דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

תאונות עבודה / בנייה רשלנית וללא מעקות: בכנסת דורשים לעשות סדר בתקנים לפיגומים

ח"כ חאג' יחיא: "כל יום עיכוב עולה לנו ביתומים, באלמנות ובפצועים" | ראש מינהל הבטיחות: "התקנים לא מחייבים, נדרשת חקיקה" | יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים: "רוב הפיגומים בישראל משמשים 12-10 שנים"

זירת התאונה באתר הבנייה בנהריה, בה נהרג הנער מוחמד חוסיין אמארה בן ה-16 מכפר כנא. (צילום: דוברות איחוד ההצלה אשר)
זירת התאונה באתר הבנייה בנהריה, בה נהרג הנער מוחמד חוסיין אמארה בן ה-16 מכפר כנא. (צילום: דוברות איחוד ההצלה אשר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נדרש רק להרים את הראש אל אלפי אתרי הבניה לאורכה ולרוחבה של הארץ כדי לראות שהנורמה בישראל להתקנת פיגומים היא מסוכנת. גם ללא תואר בהנדסה ברור כי מרבית הקבלנים אינם מקפידים אף על התנאים הבסיסיים ביותר והגלויים לעין – קיומם של שלוש מעקות ('אזנים'), המונעים נפילה מגובה, החלקה או נפילת חפצים כבדים.

צילום: פלאש 90. גרפיקה: דבר ראשון
צילום: פלאש 90. גרפיקה: דבר ראשון

הבוקר (שלישי) דרש יו"ר ועדת המשנה לנושא הבטיחות בענף הבניין, ח"כ חאג' יחיא, ממשרד העבודה והרווחה לשנות את התקנות בישראל על פי תקני הבטיחות הבינלאומיים החדשים להתקנת פיגומים, ולקבעם כמחייבים. "כל יום עיכוב עולה לנו ביתומים, באלמנות ובפצועים", הדגיש. "אני מתבייש שעוסקים בעלויות כספיות, במקום להתמקד בהצלת חיי אדם".

"ביקשתי למקד את הדיון היום על הפיגומים משום שבחודשיים האחרונים, מתוך 58 תאונות – 35 תאונות היו מנפילה מגובה. אנשים פשוט נופלים". אמר ח"כ איל בן ראובן שיזם את הדיון "הולכים ורואים במדינת ישראל תמונות בלתי נסבלות. אנשים, לא חיות – עומדים על קרשים בקומה 15, שאתה עושה להם ככה – הקרש נשבר, והבן אדם נופל ומת. משרדי הממשלה לא עושים כלום ורק מספרים לנו סיפורים. מדוע ברומניה מקפידים להקיף ברשתות ברזל אתרי בניה וכאן אי אפשר?"

ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, ורדה אדוארדס, הסבירה כי תקן בינלאומי חדיש לבניית פיגומים עמידים יותר קיים כבר כיום, אולם לדבריה התקן כעת הוא "וולונטרי ולא מחייב. מי שרוצה להיות בסדר פועל על פיו, אבל אין חובה כזאת. על מנת שיהפוך למחייב יש לפנות למשרד הכלכלה או לאמץ אותו בחקיקה". אדוארדס הוסיפה כי מרבית הפיגומים בישראל אינם עומדים בתקן זה, וכי במידה ויהפוך למחייב "קבלנים יצטרכו לזרוק לפח את מה שיש להם היום ויידרשו לרכוש פיגומים הרבה יותר יקרים". עם זאת, ציינה כי ניתן לפנות למרכז ההשקעות של משרד הכלכלה לצורך סבסוד, וכי המשרד פועל לעדכן את דרישות הבטיחות בבניית פיגומים, אשר נכתבו לאחרונה בשנת 1988.

ורדה אדוארדס (צילום: דוברות משרד הכלכלה)
ורדה אדוארדס (צילום: דוברות משרד הכלכלה)


יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים, חיים ששון, תיאר כיצד קורסים פיגומים באתרי הבנייה, לאחר שמניחים עליהם חיפויי אבן או חביות מלאות במים, והוסיף כי פעמים רבות הפיגומים נבנים בצורה רשלנית מבחינה הנדסית. לדבריו, מרבית הפיגומים בישראל משמשים לעבודות בניין במשך 12-10 שנים.

מנהל אגף כוח אדם בהתאחדות בוני הארץ, יצחק גורביץ', העריך כי שכירת פיגומים על פי התקן החדש לצורך בניית בניין עם 24 דירות, תעלה לקבלן 500 אלף שקלים במקום  150 אלף שקלים לפיגומים לפי תקן ישן.

במהלך הדיון נודע לחברי הועדה על מותו של עובד נוסף באתר בניה ברעננה, אולם נסיבות מותו טרם נתבררו וככל הנראה מדובר באירוע על רקע בריאותי. אתמול נהרג אשרף ח'טאב בן 29 מאיזור טול כרם מפגיעת מטען כבד שהונף על ידי מנוף בשכונת הדר יוסף בתל אביב. חט'אב ז"ל הוא ההרוג ה-28 באתרי בניה מאז תחילת השנה. הוא הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים קטנים. לאתר שבו נפל, אתר תמ"א 38 שבוצע על ידי חברת שמי אשקלוני בע"מ, הוצא על ידי מינהל הבטיחות צו סגירה בן יומיים כמתחייב על פי חוק ונפתחה חקירת משטרה.

לפני כשבוע נפטר מפצעיו דניאל אהרון (26) אשר התחשמל במהלך עבודות להקמת חווה סולרית בגוש עציון. נזכיר כי מינהל הבטיחות והבריאות אינו אוכף את חוקי הבטיחות בעבודה מעבר לקו הירוק, ואף אינו מונה את ההרוגים והפצועים שם בדו"חותיו. מבדיקת דבר ראשון עלה כי גם המינהל האזרחי אינו רואה עצמו אחראי לבטיחותם של העובדים בשטחים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!