דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופנה

גיבורות על / הזכות לפרטיות: דוגמניות שבוע האופנה בניו יורק זכו, לראשונה, לתאי הלבשה מסודרים

זה אולי נשמע מובן מאליו, אך בעולם בו ציפו עד כה מהדוגמניות בתצוגות האופנה הגדולות להתפשט לעיני כל, מדובר בלא פחות מבשורה | את הצעד יזם ארגון "ברית הדוגמניות", שהתחייב לשפר את התעשייה "מרצפת המסלול לרצפת המפעל"

מאחורי הקלעים של שבוע האופנה בניו יורק. 12 בפברואר (צילום: Neil Rasmus/BFA/REX/Shutterstock)
מאחורי הקלעים של שבוע האופנה בניו יורק. 12 בפברואר (צילום: Neil Rasmus/BFA/REX/Shutterstock)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

שבוע האופנה בניו יורק, שהגיע היום (שישי) לסיומו, רשם לפחות חידוש מהפכני אחד, דווקא מאחורי הקלעים. אחרי 27 שנים בהן נערך האירוע הנוצץ הוצבו השנה, לראשונה, תאי הלבשה נפרדים לדוגמניות המשתתפות בתצוגות האופנה, ואפשרו להן להתלבש מאחורי מחיצה, רחוק מעיניהם ובעיקר ממצלמותיהם של צלמי האופנה.

אחורי הקלעים של תצוגות האופנה נראות לעיתים יותר כמו פס ייצור, בו על דוגמניות המסלול לפשוט מעליהן את הבגד הקודם, להתלבש ולהתארגן לקראת הבגד הבא שעליהן להציג, כולל האיפור ועיצוב השיער. תאי ההלבשה בניו יורק הוקמו בעקבות פנייה של ארגון "ברית הדוגמניות" (Model Alliance), התאגדות של דוגמניות בתעשייה הנאבקות להסדרת תנאי העבודה בענף פרוץ למדי.

מלבד הדוגמניות, ממלאים את אחורי הקלעים שלל אנשי מקצוע שאחראים ביחד על ההפקה שנקראת "שבוע האופנה". החל מהמעצבות המציגות, דרך המאפרות ומעצבות שיער, ועד צלמי העיתונות ואח"מים שמקבלים הצצה "מאחורי המסך" של התעשייה.

עד עתה, נדרשו הדוגמניות להתפשט ולהחליף בגדים בנוכחות כולם. הימצאותם של צלמים, רובם גברים מבוגרים, בסביבת הדוגמניות, רובן צעירות מאד, והעובדה שהם מצלמים אותן בלי רשותן והסכמתן  – התקבלה כנורמה. "אני לא יכולה לספור, כמה פעמים בצעירותי צילמו אותי מתפשטת או ערומה. זה גרם לי להרגיש מאד חשופה", סיפרה דוגמנית העל הבריטית קרן אלסון למגזין האופנה ווג.

"דוגמניות רבות העלו חששות בנוגע לצילומים חודרניים והיעדר פרטיות בזמן שהן מחליפות בגדים מאחורי הקלעים", אמרה שרה זיף, דוגמנית, אקטיביסטית ומייסדת ברית הדוגמניות. בינואר פנתה זיף ל'מועצת המעצבים של אמריקה, ויזמה פנייה משותפת שלהם למפיקי שבוע האופנה בהצעה להקים מחיצות שייתנו לדוגמניות פרטיות.

הארגון לא מתכנן להסתפק בכך ומתכנן לערוך סקר בין הדוגמניות אחרי סיומו של שבוע האופנה, כדי לקבל משוב ולהבין איך ניתן לשפר את המצב עוד. בנוסף מקדמות חברות הארגון יצירת אמנה מקיפה למניעת הטרדות מיניות בתעשיות הבידור והאופנה, שתחול על כלל הגורמים בתעשייה, תעלה מודעות להטרדות מיניות והתנהגות לא נאותה, ותיצור פרוטוקלים שיאפשרו הצפת בעיות מבלי לפגוע ולאיים על פרנסת המתלוננות.

טריילר לסרט דוקומנטרי שהפיקה שרה זיף המתעד את חייהן של הדוגמניות בתעשיית האופנה:

קמפיין #metoo, שהגביר את המודעות לפגיעוּת של הנשים בתעשיית הבידור, ולחשיפת יחסי הכוחות המוּבנים בין נשים וגברים בפטריארכיה, לא פסח גם על תעשיית האופנה. באוקטובר האחרון הודיעו שורה של מגזינים ומותגי אופנה כי יפסיקו לעבוד עם הצלם טרי ריצ'רדסון, לאחר שהואשם במספר רב של הטרדות מיניות במהלך צילומים. גם הצלמים מריו טסטינו וברוס וובר הואשמו בהטרדות מיניות של הדוגמנים שעבדו איתם.

יחסי העבודה בעולם הדוגמנות פרוצים במיוחד. דוגמניות, הנכנסות לעולם הנוצץ במטרה להגשים את החלום הזוהר ולהתפרסם, נדרשות לעבוד לרוב שעות ארוכות, לעיתים רחוק מהבית, לעיתים בשכר מועט, ולעיתים ללא שכר בכלל באמירה שהן מקבלות בתמורה חשיפה בהשתתפות באירועים הנוצצים. הדוגמניות, מטבע העבודה שלהן, חשופות מאד לפגיעות והטרדות, שעלולות להתפרש כיחסי עבודה תקינים.

ברית הדוגמניות, הארגון שהוקם בשנת 2012 על ידי שרה זיף ודוגמניות נוספות, מתפקד כמעין איגוד מקצועי ופועל בשנים האחרונות, במספר חזיתות, להסדרת יחסי העבודה בעולם הדוגמנות. בין היתר, פועל הארגון במאבק בהפרעות אכילה ודימוי גוף בעייתי, נאבק להסדרת מעמדן של ילדות מתחת לגיל 18 בתעשייה והסדרת הזכויות המגיעות להן ומעניק ייעוץ בנושאי עולם העבודה וחוקי עבודה לדוגמניות ולשאר הגורמים בתעשייה. בנוסף, מאפשר הארגון לדוגמניות להגיש תלונות באופן אנונימי שלא ייפגע בהמשך הקריירה שלהן.

הארגון, שמצהיר על עצמו כבעל ראייה רחבה וסולידרית לעולם העבודה, וכמאמין בכוחה של אופנה ליצור שינוי בעולם, פועל לא רק עבור הדוגמניות אלא במטרה לשפר את תעשיית האופנה בכל הרמות. הארגון מכיר בכך שבתור "הפנים של התעשייה", נמצאות הדוגמניות בעמדת כוח ייחודית, ממנה הן יכולות להכניס תודעה מעמדית לעולם האופנה, תודעה ששמה דגש גם על יחסי הכוחות הכלכליים והמגדריים שלו.

"ביחד נוכל לשפר את תעשיית האופנה מרצפת המסלול לרצפת המפעל", מצהיר אתר האינטרנט של ברית הדוגמניות. ברוח זו, יצא לאחרונה הארגון בקריאה למותגי האופנה המובילים לחדש את הסכם בנגלדש, שנחתם בין המותגים הבינלאומיים לארגוני עובדים גלובליים במטרה לשפר את תנאי הבטיחות מסכני החיים במפעלי הייצור.

“I started working when I was twelve-years-old. I was toiling away in the factory working 16-20 hours a day. I was…

Posted by The Model Alliance on Friday, September 22, 2017

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!