דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

זכויות עובדים / 'חג הפועלים' בקמפוסים: הפנינג זכויות עובדים ומאבק להעסקה ישירה

האירועים יכללו דוכני מידע על זכויות בעבודה, טקסי הוקרה לעובדי הניקיון והשמירה והחתמת עצומות לקליטתם כעובדים מן המניין. ערן ניסן, אחד המארגנים: "להיאבק עבור מי שאין לו מספיק כוח כדי להישמע"

הפגנת הקואליציה להעסקה ישירה באפריל 2016, במטרה לקלוט להעסקה ישירה את עובדות הנקיון באונ' ת"א (תמונה: 'הקואליציה להעסקה ישירה')
הפגנת הקואליציה להעסקה ישירה באפריל 2016, במטרה לקלוט להעסקה ישירה את עובדות הנקיון באונ' ת"א (תמונה: 'הקואליציה להעסקה ישירה')
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

היום (רביעי) יציינו סטודנטים ופעילים את חג הפועלים – האחד במאי, באוניברסיטאות ברחבי הארץ. האירועים יעמדו בסימן המאבק לקליטתן של עובדות הניקיון באוניברסיטאות להעסקה ישירה. החג יצוין באירועי "הפנינג" בנושא זכויות עובדים, שיכללו חידוני זכויות נושאי פרסים, ואפשרות להתייעץ עם עורכי דין וסטודנטים מתנדבים בנושאי זכויות סטודנטים וצעירים בעבודה. בנוסף יתקיימו צעדות ואירועי מחאה שונים בדרישה להעסקה ישירה של עובדות הניקיון. רשימה מפורטת של האירועים – בתחתית הכתבה. את האירועים יזמו פעילי תכנית "סטודנטים למען עובדים" (סל"ע) של ההסתדרות, אגודות הסטודנטים ומטה המאבק הארצי להעסקה ישירה באוניברסיטאות של הקואליציה להעסקה ישירה.

"כסטודנטים, אנחנו חווים ניצול בעולם התעסוקה על בסיס יום יומי", הסביר ל'דבר ראשון' ערן ניסן, סטודנט באוניברסיטת בן גוריון ופעיל בתוכנית סל"ע ובמאבק להעסקה ישירה באוניברסיטה. "סל"ע הוקמה כי הבינו שסטודנטים הם אוכלוסיה מנוצלת, לצד נשים, עולים חדשים ועוד. סטודנטים מנוצלים משני כיוונים – קודם כל, הם אינם מודעים לזכויות שלהם. אנחנו פחות מיודעים איך לקרוא תלוש משכורת, או על הזכות להתארגן ואילו יתרונות אדירים וכוח יש לעבודה מאורגנת. מהכיוון השני – כסטודנט, אם אתה לא נתמך באופן מלא על ידי ההורים – אתה חייב עבודה. המעסיקים יודעים את זה ומנצלים את המצב שבו המון סטודנטים יהיו מוכנים לעבוד גם עבור טיפים בלבד, כי אנחנו צריכים לממן שכר לימוד, שכר דירה והוצאות".

הפגנה בעד קליטתן של עובדות הניקיון להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה בעד קליטתן של עובדות הניקיון להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: דבר ראשון).
סטודנטי למען עובדים, בפעילות בקמפוס אוניברסיטת תל אביב.
סטודנטי למען עובדים, בפעילות בקמפוס אוניברסיטת תל אביב.

ערן אומר שמבחינתו, החיבור למאבק משותף עם עובדות הניקיון הוא טבעי. "התפיסה של אקטיביזם סטודנטיאלי ושל סטודנטים כסוכנים של שינוי חברתי מגיעה בדיוק למקום הזה, של להיאבק עבור מי שאין לו מספיק כוח כדי להישמע. זה גם ניצול שהוא כל כך בולט וחסר בושה, שמתרחש מול עיננו בכל יום", הסביר. לדבריו, למאבק הזה מחוברים חוגים רבים ותאי סטודנטים, לצד סטודנטים רבים המתחברים אליו באופן אישי. לאחרונה הודיעה מכללת אורנים לחינוך כי בכוונתה לקלוט את עובדות הקבלן המועסקות בה להעסקה ישירה.

תוכנית סל"ע פועלת ב-11 קמפוסים ברחבי הארץ, במטרה ליצור קבוצות סטודנטים שיפעלו לקידום שוק עבודה הוגן ולהגברת המודעות לזכויות עובדים. מטה המאבק הארצי להעסקה ישירה באוניברסיטאות, צמח מתוך מאבקים בני למעלה מעשור, שעד כה התנהלו ברמה המקומית, במטרה להוביל לקליטת עובדי הניקיון והשמירה במוסדות ההשכלה הגבוהה לקליטה ישירה. ביום שלישי בשבוע הבא (9.5) צפוי המטה לקיים הפגנה ארצית וצעדה בנושא מבניין ההסתדרות בירושלים למטה משרד החינוך.

ריכוז האירועים:

אוניברסיטת בן גוריון: בשעה 10:00 יתקיים טקס הוקרה לעובדי הקבלן בקמפוס וחלוקת מתנות כאות תודה לעבודתם.

מכללת ספיר: בשעות 11:45-12:30 יתקיים הפנינג בכיכר המרכזית. בשעה 12:00 יתקיים טקס הוקרה לעובדי הניקיון בקמפוס וחלוקת שי, כחלק מהמחאה על היותן עובדות קבלן שלא מועסקות באופן ישיר במכללה.

האוניברסיטה העברית – הר הצופים: בשעה 12:00 ב”דשא חברה”  תתקיים הפגנה למען קליטת עובדי הניקיון והשמירה בקמפוס להעסקה ישירה. בשעה 14:00 ייערך הפנינג בסימן זכויות עובדים שיכלול חידון זכויות נושא פרסים, מרחב התייעצות עם נציגי סל"ע בנושא זכויות עובדים, וחתימה על עצומה להעסקה ישירה באוניברסיטה.

המרכז האקדמי לב בירושלים: הפנינג וחלוקת זכותונים. במהלך היום יתקיימו סדנאות בנושאי זכויות עובדים, ובשעה 20:00 יערך ערב טריוויה נושא פרסים בנושא.

אוניברסיטת תל אביב: 10:00-14:00 ברחבת הדשא מול הספריה המרכזית. הפנינג זכויות עובדים. עמדת התייעצות עם עו"ד על זכויות בעבודה, ומגוון הפתעות נוספות.

המרכז הבינתחומי בהרצליה: בין השעות 12:00-16:00 בצמוד לקפיטריה תתקיים 'הפסקה פעילה' שתכלול חלוקת זכותונים, חתימה על עצומה למען העסקה ישירה של עובדי הקבלן ועוד מגוון הפתעות. ביום רביעי בשעה 18:00 יתקיים באולם S3 מפגש עם עו"ד אור שי בנושא "הפרקטיקה של זכויות עובדים", בו תוכלו להשתלב בצוות המשפטי של הקמפוס ולרכוש ניסיון משפטי משמעותי בנושא של דיני עבודה.

בטכניון בחיפה תתקיים משמרת מחאה כנגד העסקה קבלנית והחתמה על עצומה הקוראת להעסקת המנקות בהעסקה ישירה בשעה 12:00-14:00.

באוניברסיטת חיפה בשעה 13:30 תתקיים הפגנה בכיכר ליד בניין רבין.

מכללת תל חי: בשעות 12-14 יתקיים הפנינג בסימן זכויות עובדים ועמדת ייעוץ עם עו"ד בנושא זכויות בעבודה. בשעה 16:30 בחדר 4207 תתקיים הרצאה בנושא זכויות עובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!