דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית

עבודה מסוכנת / מתחילת השנה נהרגו 56 עובדים במקום עבודתם

כך לפי הדוח הרבעוני על היקף תאונות העבודה בישראל שפרסם מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית. 16 מהם מגדיר המינהל ככאלה שלא תחת סמכותו, וביניהם הרוגי אסון החניון ברמת החייל ועובדים שנדרסו באתר בו עבדו. השר כץ: "היעדר ההרתעה בענף הבנייה מקומם"

אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש  פלאש 90)
אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד העבודה פרסם את הדוח הרבעוני השלישי לשנת 2016 על היקף תאונות העבודה בישראל, ופעולות המינהל למניעתן. על פי הדוח נהרגו מתחילת השנה 56 עובדים במקומות עבודתם, אולם לטענת מינהל הבטיחות והבריאות 16 מתוכם נהרגו בשל אירועים שאינם תחת מוטת השליטה השוטפת של מינהל הבטיחות והבריאות.

כך מציינים במינהל את אסון הקריסה של חניון ברמת החיל בתל אביב שגבה את חייהם של שישה עובדים ככזה שנגרם ככל הנראה בשל כשל בתכנון או בביצוע הבניה, ולא בשל עבירות על חוקי ותקנות הבטיחות בעבודה. אירועים אחרים הנכללים בדוח, אך לדברי המינהל אין בסמכותו לאפל בהם, הם אירועים על רקע רפואי לבבי או מוחי, אירועי אובדנות, ואירועים פליליים.

בין התאונות שמונים במינהל כתאונות שאינן בתחום האחריות אחריותם, נכללות גם תאונות הדריסה המתרחשות במקומות עבודה, ובייחוד באתרי עבודות עפר. בספטמבר נהרג שולים לופטינסקי (60) שעסק בעבודות מדידה באתר הסלילה של כביש 531, כשמשאית שנסעה לאחור באתר דרסה אותו. באוקטובר נהרג אחמד אלקורעאן (20) שנדרס על ידי שופל בעודו ישן על מזרן באתר בו עבד כמאבטח. ביוני נהרג סמיון פלדמן (66) שנדרס אף הוא על ידי משאית שנסעה לאחור בעת שביצע עבודות מדידה במנהרה במסגרת העבודות להרחבת כביש 6. כלל התאונות הללו אירעו באתרים שבביצוע חברת "שפיר הנדסה".

על פי הדו"ח במהלך החודשים יולי-ספטמבר נהרגו 24 עובדים במקום עבודתם. 16 מתוכם בענף הבניין, הנחשב לענף המסוכן ביותר כיום בשוק העבודה הישראלי, שבעה עובדים בענפי התעשייה, ועובד אחד בענף השירותים והמסחר.

"במהלך תקופה זו ערכו אנשי מינהל הבטיחות 2,915 ביקורי פיקוח ואכיפה(מתחילת השנה: 9,677), הטילו 379 צווי בטיחות (מתחילת השנה: 1,039) ו-554 צווי שיפור (מתחילת השנה: 1,748), זאת בנוסף לטיפול בכ-2,300 מינויים של בעלי תפקידים בבטיחות, מתן היתרים ל-610 בקשות, בקרה על 1,760 תסקירים לכלים טעוני בדיקה, טיפול ב-616 בקשות לרישוי עסקים, מענה ל-416 פניות ציבור, טיפול ב-2,510 הודעות על עבודות בניה ומינוי מנהלי עבודה ועוד", אמר נועם רענן, ראש תחום המחקר והמידע במינהל. "בימים אלו אנו מפרסמים מכרז ייחודי, לשם רתימת כלים טכנולוגיים קיימים וחדשים, אשר ישפרו את יכולת המינהל לאכוף רגולציה על תאי שטח גדולים, ובכלל זה להגדיל את היקף אתרי הבנייה המפוקחים מדי שנה."

ראש מינהל הבטיחות, ורדה אדוארדס התייחסתה לפעולת המינהל לפיקוח בענף הבניה, שהוא כאמור הענף המסוכן בישראל: "מאז כניסתו לתוקף באוגוסט השנה של התיקון לחוק לפיו מופסקת העבודה באתרי בנייה לאחר תאונה קטלנית או קשה, עשה בו מינהל הבטיחות שימוש ב-12 אתרי בנייה, אשר נסגרו לפרק זמן של שני ימי עבודה לפחות עקב תאונות עבודה חמורות שאירעו בהם, ובחלק מהאתרים הורחב פרק הזמן לחמישה ימים. בנוסף על כך, ערכו מפקחי המינהל בתקופת הרבעון השלישי מעל ל-1,400 ביקורים באתרי בנייה, במהלכם הוטלו 246 צווי בטיחות, כאשר בכ-70 מהם הופסקו העבודות באתרים עד לתיקון ליקויי הבטיחות שאותרו בהם".

מלבד זאת נערכו לדבריה שלושה מבצעים ממוקדים באתרי חברות בנייה לגביהן הצטברו נתונים על הפרות בטיחות רבות; פורסמה הוראה המחייבת את חברות הבנייה הגדולות להעסיק ממונה בטיחות במשרה מלאה; פורסם לראשונה נוהל להשעייתו או פסילתו של מנהל עבודה, בהתאם לליקויים אשר יאותרו באתר במסגרת הפיקוח של מפקחי המינהל; נפתח קורס להכשרת בודקי עגורנים מוסמכים, ונמשכה הפעילות להכשרת מנהלי עבודה על סיכוני העבודה בגובה.

"לא נאפשר הפקרות בחיי אדם", התייחס לדוח שר העבודה והרווחה חיים כץ, שבמהלך הרבעון קיבל תחת אחריות משרדו את פעילות המינהל. "היעדר ההרתעה בענף הבנייה מקומם, נקדם חקיקה שתטיל אחריות אישית ותפגע בצורה משמעותית בכיס של קבלנים ויזמים שיתרשלו בבטיחות העובדים".

ח"כ האלוף במיל' איל בן ראובן (המחנה הציוני) ממובילי המאבק הפרלמנטרי בתאונות הבנייה: "לא צריך דוחות על מנת להבין שהמצב בלתי נסבל. אנשים נהרגים בגלל הפקרות בשטח והליכי אכיפה והסברה שאינם אפקטיביים. השבוע אני מציג תכנית אסטרטגית לשינוי עמוק בנושא כאוב זה, אשר תוגש לשר העבודה והרווחה חיים כץ. נדרשת מהפכה בנושא, וכך נפעל".

"נתוני ההרוגים והפצועים מהשנה החולפת משקפים מצב חמור אף יותר מהערכותינו עם הקמת הקואליציה"

בתגובה לדו"ח הרבעוני מסרה הקואליציה למאבק בתאונות בניין כי הדוח "מאשש מספר חסר תקדים של הרוגים בקרב עובדי הבניין, בהשוואה לשנים קודמות ולנתונים שפורסמו עד כה, וכי המספרים משקפים את מימדי המחדל המתמשך בכל הנוגע לבטיחות העובדים בענף. עוד הדגישו בקואליציה כי לצד זאת, המספרים משקפים גם את העובדה שקודם להקמתה ופעולתה לפני שנה חל תת דיווח על תאונות קטלניות ובכלל באתרי הבנייה.

בקואליציה הוסיפו כי היא מברכת על צעדים שננקטו על ידי מנהל הבטיחות ברבעון האחרון, במטרה לקדם את הפיקוח על בטיחות העובדים ככל הניתן במסגרת משאביו התקציביים והמשפטיים הדלים, כפי שמפורט בחלקו האחרון של הדוח. בכללם של צעדים אלה, ובעקבות כניסתו לתוקף של תיקון לחוק ארגון הפיקוח על העבודה – הפסקת עבודות באתרים בהם התרחשו תאונות קטלניות וקשות. עם זאת, הדגישו בקואליציה כי עד כה "פעל המנהל באופן המינימלי ביותר בסמכויות המוקנות בחוק זה למפקחים, ולראיה לא הורחבו צווי סגירת האתרים באף אחד מן המקרים המתועדים מעבר למינימום המתחייב של  שני ימי עבודה" לדבריהם, והוסיפו כי "הקואליציה פנתה בנושא זה למנהל ויש לקוות שמדיניות זו תשנה אף היא בהקדם."

עוד מסרה הקואליציה כי "לצד ניסיונותיו הברוכים של המנהל לשפר את פעילותו, נתוני ההרוגים והפצועים מהשנה החולפת משקפים מצב חמור אף יותר מהערכותינו עם הקמת הקואליציה. מכלל הנתונים והמידע שנחשף בחודשים שחלפו מסתמן בבירור כי אין מענה פיקוחי ראוי להפקרות בענף הבניין."

בקואליציה הוסיפו כי "מנהל הבטיחות התעסוקתית אינו מסוגל לבצע את עבודתו בתנאים הנוכחיים ואינו זוכה לגיבוי הממשלתי הנדרש בכדי לשנות את המצב. מסיבה זו פנתה הקואליציה לפני כשבועיים לשר חיים כץ, אשר משרדו קיבל לאחריותו לאחרונה את תחום התעסוקה בכללותו והפיקוח על בטיחות העובדים בפרט, בדרישה שינקוט שורה מתחייבת של צעדים דחופים להבטחת בטיחות העובדים – פניית הקואליציה לא נענתה לפי שעה. הקואליציה למאבק בתאונות בניין שבה וקוראת לשר חיים כץ לנקוט ללא דיחוי את הצעדים המתבקשים לחיזוק וקידום פעולות המנהל הנדרשות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!