דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

עו"ד ניר לנקר על ההקלות החדשות בהוצאת דרכון גרמני ואוסטרי

עו"ד ניר לנקר ועו"ד ונוטריון מאיה לנקר -ירדני
קרדיט: נמרוד כהן
עו"ד ניר לנקר ועו"ד ונוטריון מאיה לנקר -ירדני קרדיט: נמרוד כהן

בעקבות שינויים שעשו ממשלות אוסטריה וגרמניה, ישנם עשרות אלפי ישראלים שנפתחה עבורם הדרך להוצאת אזרחות אוסטרית ואזרחות גרמנית, שמאפשרת דרכון אירופאי

ממשלות גרמניה ואוסטריה ביצעו ב-2020 שינויים בחוקי האזרחות, וכיום ישראלים רבים יכולים לקבל ביתר קלות אזרחות גרמנית או אוסטרית. משמעות קבלת האזרחות היא גם קבלת דרכון של האיחוד האירופאי.

אזרחות גרמנית

ממשלת גרמניה החליטה להקל על צאצאים של יהודים גרמנים שנאלצו להימלט מ-1933 מגרמניה. עד 2020  הייתה מעין אפליה מובנת כנגד צאצאים של נשים יהודיות גרמניות, שנולדו לפני 1953, שלא יכלו להגיש בקשה עם היתכנות לתשובה חיובית.

בעקבות פסק דין שנחקק ב-2020 הוסר החסם, וגם צאצאים לנשים שנולדו לפני 1953 יכולים לקבל תשובה חיובית לבקשת אזרחות. בישראל מתגוררים מספר רב של צאצאים למי שברחו מגרמניה לפני 1945.

על מנת להיות זכאי לאזרחות גרמנית, צריך להיות צאצא של מי שהייתה לו בעבר אזרחות גרמנית ולא מספיק להיות צאצא של מי שרק התגורר בגרמניה. "לידה בגרמניה לא אומרת שיש לך אזרחות גרמנית", אומר עו"ד ניר לנקר, ממגדל אלקטרה סיטי בתל אביב, מומחה בהסדרת אזרחות גרמנית ואוסטרית.

"חלק מהעבודה שלנו היא לבדוק האם המבקש הוא צאצא של אזרח. אנחנו מבצעים הליך מקדמי ובודקים. לא מגישים בקשות ללא התכנות לתשובה חיובית.

"משרד הפנים, הבינוי והמולדת הגרמני נתן כבר בסוף ספטמבר 2019 תנאים מקלים לצאצאים של נרדפי הנאצים שחיים מחוץ לגרמניה, ואינם זכאים להשבת אזרחותם על פי החוק הקיים", מבהיר עו"ד ניר לנקר. "אך בתנאי שההורה נולד לפני אפריל 1953. כיום, ניתן לדרוש את קבלת האזרחות בחזרה גם למי שנולדו לפני 1953".

משמעות קבלת אזרחות גרמנית  היא גם הוצאת דרכון גרמני למי שמעולם לא היה לו כזה, אם יעמוד בתנאים. "על מנת לקבל אזרחות גרמנית אין היום צורך להציג את המצב הפיננסי של המבקש", מסביר עו"ד לנקר. "גם לא צריך להתגורר בגרמניה. מספיק שאתה צאצא של מי שהחזיק באזרחות גרמנית בעבר וברח מגרמניה מאימת הנאצים".

 

אזרחות אוסטרית

באוסטריה התחוללה מהפכה של ממש בנושא קבלת אזרחות. החוק מאפשר היום למי שאימא שלו הייתה אזרחית אוסטרית, לקבל אזרחות. גם הנכדים והנינים זכאים – כל מי שיוכיח קשר משפחתי. עם קבלת האזרחות ניתן להנפיק מיד דרכון אוסטרי .

במרץ 1938 סופחה אוסטריה לרייך השלישי (האנשלוס). באותה תקופה חיה בווינה קהילה גדולה של 180 אלף יהודים שלא היו אזרחים אוסטרים אלא יהודים שהגיעו מהמונרכיה האוסטרו-הונגרית. עכשיו, גם צאצאיהם יכולים לקבל אזרחות. "ההיגיון אומר שהיהודים היו מקבלים אזרחות אילולי נאלצו להימלט מהמדינה", מסביר עו"ד לנקר.

בספטמבר 2019 חוקק סעיף חדש לחוק האזרחות. "הסעיף אומר שצאצא למי שנמלט מאימת הנאצים עד 1955 יכול להגיש בקשה לאזרחות", מסביר עו"ד ניר לנקר.  "החוק דרש בעבר שתהיה צאצא של אזרח, והיום מספיק שהנמלט היה גם תושב וזאת הקלה ענקית".

 

הקלות נוספות במסגרת החקיקה החדשה לחוק האזרחות האוסטרית:

א. אין משמעות ומגבלה באם מבקש אזרחות אוסטרית שירת בעברו בשירות קבע

ב. אין משמעות אם מבקש אזרחות אוסטרית הינו צאצא לאם אוסטרית או לאב אוסטרי, זכאים גם צאצאים לנשים. (מי שאימו הייתה מאוסטריה)

ג. ניתן במקביל להחזקת אזרחות אוסטרית וישראלית להחזיק אזרחויות נוספות כגון: אמריקאית, קנדית וכו' (דבר שהיה מנוע בעבר)

ד. אין משמעות באם מבקש אזרחות אוסטרית הינו ו/או היה עובד מדינה

 

היתרונות של אזרחות אוסטרית וגרמנית רבים: החל מכך שלא צריך לבקש ויזה לארצות הברית ואוסטרליה, המשך בזכאות ללימודים בחינם בכל מוסד ציבורי במדינות אירופה, וגם אפשרות לשהות ולעבוד ברחבי אירופה.

"הקורונה הבהירה לישראלים עד כמה מסייעות אזרחות אוסטרית וגרמנית", מסביר עו"ד לנקר, "ישראלים רבים נתקעו בארץ, ללא יכולת לעבוד או לנוע. האזרחות האירופאית פותחת בפניך דלתות שסגורות בפני הדרכון הישראלי".

עו"ד ניר לנקר ועו"ד ונוטריון מאיה לנקר-ירדני . קרדיט: נמרוד כהן
עו"ד ניר לנקר ועו"ד ונוטריון מאיה לנקר-ירדני . קרדיט: נמרוד כהן

משרד עו"ד ונוטריון לנקר ירדני
טלפון03-5052141
כתובת: רח' הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי), ת"א


למעבר לאתר >> https://austrogerman.co.il/


למעבר לעמוד הפייסבוק >> https://www.facebook.com/nir.lanker.lyl/

 

מאת: אורן דגן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!