דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ILO

עבודה בעולם / יחסי עבודה חזקים הם מפתח לצמצום אי השוויון, גם ברמה הגלובלית

כך על פי דו"ח של ארגון העבודה הבינלאומי וה-OECD | מזכ"ל ה-ILO: "דיאלוג חברתי משופר יכול ליצור הזדמנויות ליצירת שווקי עבודה כוללניים יותר ולצמיחה כלכלית, רווחה טובה יותר לעובדים, שיפור בביצועים לעסקים והחזרת האמון בממשלות"

גיא ריידר מזכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי (צילום: Marcel Crozet / ILO)
גיא ריידר מזכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי (צילום: Marcel Crozet / ILO)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

לפי ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) והארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD), יחסי עבודה חזקים הם מפתח לצמצום אי השוויון ועמידה באתגרים של עולם עבודה משתנה. כך קובע דו"ח חדש בשם "בניית אמון בעולם עבודה משתנה", שנכתב כחלק מהסכמה רחבה של 90 ארגונים בינלאומיים הכוללים ממשלות, ארגוני מעסיקים וארגוני עובדים.

הגלובליזציה והחדשנות הטכנולוגית המהירה עוררו צמיחה כלכלית חסרת תקדים, אך לא כולם יצאו ממנה מורווחים. איגודים מקצועיים ומעסיקים, ביחד עם ממשלות, יכולים למלא תפקיד מרכזי בהפיכת הצמיחה ליותר כוללת ולסייע לעובדים ולעסקים להתמודד עם האתגרים הטמונים בעולם עבודה משתנה. יחסי עבודה טובים הם דרך לצמצם את אי-השוויון בעבודות ובשכר, ולחלק את השגשוג בצורה טובה יותר, כך על פי דו"ח חדש של ארגון ה-OECD וה-ILO.

דו"ח מוביל של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) והארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי -(OECD) נקרא: "בניית אמון בעולם עבודה משתנה", ומגלה שהחברות באיגוד המקצועי יורדת ברוב המדינות. בכמה מדינות בהן יש שווקים מתעוררים, נתח גדול של כוח העבודה עדיין נמצא בכלכלה הלא רשמית. חלקם של העובדים שתנאי עבודתם ושכרם מוסדרים בהסכמים קיבוציים משתנים במידה רבה על פני מגזרים ומדינות. בטורקיה לדוגמא יש פחות מ 10% עובדים מאוגדים, בעוד שבשוודיה יש יותר מ-90%. בסקירת ההסכמים הקיבוציים ניכרה גם כן ירידה משמעותית במדינות רבות בעשורים האחרונים, אם כי בכמה מדינות יותר עובדים מכוסים כיום הודות לרפורמות מדיניות מכריעות.

"יצירת יותר מקומות עבודה טובים יותר, מהווה מפתח להשגת צמיחה כלכלית כוללת. בתקופה שבה אי-הביטחון התעסוקתי, קיפאון השכר והאתגרים החדשים הנוצרים עקב המהפכה הדיגיטלית, יחסי העבודה הקונסטרוקטיביים חשובים מתמיד", אמר מזכ"ל ה- OECD, אנג'ל גוריה. הדברים נאמרו בפתח הצגת הדו"ח לצד שרת החוץ של בריטניה, מרגוט ולסטרום, שרת העבודה הצרפתית מיוריאל פניקוד, מזכ"לית קונפדרציית האיגודים הבינלאומית שארון בורו, וסגן המנהל הכללי של לשכת התפעול והשותפויות, מוסא אומארו.

"הדו"ח החדש מראה כי דיאלוג חברתי משופר יכול ליצור הזדמנויות ליצירת שווקי עבודה כוללניים יותר ולצמיחה כלכלית, תוצאות טובות יותר בתחום הסוציו-אקונומי ורווחה טובה יותר לעובדים, שיפור בביצועים לעסקים והחזרת האמון בממשלות", אמר מזכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי גיא ריידר.

הדו"ח גם מדגיש את תפקידה הקריטי של הזכות להתאגדות כתנאי בסיסי לקיום דיאלוג חברתי בו קולם של העובדים הוא בעל משמעות וכוח.

הדו"ח הוא חלק מ"העסקה הגלובלית עבור עבודה הוגנת וצמיחה כוללת", יוזמה שהושקה בשנת 2016 על ידי ראש ממשלת שוודיה סטפן לופוון ופותחה בשיתוף פעולה עם ה-OECD ועם ה-ILO. שותפות רב-צדדית זו נועדה לטפח דיאלוג חברתי כדרך לקידום משרות איכותיות יותר, תנאי עבודה הוגנים יותר ועזרה בהפצת יתרונות הגלובליזציה, בהתאם למטרות הפיתוח בר-הקיימא של האו"ם. ל'עסקה הגלובלית' יש כ-90 שותפים המייצגים ממשלות, עסקים, ארגוני מעסיקים וארגוני עובדים וגופים אחרים המחויבים, וולונטרית, לתרום לדיאלוג אפקטיבי יותר ולניהול משא ומתן להסכמים בנושא עבודה.

"אנו משוכנעים שהעסקה הגלובלית עבור עבודה הוגנת וצמיחה כוללת יכולה לעזור לעודד דיאלוג חברתי טוב יותר, כך שנוכל לספק לכל העובדים קולות חזקים, הגנה, תנאי עבודה הוגנים ורמת אמון טובה עם מעסיקים", אמר גוריה.

כ -2 מיליארד עובדים ברחבי העולם – יותר ממחצית כוח העבודה העולמי – נמצאים בעבודות בלתי רשמיות חסרות ביטחון, על פי הדו"ח. כלומר אין להם חוזים רשמיים או ביטוח לאומי. מדי שנה יש 2.78 מיליון מקרי מוות הקשורים לעבודה ו-374 מיליון מקרי פציעות שאינן קטלניות.

הדו"ח מדגיש את התפקיד המכריע שהאיגודים והמעסיקים יכולים למלא בעיצוב עתידה של העבודה על ידי קבלת החלטות משותפות לגבי איזו טכנולוגיות לאמץ וכיצד, איך לנהל מעבר נכון עבור עובדים עקורים, סיוע בזיהוי צרכים של מיומנויות ופיתוח תכניות חינוך והכשרה.

עוד עולה מהדו"ח, כי כאשר בוחנים את "הנחיות ה-OECD לחברות רב-לאומיות", אז לחברות עסקיות בעלות ציון חברתי גבוה יותר (מדד ליכולתן ליצור אמון ונאמנות בקרב כוח העבודה, הלקוחות והחברה הרחבה), יש גם ביצועים פיננסיים חזקים יותר.

בזירה הבינלאומית פועלים כוחות רבים. לרוב שיתוף הפעולה ביניהם מתבצע בממשקים מסוימים בלבד. הייחודיות בדוח זה הוא סימון הדיאלוג כמפתח עיקרי לצמיחה שמכלילה את כולם ולא מדירה קבוצות אוכלוסיה שלמות.

הדו"ח מנתח את ההתחייבויות מרצון שנעשו על ידי השותפים של "העסקה הגלובלית" ונותן דוגמאות של יוזמות לשיפור יחסי העבודה שננקטו במדינות ומגזרים שונים. הדו"ח מאיר את המקומות בהם מתקיימים שיתופי פעולה ודיאלוג פורה ואיך כולם יוצאים נשכרים מכך- המדינות המעסיקים והעובדים. הדוח מבהיר כי מדיניות נכונה יכולה לעשות את כל מה שצריך כדי להביא להצלחה כלכלית.

אמנם אין חדש בכיוון הדיאלוג, היות וארגון העבודה הבינלאומי פועל כך מאז הקמתו. החבירה לארגון ה-OECD, שילוב נתוני המחקר השונים של שני הארגונים המרכזיים ו-90 האחרים והמסקנה שיחסי עבודה חזקים הם מפתח לצמצום אי השוויון ועמידה באתגרים של עולם עבודה משתנה, היא חדשה למדי. זו הזדמנות להפיכת תפיסת העולם הזאת ליותר מוסכמת ומקובלת בעולם. נותר רק לקוות שישראל תצטרף למגמה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!