דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

עומדים ביעדים? / לא סופרים אותם: פועלים שנהרגו בדריסה במהלך העבודה לא נכללים בדו"ח 2017

הדו"ח, המסכם את ביצוע משרד העבודה והרווחה לשנת 2017, טוען כי רק 29 פועלים נהרגו בתאונות בענף הבניין בשנה שעברה, אולם הארגונים האזרחיים מונים לפחות 35 שמות | עוד בדו"ח: רק 1,507 מתוך יעד של 2,500 מנהלי עבודה הוכשרו בסוגיות בטיחות בשנה החולפת

אתר בניין (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
אתר בניין (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח הביצוע של תוכניות העבודה במשרד העבודה והרווחה מציין כי בשנת 2017 נהרגו 29 עובדים בתאונות בענף הבניין – ארבעה עובדים יותר מהצפי שהוצב בראשית השנה. אלא שעיון ברשימת ההרוגים, שנאספה על ידי ארגוני המאבק בתאונות הבניין, מעלה כי באותה שנה נהרגו לא פחות מ-35 עובדים. בשנת 2016 טוען הדו"ח שנהרגו 30 עובדים בלבד, ואילו הארגונים ספרו לא פחות מ-46 קרבנות בענף באותה שנה.

הפער המספרי בין תיעוד האירגונים ודו"ח משרד העבודה והרווחה נובע, ככל הנראה, מכך שהמשרד לא ספר עובדים שנהרגו כתוצאה מדריסה באתרי הבניה. בין ההרוגים בשנת 2017 סרגיי איליושונוק שנהרג בספטמבר מדריסת משאית בעבודות עפר לתחזוקת כביש 6 על יד מחלף קסם, מחמד מחאג'נה שנהרג באוגוסט מדריסת משאית בבניית מחלף חוף השרון ומאג'ד זידאני שנהרג באתר בניה בגילון בפברואר כשהמשאית בה הפעיל את מערבל הבטון התדרדרה לאחור ופגעה בו. בדו"ח שפורסם לסיכום שנת 2016 צויינו בנפרד מהנתונים הכלליים כי ארעו שש תאונות דריסה באתרי בניה.

קמפיין מודעות האבל להרוגי תאונות הבניין בשדרות רוטשילד (צילום: אלעד מדן).
קמפיין מודעות האבל להרוגי תאונות הבניין בשדרות רוטשילד (צילום: אלעד מדן).

כמו כן, לשיטת המשרד בדו"חות הקודמים הוא אינו אחראי על תאונות העבודה המתרחשות מעבר לקו הירוק – וזאת בשל אי תחולת החוק הישראלי על שטחים אלו. באוקטובר האחרון התחשמל למוות דניאל אהרון בעת עבודות להקמת חווה סולרית בעין צורים שבגוש עציון. ראוף נעים סאלם רביעה נהרג בנפילה מגובה בפברואר באתר בניה בשועפט וח'ליפה מוחמד ח'ליפה נהרג בינואר במודיעין עלית.

על אף שהמשרד הציב יעד של הכשרת 2,500 מנהלי עבודה באתרי בניה בתחום הבטיחות בעבודה בגובה, בפועל הוכשרו 1,507 בלבד. "ההסכמים בין משרד העבודה והרווחה לבין בתי הספר להכשרת מנהלי עבודה בגובה החלו רק לקראת אמצע שנת 2017" ציינו, והוסיפו כי "בהתאמה, החל מחודש יוני 2017 קיימת עלייה משמעותית בכמות מנהלי העבודה שהוכשרו, ולכן יש לצפות כי במהלך שנת 2018 יושלם היעד המספרי שהוצב". בשנת 2016 הוכשרו בתחום זה 1,260 מנהלי עבודה.

"במהלך 2017 העלה המשרד בעשרות אחוזים את היקף פעולות הפיקוח והאכיפה שבוצעו, ובכלל זה עומק והיקף הצווים שהוטלו, מבצעים ממוקדים על קבלנים מועדים וכו'" ציינו בדו"ח, והוסיפו כי הם מעריכים שבשנת 2018 יתאפשר להם להגיע 'ליעד שנקבע' – קרי, ירידה ל-25 הרוגים בענף הבניין, וזאת לאור התמשכות הפעולות להידוק שיתופי הפעולה עם רגולטורים משלימים לצד הגברת האכיפה המינהלית. כמו כן ציינו כי בשנת 2017 אושר הצו להגברת האכיפה של דיני העבודה, הכולל רשימת הפרות בטיחות, אשר ניתן להטיל בגינן עיצומים כספיים.

עוד מצויין בדו"ח כי בשנת 2017 הוטלו 1,706 צווי בטיחות לצורך הפסקת עבודות מסוכנות ומניעת סיכון עובדים – זאת בהתאם ליעד שהוצב, המהווה עליה של כ-10% במספר הצווים. לצד זאת נסגרו לעבודה 25 מפעלים לעיבוד שיש, הנחשבים למפעלים מסוכנים במיוחד.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגבה:

ביחס לתאונות הדריסה, במשרד העבודה והרווחה  אישרו לדבר ראשון כי תאונות אלו לא נספרו, וביחס לתאונות מעבר לקו הירוק אישרו שמותו של מוחמד ח'ליפה אינו נכלל בספירה.  כמו כן נמסר לנו כי מותו של יוסף אספניולי אשר נפל במהלך עבודות בניה במפעל אמרז בראשון לציון סווג כתאונה בענף התעשייה, וכן כי מותו של ג'מיל חסן שנפל מגובה לבור ביוב ונהרג בעבודות בנמל חיפה סווג כתאונה בענף השירותים והמסחר.

הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2017 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).
הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2017 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!