דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיכל האמוניה

מיכל האמוניה / בית המשפט: על 'חיפה כימיקלים' לרוקן את מיכל האמוניה עד ל-18.9

לצד ההחלטה הזו - נזף בית המשפט העליון ב'חיפה כימיקלים' על כך שיצרה מצב בו לא תהיה למדינה ברירה אלא לדחות את הריקון וכן מתח ביקורת על המדינה שהגמישה את הרגולציה לטובת החברה

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: פלאש90)
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בפסק דין, לו ציפו הצדדים זמן רב, דחה באופן סופי בית המשפט העליון את ערעורה של 'חיפה כימיקלים' על ההחלטה לסגור את מיכל האמוניה. למרות נזיפות חריפות שהופנו כלפי 'חיפה כימיקלים' מצד בית המשפט, כמו גם כלפי המשרד להגנת הסביבה, הפסיקה מתירה לחברה לדחות את ריקון המיכל עד ל-18 לספטמבר, וכן מכירה בכך שנושא החלופות למיכל אינו חלק מערכאת דיון זו.

כזכור, לאחר קביעת בית המשפט העליון כי יש לרוקן את המיכל עד ה-31.7, טענה 'חיפה כימיקלים', ובעקבותיה גם המדינה, כי אין בידיהן שיטה בטיחותית לריקון מאות הטונות האחרונות של האמוניה מהמיכל, עד לתאריך זה. בפסק הדין שכתבו השופטים חנן מלצר, נועם סולברג ואורי שהם, מפורטות הפניות והזיגזגים של החברה בנושא ריקון המיכל. השופטים הסתמכו על קביעת בית המשפט המחוזי, לפיה ניתן להאיץ את הליך הריקון, ועל כך שמחודש מאי חדלה חיפה כימיקלים לבצע הליך זה, ואילו המשרד להגנת הסביבה לא פיקח על המחדל. כעת על החברה למצוא דרך לרוקן את המיכל עד אמצע ספטמבר, בעוד היא מבקשת לסיים הליך זה במהלך חודש ינואר 2018.

ראש העיר חיפה יונה יהב בדיון בבית המשפט המשפט העליון בנושא האמוניה 4 לאפריל 2017 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
ראש העיר חיפה יונה יהב בדיון בבית המשפט המשפט העליון בנושא האמוניה 4 לאפריל 2017 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

החלופות – בערכאה אחרת

בית המשפט קבע כי את ההחלטה אם המיכל צריך להיסגר ולא להיות מופעל מחדש, יש לקבל בערכאה גבוהה, וההיתר לאחסן בו אמוניה מותר רק עד להשלמת ריקונו. בנוסף, בית המשפט לא הסכים לדון בטענות 'עמותת צלול' ועיריית חיפה כי גם החלופות שקבעה המדינה לטווח הקצר – שימוש באניית אמוניה בהזרמה ישירה לחיפה כימיקלים – הן הליך לא בטיחותי שלא נבחן כנדרש.

עם זאת, העיר בית המשפט בחריפות כי 'חיפה כימיקלים יצרה ככל הנראה מצב בו לא תהיה למדינה ברירה: "מצאנו שאין ליתן למערערת להינות מפרי מחדליה. כל הפתרונות שיבחרו צריכים להיות כפופים לדיני התכנון והבניה, לדיני המכרזים, לדיני התחרות ולצרכי המשק והציבור. לפיכך ראוי להם שלא יביאו למצב שבו המשק והרגולטורים יהיו שבויים לכאורה (מרצון, או בדלית ברירה) בידי מונופול (זוהי הגישה המקובלת בארה"ב של dual sourcing לגבי חומרי גלם, תשתיות בסיסיות ומערכות חיוניות אחרות)". והוסיף ביקורת כלפי המדינה, "מסתבר שלעיתים קרובות (מדי) – הרגולטור קיבל פה את עמדת המפוקח ולפרקים הוא אפילו שינה את גישתו הרגולטורית הבסיסית (פעמים לכאורה אפילו ללא פשר), וזאת, בין השאר, כדי להתאימה לדרישות של הנתון לביקורתו".

קביעה זו תואמת את הביקורת של מבקר המדינה, לפיה יש חשש לפלילים ביחסו של המשרד להגנת הסביבה כלפי 'חיפה כימיקלים'. במקביל, באתר Ynet דווח היום כי חברת כי"ל, הצרכנית השניה בגודלה של אמוניה בישראל אחרי חיפה כימיקלים, החלה לייבא אמוניה במיכלים קטנים הנקראים איזוטנקים, ואינה תלויה יותר ביבוא האמוניה ע"י חיפה כימיקלים. במפעל של כי"ל, וכן במפעל של חיפה כימיקלים בדרום ישנו מיכל תפעולי מאושר, בו ניתן לאחסן כ-400 טונות של אמוניה. למפעל חיפה כימיקלים בצפון ישנו כושר אחסון של 90 טון אמוניה בלבד, מה שעלול להקשות על השימוש באיזוטנקים במפעל זה, וייתכן כי הוא מסביר את התעקשות החברה על שימוש באניה ובשיטת הזרמה ישירה. גם פתרון זה מעוכב, בשל הצורך במתן היתרים מעיריית חיפה לצנרת המובילה את האמוניה – היתר אותו היא מסרבת לתת. התוצאה היא שמפעלי חיפה כימיקלים ממשיכים להיות מושבתים מאז חודש אפריל. עובדי החברה הוצאו לאחרונה לחופשה כפויה, וגם פסיקה זו אינה מסייעת להם במאבק על פרנסתם.

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי, בסוף מרץ 2017 (צילום: יח״צ ועד העובדים).
עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי, בסוף מרץ 2017 (צילום: יח״צ ועד העובדים).

תגובות

ראש עירית חיפה יונה יהב: "לאחר ביקורת חמורה, חוזרת ונשנית מצד ביה"מ העליון נגד חיפה כימיקלים ונגד הרגולטור הממשלתי, קורא יונה יהב לשר הכלכלה אלי כהן להושיב את כלל הגורמים הרלוונטיים לשולחן עגול ולחפש יחד פתרון. על כל הגורמים לפעול במהירות, בשקיפות ובנקיון כפיים, ללא סחבת וללא מניפולציות על מנת לגלות אחריות ולמצוא את הדרך שתאפשר את ביטחונם המלא והמוחלט של תושבי חיפה והמפרץ ואת המשך פעילותו של המפעל ללא פגיעה בעובדיו ותוך  הסתגלותו למציאות המשתנה."

'חיפה כימיקלים': "היום, בפס"ד, חזר בית המשפט העליון על החלטתו לסגור את המיכל והחליט להאריך את המועד האחרון לריקון המיכל עד לתאריך 18 בספטמבר 2017 "בכל שיטה שהמשרד להגנ"ס ורשויות הביטחון יאשרו. חיפה כימיקלים החלה בהליך ריקון המיכל, אשר אינו פועל מתאריך 23 במארס, כפי שהנחו הרגולטורים, ותמשיך בהליך הריקון ע"פ האישורים הנדרשים. מפעלי החברה מושבתים מזה ארבעה חודשים והיא ממתינה לפתרון חלופי, מידי וישים לאספקת אמוניה , החברה לא תוכל להמשיך במצב הנוכחי עוד ימים רבים."

ירון חנן, מסיעת 'הירוקים' של חיפה ומרכז צוות המומחים למתווה משק האמוניה: "החלטת שופטי ביהמ"ש העליון מהיום לדחות את ערעורה של חב' חיפה-כימיקלים ולהורות על ריקון מיכל האמוניה תוך חודש וחצי, באופן סופי, כדי לגרום לסגירתו המוחלטת –היא החלטה נכונה ונבונה של השופטים. בית המשפט העליון לא קנה את כל התרגילים והמניפולציות בהם נקטו חיפה-כימיקלים והממשלה לאורך הזמן בפרשה הממושכת הזו".

חה"כ יעל כהן פארן, יו"ר שדולת מפרץ חיפה (המחנה הציוני): "היה ראוי להאשים באופן אישי את האחראים במפעל ובמשרד להגנת הסביבה בביזיון בית משפט על האופן שבו מעמידים כל פעם את בית המשפט מול עובדות מוגמרות ומאלצים אותו לדחות את ריקון המכל מתוך התחשבות בבטחון התושבים. כל הכבוד לבית המשפט שהוכיח שוב שזכותם של תושבי חיפה לחיים בטוחים היא שעומדת לנגד עיניו. המכל נמצא על סף ריקון כבר 3 חודשים והמפעל היה יכול לשוב לפעול על בסיס חלופת האיזוטנקים הבטוחה כבר מזמן, לו היה משתף פעולה ומקשיב לתושבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!