אם אי פעם הבטתם בשעון וגיליתם כי החמה שקעה אך לא הספקתם לסיים מחצית מהמשימות אותן תכננתם להיום יתכן ואתם מתקשים בניהול זמן. תתפלאו לדעת אך באמצעות שינוי קל של דפוסי ההתנהגות ניתן "להרוויח" עוד מספר שעות ולנצל את היום בצורה טובה יותר.

מחקר שתוצאותיו בתחילת שנות התשעים[1] במשך ארבע שנים ובו נבדקה רמת ההצלחה האקדמית של תלמידי בעלי כישורי ניהול זמן טובים הוכיח כי התלמידים שניהלו את הזמן בצורה טובה יותר זכו לציונים טובים יותר. כפי שצוין במחקר נוסף עבור מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז, ניווט בין משימות היום יום בעבודה ובבית כמו הכנת שיעורים עם הילדים, הכנת הארוחות, בילוי זמן איכות עם המשפחה והקדשת זמן לתחביבים היא אתגר קשה במיוחד.[2]

הקצו זמן לכל משימה: לומדים לתכנן את היום בצורה נכונה יותר

למרבה המזל, העידן הטכנולוגי של היום מעניק מגוון כלים בהם ניתן להשתמש על מנת לתכנן את הזמן בצורה נכונה. כיצד ניתן להשתמש בהם? בכל יום עומדות לפניכם שלל משימות שתרצו לבצע. נסו לערוך רשימה מסודרת שלהם ולהעריך כמה זמן תצטרכו על מנת לבצע כל משימה. לדוגמה:

  • מענה על אימיילים בעבודה – שעתיים
  • הכנת ארוחת הערב – חצי שעה
  • זמן משחק עם הילדים – שעה
  • אימון במכון כושר – ארבעים דקות
  • שטיפת כלים – עשרים דקות

לאחר שריכזתם משימות אלה תוכלו להשתמש באפליקציות של לוח שנה, בלוח השנה הקיים בתוכנת "אאוטלוק" או בלוח השנה המקוון של גוגל ולהקדיש לכל אחת מהפעולות זמן מסוים במהלך היום. לאחר מכן הגדירו תזכורת של רבע שעה לפני כל משימה. תתפלאו לראות כמה חללים ריקים מופיעים בין המשימות השונות. בסוף היום תגלו כי התזכורות הללו סייעו לכם להשלים משימות רבות יותר.

הפחיתו את הזמן המוקדש ל"שוטטות" ברשת ולרשתות החברתיות

אחד מ"גוזלי הזמן" העיקריים של העשור האחרון הוא החיבור לרשת. מחד, הוא מאפשר לנו לעבוד בכמעט כל משרה מכל העולם ומאידך הוא יכול להוות הסחת דעת. לכן, כאשר אתם מתחילים לבצע משימה כלשהי על המחשב נסו לסגור את כל החלוניות שאינן קשורות לביצוע המשימה המסוימת הזו. ותרו על בדיקת המייל למשך מחצית השעה, על בחינת הסטטוס של החברים בפייסבוק והתעלמו ככל האפשר מההודעות בווטצאפ.

תופתעו לגלות כיצד הימנעות מהסחות דעת מאפשרת לכם לצמצם בצורה משמעותית את הזמן הנדרש לביצוע כל משימה ומפנה לכם מקום פנוי בלוח הזמנים על מנת להקדיש יותר זמן לעצמכם או למשפחה.

גלו את השעות בהם אתם הכי יעילים במהלך היום

לכל אחד מאתנו יש שעון ביולוגי שונה המשפיע גם על השעות שבהם אנו מסוגלים לבצע פעולות מורכבות יותר. חלק ערניים יותר ויעילים יותר בבקרים, בעוד אחרים מעדיפים דווקא את שעות הלילה המאוחרות. מחקר שפורסם בשנת 2001 ובחן את ההשפעה של שימוש במתקני תאורה בהירה במקומות העבודה במהלך שעות היום הוכיח קשר מפתיע בין רמת האור שחלק מהעובדים חשופים אליו במהלך היום לבין מצב הרוח והיעילות במקום העבודה[3].

אם יש באפשרותכם לבחור את שעות העבודה בהם אתם בשיאכם – עשו זאת. אם לאו, נסו להשתמש בתאורה מתאימה ולנצל גם את השעות ה"חשוכות"  ביעילות רבה יותר.

אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי

 

[1] Britton, B. K., & Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of educational psychology83(3), 405.

[2] Adler, L. A., & Chua, H. C. (2002). Management of ADHD in adults. Journal of Clinical Psychiatry63, 29-35.

[3] Avery, D. H., Kizer, D., Bolte, M. A., & Hellekson, C. (2001). Bright light therapy of subsyndromal seasonal affective disorder in the workplace: morning vs. afternoon exposure. Acta Psychiatrica Scandinavica103(4), 267-274.