דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

לימודי הנדסה / על מה רשאי לחתום הנדסאי בניין

על מה רשאי לחתום הנדסאי בניין (FREEPIK)
על מה רשאי לחתום הנדסאי בניין (FREEPIK)

בוגרי לימודי הנדסאי בניין מקבלים תעודה הנדסאי מטעם מה"ט ויכולים לתכנן ולחתום על מבנים בגובה של עד 4 קומות ו-13 מ', כל עוד מפתח העמודים הוא עד 6 מ'

חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958, נועד להסדיר את הליך הרישום והרישוי של המהנדסים, ההנדסאים והאדריכלים. על פי החוק הישראלי ההליך מבוסס על 3 שלבים עיקריים – רישום, התמחות וניסיון מקצועי ורישוי. רישום מהנדסים ואדריכלים מתבצע בענפים שונים ובהתאמה להתמחות ולהשכלה של המהנדס, ההנדסאי או האדריכל.

תקנות המהנדסים והאדריכלים, התשכ"ז-1967, קובעות את הפעולות שבעלי רישיון יכולים לבצע בהתאם לרישום ולרישוי של המהנדס או האדריכל. על פי תקנות המהנדסים והאדריכלים (תנאים לרישוי), התשס"ז-2007, רק מי שצבר ניסיון מקצועי זכאי לקבל רישיון ולבצע פעולות של מהנדס במדור הנדסה אזרחית לתכנון מבנים. על פי החוק והתקנות הנדסאי בניין רשאי לחתום על שני סוגי מבנים:

  • מבנה פשוט עם קומה אחת במפתח של עד 12 מ' וגובה של עד 5 מ'.
  • מבנה פשוט עד לגובה של 4 קומות, כלומר עד לגובה של 13 מ', וכל עוד המפתח בין עמודי המבנה הוא של עד 6 מ'.

הגדרת תפקיד למהנדס בניין

על פי החוק והתקנות מהנדס בניין רשום יכול מיד לאחר הרישום שלו בפנקס המהנדסים והאדריכלים להגיש בקשות להיתר בנייה ובאפשרותו גם לתכנן ולהגיש תוכניות קונסטרוקציה למבנים גבוהים. מהנדס שסיים את לימודיו ומתחיל לעבוד בתחום נקרא מהנדס רשום במשך שלוש שנים לאחר סיום לימודיו, ובתקופה זו הוא רשאי לחתום רק על תוכניות של מבנה פשוט, בהתאם להגדרות מבנה פשוט בחוק ובתקנות, כלומר זכות החתימה שלו היא כמו של הנדסאי בניין. לאחר סיום תקופת ההתמחות המהנדס יכול להגיש בקשה לרשם המהנדסים והאדריכלים כדי לקבל תעודה של מהנדס רשוי, התעודה מקנה לו זכות חתימה על כל מבנה בכל גודל.

מי מוסמך להגיש בקשת היתר בנייה?

החוק בישראל קובע כי ישנם רק שלושה אנשי מקצוע רשומים ומוסמכים הרשאים להגיש בקשת היתר בנייה:

  • מהנדס רשום – מהנדס רשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, מהנדס רשום שאינו רשוי אינו רשאי להגיש בקשה להיתר בנייה או להגיש תוכנית קונסטרוקציה למבנה גבוה.
  • הנדסאי בניין או אדריכלות – הנדסאי בניין מוסמך בעל אישור מהמכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית (מה"ט) שבמשרד העבודה והרווחה, הנדסאי רשום במדור בנייה או ארכיטקטורה.
  • אדריכל רשום – אדריכל מוסמך הרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים, אדריכל רשום ולא רשוי אינו רשאי להגיש בקשה להיתר בנייה למבנה גבוה.

הרשאות שונות לפי סוגי המבנים

מורשי החתימה הם מהנדס בניין, הנדסאי בניין ואדריכל רשום. הנדסאי בניין רשאי לחתום על שני סוגי מבנים פשוטים – מבנה עם קומה אחת עד לגובה של 5 מ' ומפתח עד 12 מ', מבנה עד 4 קומות ומפתח עמודים עד 6 מ'.

מהנדס בניין רשום בתקופת ההתמחות רשאי לחתום כמו הנדסאי בניין ולאחר מכן הוא רשאי לחתום על כל מבנה בכל סדר גודל.

איזו הכשרה מקבלים בלימודי הנדסאי בניין?

בוגרי לימודי הנדסאי בניין מקבלים תעודה הנדסאי מטעם מה"ט ויכולים לתכנן ולחתום על מבנים בגובה של עד 4 קומות ו-13 מ', כל עוד מפתח העמודים הוא עד 6 מ'. כמו כן, הנדסאי בניין רשאי לחתום, לאחר לימודיו ולאחר השלמת הרישום, על מבנה בעל קומה אחת בכל שטח וכל עוד מפתח העמודים הוא עד 12 מ'.

לימודי הנדסאי בניין בהנדסאים אריאל

המכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל  היא המכללה הגדולה והמובילה להכשרת הנדסאים במגוון רחב של תחומים, המכללה ממוקמת בקמפוס המטופח של אוניברסיטת אריאל. כ-2,000 סטודנטים לומדים במכללה הטכנולוגית המובילה בשני אשכולות למידה עיקריים – אשכול הנדסה וטכנולוגיה ואשכול עיצוב ותקשורת.

לימודי הנדסאי בניין בהנדסאים באריאל נועדו להכשיר את הדור הבא של הנדסאי הבניין בישראל בשני תחומים עיקריים – ניהול בנייה ותכנון מבנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!