דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / נתניהו חתם עם יוון וקפריסין על הצהרות לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה

במסגרת הפסגה המשולשת בסלוניקי סוכם על עידוד חדשנות וחילופי צעירים | המנהיגים חנכו גם את מוזיאון השואה בסלוניקי - "ההיסטוריה של יוון וישראל משותפת", אמר ראש ממשלת יוון ציפראס

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחתימת הסכמים עם ראש ממשלת יוון ונשיא קפריסין בסלוניקי, יוון 15.6.17-03 (צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו בחתימת הסכמים עם ראש ממשלת יוון ונשיא קפריסין בסלוניקי, יוון 15.6.17-03 (צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס ונשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדס קיימו אתמול (חמישי) בסלוניקי מפגש פסגה טרילטראלי. שלושת המנהיגים נפגשו במטרה לחזק את הקשרים בין המדינות וחתמו על הצהרות משותפות בנושאים מדיניים וכלכליים. במסגרת הביקור חנכו ראשי הממשלות את מוזיאון השואה בסלוניקי.

"עובדה אחת לגבי קפריסין, יוון וישראל שמקרבת אותנו מאוד אלה לאלה: כולנו דמוקרטיות אמת" אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש המשותף והוסיף, "כאשר מסתכלים מסביב, באזור שלנו בהווה, במיוחד אם מביטים לכיוון מזרח וגם לכיוונים אחרים, זה מצרך נדיר למדי. העובדה שיש לנו מדינות דמוקרטיות, תוססות וחזקות צריכה להיות דרך להמשיך ולקרב בינינו ואני חושב שזה קורה מול עינינו ממש."

נתניהו הוסיף שהשלושה דנו בקידום שיתופי פעולה בין המדינות בתחום האנרגיה, ביניהם הקמת צינור גז משותף בים התיכון. "ישנם סוגים רבים של אנרגיה, כולל ייצור חשמל והובלתו, וכמובן גם רעיון צינור הגז East-Med שיביא למהפכה. ניהלנו על כך מחקרים מקדימים והוא נראה מבטיח ובכוונתנו לבחון את הנושא יותר לעומק, אך הוא יחבר בין שלוש המדינות שלנו ואיטליה וזה מאוד מרגש את כולנו."

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש בין ממשלתי עם ממשלת יוון בסלוניקי, יוון (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש בין ממשלתי עם ממשלת יוון בסלוניקי, יוון (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).

בנושא החדשנות אמר נתניהו כי סוכם עם קפריסין על חילופי סטודנטים "יוונים, קפריסאים וישראלים במטרה לבחון כיצד אנו מעצבים יחד תרבות של חדשנות, תרבות שלדעתי משנה את עתיד המדינות שלנו". נתניהו הוסיף כי "ישראל ידועה בעיסוק בחדשנות. הדהימה אותי המחויבות של קפריסין ויוון ללכת גם בדרך הזאת – יש לנו שותפים לעתיד."

יחסי ישראל ויוון התחזקו בשנים האחרונות על רקע ניסיונותיה של ישראל לשפר את היחסים עם מדינות האזור ולבנות שותפויות אסטרטגיות. משבר היחסים בין ישראל וטורקיה בשנים האחרונות תרם גם הוא להתחממות עם יוון. לאחר חידוש היחסים עם טורקיה וחתימת הסכם הפיוס עלה חשש ביוון כי ישראל עומדת לחתום על הסכם העברת צינור גז לטורקיה. ואכן, בועידת האנרגיה והעסקים בחודש אוקטובר אשתקד אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ כי "ישנם מגעים שעוסקים בפרטים בינינו לבין ממשלת טורקיה. בין השאר בגלל זה עשינו שלום עם טורקיה" והוסיף כי "יש לי דיאלוג ממש טוב עם אל בארק שר האנרגיה הטורקי. צוותים ישבו ביחד כדי לקדם את נושא הצינור לטורקיה". דבריו של שטייניץ נאמרו גם כשבוע לאחר שהתמנה שגריר ישראלי חדש לטורקיה, צעד המאשרר את התחממות היחסים.

בישראל מעוניינים להראות ליוון כי הידוק היחסים עמה חיוני לישראל. במפגש הפסגה הקודם עם יוון וקפריסין, שהתקיים בחודש דצמבר האחרון, דנו המנהיגים בנושאים משותפים כמו איכות סביבה, אנרגיה, והקמת כוח רב לאומי לסיוע במצבי משבר. בנוסף נחתם הסכם טריטראלי בין שלוש המדינות לקידום הטכנולוגיה, המחקר והפיתוח עבור פרויקטים משותפים.

מנהיגי המדינות השתתפו אתמול גם בטקס הסרת הלוט לציון הקמת מוזיאון השואה בסלוניקי. ראש ממשלת יוון ציפראס אמר כי "ההיסטוריה של יוון וישראל משותפת. אנחנו כאן כדי לציין את היוזמה שלנו להקים מקום זיכרון לזכר השואה שיסמל את התקופה הדרמטית שהעיר הזאת עברה. מוזיאון השואה ינציח את הזיכרון וגם יעביר את הזיכרונות לדור ההמשך של סלוניקי. המוזיאון יציג בהווה ובעתיד מה שקרה ולא ייתן לפגוע בשלום ובחירות."

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס הסרת לוט למוזיאון השואה בסלוניקי 15.6.17-06 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס הסרת לוט למוזיאון השואה בסלוניקי 15.6.17-06 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ).

נתניהו אמר בטקס כי "הביקור כאן הוא חוויה מרגשת במיוחד. אנו מנציחים את אובדן האנשים הללו, אחינו היהודים, אבל אנו גם מקדישים את עצמנו להבטיח שהזוועה הזאת לא תישנה לעולם. זוהי המטרה העליונה והמשמעות העליונה של מדינת ישראל, אבל אני מאמין שזה משהו שכל האנושות צריכה לחלוק אותו, ולכן למען שני היעדים הגדולים הללו, אני מבקש להודות לך, ואני מבקש גם להודות לממשלת גרמניה על תמיכתה, לחברי הקהילה היהודית וכמובן לכל התורמים. תודה לכולכם".

בטקס השתתפו רחל העליון מזריץ ואליהו העליון – ילדיו של משה העליון, ניצול שואה שנולד בסלוניקי. השניים הוזמנו לאירוע ע"י ראש הממשלה ורעייתו, שנחשפו לסיפורו של העליון כשהדליק משואה בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה. ממשה העליון נבצר להגיע לאירוע בשל סיבות בריאותיות. באירוע השתתפו גם ראשי הקהילה היהודית ובכירי העיר סלוניקי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!