דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אתיופיה

אפריקה שלו / אביי אחמד, ראש ממשלת אתיופיה, הוא זוכה בפרס נובל לשלום 2019

ועדת הפרס היוקרתי בעולם בחרה באחמד, שנבחר לעמוד בראשות ממשלת אתיופיה ב-2018, "בזכות המאמצים להשגת שלום ושיתופי פעולה בינלאומיים, ועל החתירה לשלום עם השכנה אריתריאה" | בנוסף הוביל אחמד נטיעת מליוני עצים במדינה, הקמת סכר ענק על הנילוס וממשיך את חיבור מליוני התושבים לחשמל

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד. (AP Photo/Francisco Seco, file)
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד. (AP Photo/Francisco Seco, file)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

אביי אחמד, ראש ממשלת אתיופיה מזה שנה וחצי, הוא הזוכה בפרס נובל לשלום 2019, אחמד נבחר ע"י ועדת הפרס מבין 301 מועמדים, בהם 223 אנשים ו-78 ארגונים. בהנהגתו של אחמד הופכת אתיופיה למדינה המובילה רפורמות כלכליות ומדיניות ביבשת אפריקה, ושלטונו מבקש לשים קץ לסכסוכים הפנימיים הרבים בין השבטים השונים במדינה הענקית. הסכם השלום שחתם אחמד עם אריתריאה, הוא אבן יסוד חשובה לשיתופי פעולה נוספים ביבשת, והביא קץ למצב 'לא שלום, לא מלחמה' שששר בין המדינות ב-20 השנים האחרונות.

"הפרס נועד להכיר באנשים שמעורבים בהשגת שלום ופיוס באתיופיה ובמזרח וצפון מזרח אפריקה", אמרה נציגת ועדת הפרס. "כשאביי אחמד נבחר לתפקיד הוא הבהיר שהוא מעוניין לחדש את שיחות השלום עם אריתריאה. בשיתוף פעולה קרוב עם אסיאס אפוורקי, נשיא אריתריאה, אחמד ניסח במהירות את העקרונות להסכם שלום שיסיים את הקיפאון הממושך בין המדינות". הוועדה ציינה כי "שלום לא צומח ממעשיו של צד אחד בלבד. כשראש הממשלה אביי הושיט את ידו, הנשיא אפוורקי לחץ אותה ועזר לייסד את תהליך השלום בין שתי המדינות".

ראש הממשלה ממשיך את תכנית קודמו בתפקיד, לרשת את כל המדינה הענקית ברשת חשמל ולחבר את כל התושבים לחשמל עד 2025. אחת מהתכניות הגרנדיוזיות של אבי היתה לייער את המדינה 'מורשת ירוקה', ובמהלך של 12 שעות בסוף יולי האחרון נשתלו 350 מליון עצים ברחבי המדינה. בנוסף, מקים אחמד סכר ענק על הנילוס, בנסיון לווסת את זרימת האדירים ולתעל אותה ליצירת אנרגייה.

"ועדת הפרס הנורבגית מקווה כי ההסכם יעזור להביא שינוי חיובי עבור אוכלוסיות אתיופיה ואריתריאה", אמרה  על אף שנותרה עוד עבודה רבה, אביי אחמד יזם רפורמות חשובות שנותנות לאזרחים רבים תקווה לחיים טובים יותר ועתיד בהיר יותר. הוא העביר את מאה ימיו הראשונים כראש ממשלה בהוצאת המדינה ממצב חירום, העניק חנינה לאלפי אסירים פוליטים, ביטל צנזורה על התקשורת, הפך קבוצות אופוזיציה שהוצאו מחוץ לחוק לחוקיות, ושחרר מנהיגים אזרחיים וצבאיים שנחשדו בשחיתות, ובצורה משמעותית הגביר את השפעת הנשים בפוליטיקה וחיי הקהילה באתיופיה. הוא התחייב גם לחזק את הדמוקרטיה על ידי עריכת בחירות חופשיות והוגנות", אמרה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!