים במשרד עורכי הדין – רועי סבג ושות' בחיפה, ובמסגרת זו מספקת מתן ייעוץ משפטי שוטף וחוות דעת משפטיות לחברות שונות, לרבות חברות פרטיות וציבוריות גדולות במשק, בכלל הסוגיות המשפטיות השונות העולות בתחום דיני העבודה.

בטרם הצטרפה עו"ד לביא למשרדו של עו"ד רועי סבג , היא עבדה כעשור במשרדי נ. פינברג ושות'. במהלך עבודתה צברה לביא ניסיון עשיר בייעוץ ובייצוג משפטי של המעסיקים הגדולים והמובילים ביותר, כגון בנקים (הבינלאומי, מזרחי, לאומי ואיגוד) וחברות כמו אלדן, ממו גלובל וכימדע תעשיות בע"מ ועוד.

עורכת הדין מיכל לביא, מחזיקה בתואר ראשון (LL.B) במשפטים מאוניברסיטת חיפה ותואר שני (M.B.A) במנהל עסקים וניהול ארגוני, מהקריה האקדמית אונו.

למה בחרת לעסוק בדיני עבודה?

"עוד בשלב הלימודים, במהלך הקורס בדיני עבודה הרגשתי את החיבור שלי לתחום", מסבירה עו"ד לביא. "תחום דיני העבודה הוא תחום שנוגע לאוכלוסייה כולה, על כל רבדיה, בחלק ניכר מחיינו במהלכו  אנו נמנים על שוק העבודה. החשיבות והמרכזיות המכרעת שיש לתחום זה בחיי כולנו היא שהובילה אותי להחלטה שאני לעסוק בתחום זה. בנוסף, תחום דיני העבודה הוא תחום שבאופיו הוא מאוד דינמי ומשתנה. אופיו זה של התחום נגזר הן מהעובדה שתחום דיני העבודה מושפע מאוד מהמציאות, מהתקדמות הטכנולוגיה והדיגיטל ומשינוי הדורות והן מעבודה שהאמור מצריך התאמה גם במישור הרגולטורי והפסיקתי".

בהתאם לכך הסבירה עו"ד לביא, כי משפט העבודה מחייב חשיבה, יצירתיות וחקירה כל הזמן ומציבה אתגר יומיומי בעבודה – דבר שהיא אוהבת ומתחברת אליו.

מה החשיבות לכך שמעסיקים ייוועצו עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה?

עו"ד לביא פתחה את דבריה משהסבירה כי קיימת חשיבות עצומה ומכרעת לכך שמעסיקים ייוועצו עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה.

"ראשית, על מעסיק מוטלות חובות רבות בדין בכל הנוגע להעסקת עובדים, וחשוב שהמעסיק יהיה ער לחובות אלה – ולשינויים החלים בהן מעת לעת – על מנת שלא לפגוע בזכויות עובדיו ועל מנת שלא לחשוף עצמו לתביעות ולסנקציות משפטיות.

שנית, הדין החל בתחום דיני העבודה מקים, במקרים מסוימים, חבות על המעסיק אשר אי ביצועו עלול לגרור סנקציות כלכליות כבדות ואף להוביל להטלת אחריות פלילית – הן על העסק עצמו והן על בעלי תפקידים בו".

עו"ד לביא הסבירה כי במקרים מסוימים המעסיק נדרש להתמודד עם מקרים מורכבים אשר יש להם השפעה ישירה, מידיית ומהותית על העסק והתנהלותו כגון: שביתות עובדים, עיצומים, השבתת מערכות וכיו"ב. "תהליכים מורכבים מסוג זה מחייבים ליווי משפטי מיומן ומהיר על מנת למנוע את הפגיעה המהותית והמיידית הנגרמת לפעילות התקינה של העסק".

בנוסף, קביעות משפטיות, ככל שיתקבלו, כנגד התנהלות המעסיק עלולות להוביל לפגיעה במוניטין ובתדמית של העסק, דבר אשר לדבריה של עו"ד לביא משפיעים גם על עתידו על העסק.

לאור האמור, חשוב ואף הכרחי שמעסיקים ייועצו בעו"ד המתמחה בדיני עבודה באופן שוטף.

האם יש לך דוגמה שמדגישה את החשיבות בליווי מעסיק על ידי עורך דין המתמחה בדיני עבודה?

"בוודאי", ענתה עו"ד לביא בקול צלול ובטוח.

"בעבר הלא רחוק ייצגתי מעסיק שנתבע על ידי אחד מעובדיו בבית הדין לעבודה.

התיק הגיע לטיפולי פרק זמן לאחר שנפתח, ולאחר שהוא נוהל בתחילת דרכו  על ידי המעסיק באופן עצמאי – כלומר ללא ליווי משפטי.

כתוצאה מחוסר המיומנות והידע של המעסיק בפן המשפטי בתחום דיני העבודה, טענות חשובות ומהותיות שעמדו לזכות המעסיק לא נטענו על ידו. נוכח האמור, בית הדין לעבודה הציג בפני המעסיק את דעתו הלכאורית לפיה הוא חב לעובד את התשלומים שנתבעו על ידו בתביעתו כנגד אותו מעסיק".

ומה קרה בהמשך?
"כאשר התיק הגיע לטיפולי הצגתי בפני בית הדין את מלוא הטענות שעמדו למעסיק כנגד התביעה שהוגשה נגדו, לרבות הטענות המהותיות שעמדה לזכותו ולא נטענו על ידו קודם לייצוגו על ידי.

בסופו של יום, על בסיס טענה זו בית הדין דחה את התביעה כנגד המעסיק במלואה ואף חייב את התובע בתשלום ההוצאות המשפטיות שנגרמו למעסיק בעקבות התביעה שהוגשה על ידו".

בהקשר זה ביקשה עו"ד להבהיר כי התיק הנ"ל כי הגיע לטיפולה עוד בשלב בו עוד ניתן היה להעלות את הטענות המהותיות שלא נטענו על ידי המעסיק בתחילת ההליך. אולם, ככל והתיק היה מגיע לטיפולה בשלב מאוחר יותר בו כבר לא ניתן היה להעלות טענות חדשות מצד המעסיק, היה עולה קושי ממשי להציג את הגנתו המלאה והצודקת של המעסיק בפני בית הדין לעבודה.

לכן הסבירה עו"ד לביא, כי ישנה חשיבות גדולה מאוד לקבלת ייעוץ משפטי בהליכים משפטיים כבר בפתיחת ההליך.

אילו שירותים משרדכם מספק עבור המעסיקים?

"משרדנו מלווה ומייצג בהליכים שונים בתחום דיני העבודה, לרבות: ליווי בהליכים משפטיים וייצוג בבתי הדין לעבודה; ליווי תהליכים במישור הקיבוצי לרבות משא ומתן קיבוצי לקראת חתימת/ חידוש הסכם קיבוצי, טיפול וייצוג בסכסוכים קיבוציים, הליכי בוררות קיבוציים וכיו"ב; ליווי בהליכים משמעתיים, כדוגמת: הליכי בירור תלונה על התעמרות ו/או הטרדה מינית, הליכי שימוע וכיו"ב.

בנוסף משרדנו מעניק ייעוץ משפטי שוטף וחוות דעת בכלל הסוגיות המשפטיות השונות העולות בתחום דיני העבודה, לרבות:  הריון, מילואים, מחלה, חופשה ותנאים סוציאליים, העסקת עובדים בעלי מוגבלויות, החוק להגברת האכיפה, שוויון הזדמנויות בעבודה, החוק למניעת הטרדה מינית וכיו"ב.

כמו כן, משרדנו עוסק בטיפול וניסוח הסכמי עבודה אישיים לבעלי תפקידים שונים, הסכמים למתן שירותים באמצעות קבלני כוח אדם ו/או חברות שירותים ועוד".

כיצד משפיעה המלחמה על מעסיקים?

עו"ד לביא לקחה נשימה ארוכה והסבירה כי "המלחמה משפיעה בפרמטרים רבים ואתן לשם ההמחשה, דוגמאות בודדות בלבד".

כך לדוגמה בעקבות המלחמה, עובדים רבים גויסו למילואים. "כתוצאה מכך כוח העבודה במקומות העבודה צומצם משמעותית, למשך פרק זמן ארוך מאוד, דבר שהוביל הן לפגיעה בהתחייבויות החברה כלפי לקוחותיה ובשירות המוענק על ידה והן לפגיעה בהכנסות החברה".

"דוגמה נוספת באה לידי ביטוי בכך שבעקבות המלחמה, עסקים רבים הפסיקו את פעילותם לאלתר, למשל עסקים בגבול הצפון או באזור/ בקרבת עוטף עזה אשר אין יכולת להפעילם בעת זו, במיוחד כאשר תושבי המקום מפונים", אמרה עו"ד לביא.

עו"ד לביא הוסיפה וציינה כי לאור התקופה מעסיקים רבים נאלצו להוציא את עובדיהם לחל"ת בשל צמצום בפעילות העסק והכנסותיו. כאשר מנגד, מעסיקים אשר ממשיכים בפעילותם ונדרשים לגייס עובדים נתקלים בקושי גם במישור זה בתקופה זו.

איפה ממוקם משרדכם?

"משרדנו נמצא בשד' פלי"ם 2, בניין אורן, בחיפה".

עו"ד מיכל לביא, מנהלת מחלקת מעסיקים במשרד רועי סבג ושות', המתמחה בדיני עבודה.

טלפון: 04-625-0000

כתובת אתר האינטרנט: https://law-sabag.co.il

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!