האם חשבתם פעם על ילדותם של אנשים ששינו את הדרך בה אנו מתקשרים – כמו ילדותו של מפתח המוצרים של אפל סטיב ג'ובס, ילדותו של מארק צוקרברג מייסד פייסבוק או ילדותם של מנהיגים גדולים בעולם? השקעה בילדי העתיד יכולה להשפיע על מגוון רחב של היבטים בעתיד של כולנו – של הגרסה המבוגרת שלנו בעוד כמה שנים, של העולם בו יגדלו ילדינו ונכדינו והעתיד הכלכלי בעשורים הקרובים כאשר ילדים אלה ינהלו את העולם הפיננסי בעתיד.

על פי מחקריו של פרופסור ג'יימס הקמן כל דולר שמושקע כיום בחינוך לגיל הרך עד גיל חמש, יניב החזר כלכלי של 13% בשנה למדינה. לכן, האנשים שיעבירו את הערכים ויטמיעו את החשיבה מחוץ לקופסה, את הבטחון העצמי להצליח, את המנהיגות ואת השאיפה מעלה תוך מימוש הפוטנציאל של כל ילד יניב לא רק בוגרים מאושרים יותר אלא גם חברים פרודוקטיביים יותר בחברה שלנו.

תוכניות הלימודים שיבנו את הגנים המטפחים בעתיד

לא סתם השם של המוסד הראשוני אליו מגיעים הילדים הוא "גן". אנו מתייחסים לכל ילד כאינדיבידואל שאנו מטפחים בדומה לצמח. מעניקים לו את התאנים הטובות ביותר על מנת שיגדל, יפרח ויממש את הפוטנציאל האדיר הטמון בו. חלק מהעצים, שהחלו כגרעין קטן צמחו מטרים רבים, התעבו והפכו לעצי נוי ופרי מלבלבים. אחרים שלא טופחו נבלו או מימשו רק חלק זעום מהפוטנציאל הטבוע בהם.

זוהי הגישה העומדת בבסיס תוכנית החינוך לגיל הרך בסמינר הקיבוצים, הפותחת בפני הסטודנטים לחינוך שלושה נתיבים עיקריים המבוססים על תפישות עולם שונות ומתאימות לפרטים שונים בחברה. תוכניות אלה בנויות על נתיב הדיאלוג, הנתיב היצירתי ונתיב החינוך המיוחד. כל אחד מהמסלולים נלמד במשך ארבע שנים, כאשר השנה האחרונה מיועדת להתנסות המעשית (הסטאז'), ליישום החומר הנלמד ולהתחלת העבודה בפועל עם הילדים.

הנתיב היצירתי

הנתיב היצירתי בנוי על ההבנה כי חוויית הלימוד האישית של הסטודנט יכולה לסייע לגלות איך אפשר להגיע לילדי הגיל הרך תוך כדי שימוש באמצעים יצירתיים? במהלך התואר הסטודנטים עוברים את המסע ללימוד תוך שימוש בטכניקות הוראה בהן הם מתנסים ויוצרים דגם ייחודי של שיטות חינוך המשאירות מקום לגילוי עצמי וביטוי אינדיבידואלי.

הדרך להעביר לכל ילד את התחושה כי הדרך בה הוא בוחר ללמוד באמצעות היצירה המתקבלת מאפשרת לחזק את הביטחון העצמי ומתחילה תהליך של העצמה אישית כבר בגיל צעיר. המדיה האמנותית מועברת באמצעות שלל כלים כמו: אמנות פלסטית, דרמה, תיאטרון בובות תנועה, מוזיקה ותחומי יצירה נוספים. באמצעות כלים אלה תוכלו לסייע לדור העתיד למצוא את הנתיבים באמצעותם הוא מסוגל לבטא את העצמי האישי שלו.

הנתיב הדיאלוגי

דרך נוספת להכשרת הגננות/ים של הדור הבא במערכות חינוך לגיל הרך היא באמצעות “הנתיב הדיאלוגי”. נתיב זה משתמש במילה המדוברת ובדיאלוג הנבנה בין הצוות החינוכי לילד בתהליך החינוך. במקום שינון פשוט ולמידה פאסיבית של תכנים, הילדים לומדים ליצור דיאלוג עם קבוצת השווים שלהם ועם הצוות החינוכי מתוך ההכרה כי רכישת הכישורים והמיומנויות השונות בתקופת הילדות ובעתיד תתבסס על ערוצי תקשורת אלה ותבנה את העולם החברתי תרבותי של גיל הילדות.

נתיב החינוך המיוחד

אנשים עם צרכים מיוחדים הם חלק מהחברה שלנו ויכולת השילוב שלהם בתוכה תלויה במידה רבה בכישורים של הגננות ומורי העתיד במוסדות החינוכיים. בתוכנית זו לומדים הסטודנטים כיצד לעבוד עם אנשים עם צרכים מיוחדים כמו ילדים עם הפרעות על הרצף האוטיסטי, הפרעות שפתיות, נכויות וקשיים פיזיולוגים, מוטוריים וחושיים אחרים. במהלך השנים נלמד ידע תאורטי ומעשי המאפשר להשתלב בתוך מסגרות לחינוך מיוחד וכן בגנים "רגילים" המשלבים את ילדי החינוך המיוחד.

לסיכום, ההשקעה של היום בילדי המחר מסייעת ליצור מרקם חברתי יצרני ופעיל יותר של אינדיבידואלים הרואים את תפקידם בחברה ואף חולמים גבוה יותר, מפתחים מנהיגות ובונים סט של כלים באמצעים שונים. כאשר רכשתם את הכלים המתאימים להוראה לגיל הרך תהיו חלק מהצוות היוצר בצורה פעילה את דור העתיד ובכדי לעזור, לכוון ולסייע לכל פרט לממש את הפוטנציאל עמו נולד.