דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בענף הבניין

עבודה מסוכנת / האם בכוחנו למנוע את התאונה הבאה בסביבתנו?

ראובן בן שמעון, ממונה בטיחות ומקים הפורום למניעת תאונות עבודה, מדגיש מספר סימנים שאפשר לראות, גם בעין בלתי מקצועית, לעמידת אתר בנייה בנהלי הבטיחות הקבועים בחוק

צילום: קובי גדעון \ פלאש 90
צילום: קובי גדעון \ פלאש 90
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול התרחשו חמש תאונות באתרי בניה. ענף הבניה הוא המסוכן שבענפי העבודה בישראל, והסכנות הנפוצות בו הן נפילה מגובה, פגיעות מחפצים כבדים והתמוטטות, ופציעה מכלי עבודה או התחשמלות. בישראל למעלה מ-12 אלף אתרי בניה. במנהל הבטיחות התעסוקתית שבמשרד הכלכלה ממונים 17 מפקחים בלבד על כלל אתרי הבניה בישראל. דו"ח של מבקר המדינה שפורסם השנה העיד כי מבקרי המנהל ביקרו רק במחצית מאתרי הבניה שהיו ידועים למנהל, והעיד גם על היקף ביקורים נמוך ביותר באתרים בהם אירעו תאונות.

תנופת הבנייה שמקדמת ממשלת ישראל כחלק ממאבקה ביוקר המחיה תגדיל גם את מספר אתרי הבניה שנראה מסביבנו. כיצד נוכל לוודא שאתרי הבניה החדשים הצצים סביבנו שומרים על חיי עובדיהם, והאם בכוחנו למנוע את התאונה הבאה בסביבתנו? ראובן בן שמעון, ממונה בטיחות במקצועו ומקים הפורום למניעת תאונות עבודה, מדגיש מספר סימנים שאפשר לראות, גם בעין בלתי מקצועית, לעמידת האתר בנהלי הבטיחות:

ציוד מגן אישי לעובדים – קסדה להגנת הראש, נעלי בטיחות וציוד מגן אישי לעבודה בגובה יתר. ציוד מגן אישי בהתאם לסוג העבודה והסיכונים. על כלל הנוכחים באתר הבניה לחבוש לראשיהם קסדות מגן תקניות למניעת פגיעה מחפצים נופלים ופגיעות ראש. עובדים מחוייבים בעבודה עם נעלי בטיחות תקניות, סגורות ובעלות חיפוי ברזל פנימי, חל איסור לעבוד בסנדלים או כפכפים או כל נעל אחרת שאיננה נעל בטיחות. בכל עבודה בגובה העולה על שני מטרים, שיש בה סכנת נפילה, על העובד להיות רתום לרתמת בטיחות ואמצעים נוספים לעבודה בגובה. אחריות המעסיק לספק ציוד מגן אישי על חשבונו, לתדרך בנושא ולוודא את העמידה בהוראות הבטיחות ולבצע הדרכות עבודה בגובה על ידי מדריך מוסמך לעבורה בגובה.

צילום: פלאש 90. גרפיקה: אידאה
צילום: פלאש 90. גרפיקה: אידאה

מעקות תקינים – בכל מקום שיש בו סכנת נפילה – מרפסות פתוחות, קומות בהן עובדים ופיגומים, צריכים להיות מותקנים מעקות מחוזקים היטב. על המעקה להיות בעל שלושה חלקים (אזנים) וזאת על מנת למנוע נפילת עובדים ונפילת חפצים. (ראה איור)

צילום: פלאש 90. גרפיקה: אידאה
צילום: פלאש 90. גרפיקה: אידאה

גידור ראוי, ושילוט – את כל אתר הבניה צריכה להקיף גדר יציבה וחזקה, המונעת כניסת זרים ובייחוד ילדים העלולים להפגע. במקום בולט בכניסה לאתר חובה שיוצב שלט ובו מצויינים פרטי הפרוייקט כולל שם מנהל העבודה,  שם הקבלן המבצע, פרטים ליצירת קשר ושילוט אזהרה ברור.

צילום: פלאש 90. גרפיקה: אידאה
צילום: פלאש 90. גרפיקה: אידאה

הנפה תקינה – אין להניף ציוד וחפצים באמצעות העגורן אל מחוץ לשטח אתר הבניה, מעל לרחוב או לכביש. כמו כן, אסור להניף בני אדם באמצעות עגורן.

במידה וזיהיתם אתר בניה שאינו עומד בתקנות אלו תוכלו לפנות למנהל הבטיחות שבמשרד הכלכלה, למחוז הרלוונטי. רצוי לצלם ולשלוח את ליקויי הבטיחות אותם אתם מזהים, וכן את השלט של פרטי הפרוייקט, ולציין גם את כתובתו המדוייקת של האתר. כמו כן רצוי לדווח גם לרשות המקומית במקרים של סכנה לשלום הציבור.

אמש נהרג עבד הרוש, בן 29 מיטא, לאחר שנפל מן הקומה השמינית באתר בניה של חברת א.א. שם טוב חאזם בראשון לציון. על ליקויי בטיחות באתר זה דווח כבר במרץ השנה למנהל הבטיחות והבריאות, שאף הוציא כנגדו צו לתיקון הליקויים. על פי נתוני הקואליציה למאבק בתאונות בניין, הרוש הוא ההרוג ה-22 מתחילת השנה בתאונות בניין, לאחר שבשנה שעברה נהרגו 34 פועלים.

הצעת חוק שתורה למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לסגור מיידית אתרי בניה בהם ארעה תאונה קשה או קטלנית למשך יומיים עד חמישה ימים, צפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת כבר בשבוע הבא טרם סגירת המושב. לטענת הקואליציה למאבק בתאונות בניין, סובל מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית מתת דיווח על אתרים בהם ארעו תאונות בניין. גם הצעת החוק הנוכחית מחייבת את משטרת ישראל בדיווח למנהל רק במקרים של תאונה קשה בה נפצע פועל באורח קשה או חלילה קיפח את חייו.

רשימת כתובת הדוא"ל של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית:

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!