דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ישראל טורקיה

יחסי חוץ / לאחר הפיצויים וההתנצלות על תקרית המרמה - שגריר חדש בטורקיה

לאחר שש שנים של נתק, איתן נאה, איש שרות החוץ למעלה מעשרים שנים, יכהן כשגריר ישראל בטורקיה. הסכם הפיוס שאושר באוגוסט האחרון, ההתנצלות הישראלית והפיצויים - אפשרו את חימום היחסים

ישראל טורקיה (צילום ארכיון: AP)
ישראל טורקיה (צילום ארכיון: AP)
שי ניר

איתן נאה מונה לשגריר ישראל בטורקיה ובקרוב יתחיל את תפקידו באנקרה. מינויו של השגריר התאפשר הודות להסכם הפיוס שנחתם בין טורקיה לישראל לפני כארבעה חודשים. נאה, שעיקר עבודתו תהיה להביא לשיקום בפועל של היחסים בין המדינות, הוא איש שרות החוץ מאז שנת 1991 ובין היתר שימש כשגריר באזרבאיג'אן במשך חמש שנים, שגריר בפועל בלונדון במשך כשנה וראש הדסק הטורקי במשרד החוץ.

הסכם הפיוס נכנס לתוקפו בחודש אוגוסט השנה, לאחר שאושר בפרלמנט הטורקי. ההסכם כולל תשלום פיצויים של 20 מליון דולר, על ידי ישראל ובאמצעות חשבון בנק טורקי, למשפחות ההרוגים במשט המרמרה בשנת 2010, ובמקביל התחייבות של טורקיה כי לא יוגשו יותר תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל.

איתן נאה, השגריר הישראלי המיועד לטורקיה (צילום: יקיר צור).
איתן נאה, השגריר הישראלי המיועד לטורקיה (צילום: יקיר צור).

הסכם הפיוס הביא לסיומה של מתיחות רבת שנים בין המדינות, ששיאה היה בשנת 2010 סביב משט אוניית 'המרמרה' שלטענת מארגניו, מטרתו הייתה להעביר ציוד הומניטרי לרצועת עזה. על רצועת עזה הוטל סגר ימי מאז ההתנתקות והשתלטות ארגון החמאס על הרצועה. המשט היווה שיא של פעולה בין לאומית להסרת הסגר. בעקבות התנגדות מארגני המשט לעצור את האוניה, ביצעו כוחות צה"ל פעולת השתלטות. על האוניה חיכו פעילי טרור שנקטו בהתנגדות אלימה שהביאה לפציעתם של חיילי צה"ל וגרמה לחשש לחייהם. ההשתלטות הפכה לאלימה והביאה למותם של תשעה מנוסעי האוניה ולפציעתם של חיילי צה"ל ועשרות נוסעים.

אירועי המרמרה הביאו להידרדרות משמעותית ביחסי המדינות על רקע דרישת טורקיה להתנצלות ישראלית, פיצויים למשפחות ההרוגים והסרת הסגר מעל עזה – דרישות אותן דחתה ישראל מספר פעמים.

בשנת 2013, ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר בתיווכו של הנשיא אובמה, לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, והתנצל על תקרית המרמרה. בשיחה זו החליטו השניים על תהליך של נרמול יחסים. בדצמבר 2015 פורסם כי ישראל תקים קרן לפיצוי נפגעי תקרית המרמרה, השגרירים יוחזרו ותביעות טורקיה לישראל בעקבות התקרית יבוטלו. בסוף חודש יוני נחתם ההסכם, כאמור. יצוין כי בישראל, הסכמים בין-מדינתיים מן הסוג הזה אינם נדרשים באישור הכנסת.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!