דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיכל האמוניה

מפרץ חיפה / מיכל האמוניה רוקן סופית; מפעל חיפה כימיקלים עדיין מושבת

אחרי 30 שנה של פעילות, מסרה חברת מחיפה כימיקלים כי מיכל האמוניה ריק לחלוטין | כעת, עם השלמת הריקון, יוכל באופן עקרוני המפעל לחדש את פעולתו, אך עיכוב שיוצר המשרד להגנת הסביבה, ושורה של סכסוכים, מונעים מהדבר לקרות

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון הסתיים שלב ריקון מיכל האמוניה משאריות הגזים שבתוכו. ב-31.8 רוקן המיכל מנוזלים וכעת נמסר מחברת נמלי ישראל כי "בהתאם להודעה שנמסרה לחברה על ידי חיפה כימיקלים, מיכל האמוניה ריק ומחונקן כדי למנוע קורוזיה". המיכל נמצא תחת חוזה בידי חיפה כימיקלים עד סוף ספטמבר. עם השלמת הריקון, המפעל הצפוני של "חיפה כימיקלים" יוכל עקרונית לחדש את פעולתו, וזו רק הבעיה הקטנה ביותר בצרותיה של  החברה. אף על פי כן, עתיד המפעל נמצא בידיה, ומוסדות המדינה עומדים לצידה.

על פי הפסיקה, כדי "למנוע מחיפה כימיקלים להנות ממחדליה בעבר", עד לריקון המיכל אסור לאשר לחברה היתר רעלים נוסף, מה שחייב עד כה את השבתת המפעל. סמכות הפיקוח על המיכל נתונה למשרד להגנת הסביבה, שהכריז היום על השלמת הפעולה. במקביל, מתקיימים כעת שורה של סכסוכים המקשים על המפעל לחדש את פעולתו.

תם ולא נשלם

בעקבות סגירת המיכל הודיע ההשר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "הבטחנו וקיימנו. מתחילת השנה אמרתי מעל לכל במה שמכל האמוניה יפסיק את פעילותו ויהפוך למכל אמוניה ז"ל. עם השלמת ריקון המכל אנחנו גאים על כך שניתן להכריז על תום עידן מכל האמוניה במפרץ חיפה, והסכנות הקשורות בו לא יאיימו יותר על תושבי חיפה והקריות. אני מודה לצוות המקצועי של המשרד שעשה ימים כלילות וליווה את התהליך המורכב הזה מתחילתו ועד סופו".

בעיריית חיפה חוששים מסכנות דומות לאלו של מיכל האמוניה, שנובעות מההסדר שיחיליף אותו. לטענת המשרד להגנת הסביבה החלופה הבטוחה ביותר כוללת עגינה של אניית אמוניה במפרץ בת 2,500 טונות, במקום מיכל של 12,000 טון. בעירייה מדגישים כי לאניה אין שום אמצעי מיגון, כאשר למיכל היו שורה של אמצעים כאלו – קירות כפולים, מעצרות להפחתת אידוי ומערכות חירום שונות שנועדו להקטין את ההשפעות של דליפה.

בערוץ 10 פורסם צילום מודלף מדיון מרתוני סגור בעיריית חיפה (דקה 23:23) ובו מצוטט יועץ בינלאומי דווקא מטעם המשרד להגנת הסביבה, המתנגד לעגינה קבועה של האניה. במשרד הגיבו לכתבה, ומסרו כי אם תאשר העירייה בניית מיכל אמוניה קטן נוסף, האניה לא תעגון באופן קבוע בנמל. התגובה מעט מוזרה, מכיוון שהמשרד מקפיד בדרך כלל לאשר או לדחות הצעות שמוגשות בפניו ולא להציע הצעות משלו לחברות מסחריות או לרשות הרישוי – במקרה זה, עיריית חיפה. עובדי החברה עדיין נאבקים בכוונת החברה לפטר אותם. לטענתם אין הצדקה לפיטורים, והחברה פועלת במרץ כדי לחדש את פעולת המפעל.

מעמותת "צלול" נמסר בתגובה: "אנו נמצאים בעיצומו של הפרק השני במאבק, כדי להבטיח שהחלופה לאספקת אמוניה לחיפה כימיקלים תהיה הבטוחה ביותר – ולא חלופה שתיבחר רק בגלל שורת הרווח של הנהלת החברה. צלול, יחד עם עיריית חיפה וארגוני סביבה נוספים, תמשיך לפעול עד שאיום האמוניה יוסר אחת ולתמיד מעל חייהם של תושבי חיפה והאזור. אנו מקווים שסגירת מיכל האמוניה תהיה אבן הדומינו הראשונה שתניע מהלך רחב לשינוי המציאות הסביבתית בחיפה ובאזור".

תגובת עיריית חיפה: "עיריית חיפה מברכת את השר להגנת הסביבה על הרגע ההיסטורי ומקווה כי תמצא הדרך הבטוחה להמשך פעילות המפעל הצפוני. סגירת המיכל היא ההוכחה לכך שרק עבודה משותפת של כלל הגורמים, הממשלה, העירייה וארגוני הסביבה מניעה באמת תהליכים לטובת הציבור."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!