דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמוניה

אמוניה / מקורות: ועדת האמוניה תאשר ייבוא אמוניה באמצעות אוניה

אם תיושם החלטה זו, יתכן והיא תאפשר את פתיחת חיפה כימיקלים צפון מחדש | בעוד ארגוני הסביבה מסתייגים מחלופת האוניה, בכנס שהיה השבוע בטכניון אמרו גורמים מקצועיים כי היא עדיפה בטיחותית על חלופת האיזוטנקים

מפעל אמוניה,(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
מפעל אמוניה,(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הצוות הממשלתי לבחינת החלופות הזמניות ליבוא אמוניה קבע כי יש להעדיף את חלופת היבוא באוניה שתעגון בנמל הקישון, על פני החלופה של המיכלים הקטנים, כך מסרו מקורות המקורבים לוועדה ל'דבר ראשון'. אף שבתחילה הודיעה עיריית חיפה כי היא מחויבת לתוצאות ההחלטה, אין ודאות כי כך יהיה, וללא מתן רשיון עסק מחודש למפעל "חיפה כימיקלים" הוא יישאר מושבת. הוועדה תיפגש גם היום, כאשר מימוש ההחלטה עשוי גם להשליך על מעמד העובדים, אשר הוצאו לחופשה ללא תשלום.

על פי מקורות המקורבים לוועדה, הצוות קבע כי חלופת בה אניה תזרים אמוניה לצינור התת-קרקעי תהיה החלופה הזמנית ליבוא החומר, עד להקמת מפעל אמוניה בנגב, שלא יוקם עד 2020 לפחות. החלטה זו מנוגדת לעמדת עיריית חיפה, אשר רואה באוניה סיכון בטיחותי ובטחוני ובשל כך מנעה את חידוש פעולת המפעל.

כשהנהלת החברה פעלה לפטר את כלל העובדים במפעל, שופט בית הדין לעבודה הביע ספקות רבות בגרסת ההנהלה לפיה המפעל אכן נסגר ואין ברירה אלא לפטר את העובדים. עם זאת, כאשר הובא לידיעתו שעיריית חיפה אינה מחויבת למסקנות שיתקבלו בצוות בו משתתף גם מומחה מטעמה, החליט עוד באותו היום כי הסכסוך הנ"ל הופך את החלטת הסגירה לאותנטית, ואישר להוציא את העובדים לחופשה ללא תשלום לחצי שנה – ובפועל, להתניע את מהלך הפיטורים.

ל"דבר ראשון" נודע כי בהצבעה התנגדו פרופסור עמוס נוטע, אשר ייצג את עיריית חיפה, ואלוף במילואים יורם אילן, שנשלח מטעם עמותת "צלול". מנגד, הצביעו בעד ד"ר אלי שטרן, אשר הכין הערכות סיכונים לפיהן הסיכון הנשקף מהאניה הוא קביל בעבור המשרד להגנת הסביבה, אשר נציגתו שולי נזר שותפה בוועדה גם היא. עוד חברים בוועדה נציג אג"ת מנת"ם (אגף התכנון בצה"ל) אל״מ גולן ואך, נציג משרד הפנים מרדכי כהן, ונציג מחלקת מחקרים צבאיים ברפא"ל עילם גופר. בראשה הוועדה עומד ראש המל"ל מאיר בן שבת. הועדה נפגשה גם אתמול וטרם הוציאה הודעה רשמית בנושא.

משמעות ההחלטה

כפי הנראה, להחלטה אין משקל מחייב בפני עצמה, אך היא יכולה לשמש כאמצעי מדרבן למדינה לחוקק חוק אשר מפקיע מרשויות מקומיות סמכות רישוי עסקים בעבור תשתיות  (כמו צנרת האמוניה) ומפעלים אסטרטגיים (כמו "חיפה כימיקלים"). השרה איילת שקד כתבה לעיריית חיפה הודעה, שהחקיקה בנושא מוקפאת, "בתקווה למציאת פתרון מוסכם ויעיל בהקדם". התנערות העירייה מהסיכום, עשויה לדחוף את החקיקה קדימה, כאשר חברת הכנסת יעל כהן פארן, הודיעה בכנסת כי החקיקה הזו מעולם לא הוקפאה.

גם אם החוק יעבור, זה לא סוף הסיפור, מאחר והעירייה יכולה לטעון טענה בעלת משקל, לפיה אמוניה לא יכולה להיחשב תשתית אסטרטגית, היות שהמשק הישראלי כבר מצא חלופות למיכל האמוניה, ונותרה כעת רק בעיה של מפעל אחד, "חיפה כימיקלים", שלא מצא פתרון, ורוב תוצרתו הולכת ליצוא – ולכן איננו "מפעל אסטרטגי".

עתיד העובדים שזור בהחלטה על היבוא

במהלך תביעת העובדים במפעל כנגד פיטוריהם, העריך נדב שחר, מנכ"ל חיפה כימיקלים, שבכוחה של עיריית חיפה לעכב את החלטות גורמי המדינה בכ-6 חודשים, אך לא לבטל אותם, והוא צופה שתאושר לבסוף כניסה של אניית אמוניה למפרץ. גם פרקליט המחוז איתן לדרר הסביר כי גורמי המדינה עובדים מדי יום על דרכים בהן יהיה ניתן למנוע מעיריית חיפה לטרפד את המהלך.

עובדי חיפה כימיקלים צפון מתבצרים בפתח המפעל (צילום: אור אשכנזי)
עובדי חיפה כימיקלים צפון מתבצרים בפתח המפעל (צילום: אור אשכנזי)

לאור ההצלחות הקודמות של העירייה בבתי המשפט בעתירה לסגירת מיכל האמוניה, קשה להעריך מה בדיוק כוחה. עם זאת, לא מן הנמנע שהעירייה תחליט שמוטב לה "להתקפל" בנושא יבוא האמוניה, בכדי למנוע חקיקה גורפת, אשר תכרסם בסמכות הפיקוח שלה על מפעלי בז"ן – שהם בעת ובעונה אחת קבוצת המפעלים הכי מזהמת בישראל וגם מתקן אסטרטגי חיוני בתחומי אספקת הדלק וגז הבישול. אם בכל זאת ההחלטה על הכנסת האניה תגיע לידי מימוש בתוך פחות מ-6 חודשים, יש סיכוי שהעובדים יוכלו לשוב לעבודתם הקודמת, אחרי טלטלה ארוכה ובה הפחתת שכר מאפריל האחרון ועוד מספר חודשים בדמי אבטלה.

המאבק הציבורי נמשך

הטכניון קיים בשבוע שעבר כנס מומחים בינלאומי במשך יומיים, שהוקדש לנושא האמוניה. מרבית הדוברים בכנס, נטו להסכים עם עמדת "חיפה כימיקלים" לפיה הסיכון הנשקף מאניית אמוניה בהיקף של 2,500 טון, הוא סיכון נסבל, בשונה מהאניה של מיכל האמוניה, אשר הובילה 16,000 טון.

עוד נטען בכנס, כי דווקא החלופה של המיכלים הקטנים – איזוטנקים בני 11.5 טון – עשויה להיות יותר מסוכנת מהאניה, משום שהאמוניה בהם איננה מקוררת ומאוחסנת בלחץ – מצב בו פריצת המיכל גורמת להישארות האמוניה בגובה נמוך, לעמות אמוניה מקוררת, שצפויה לנוע כלפי מעלה במהירות ולצמצם את הסיכון לאוכלוסייה.

יוזם הכנס, פרופסור גדעון גרדר מהטכניון, אמר ל'דבר ראשון' כי הוא שוקל לשנות את דעתו מתמיכה באיזוטנקים לתמיכה באניה, לאחר שחלק מהספקות שהיו לו קיבלו מענה מספק בכנס המדעי. ביום השני לכנס הודיע גרדר כי הוא אכן שינה את דעתו, אמירה ממנה הסתייג לאחר מכן בתכתובת מייל עם פעילים במאבק נגד כניסת האוניה. ח"כ אכרם חסון (כולנו) אמר ל'דבר ראשון' כי הוא ידרוש בוועדת הפנים עריכת סקר סיכונים מקיף (שלא נעשה עד כה) לפני שתאושר כניסת אניה, ובאוניברסיטת חיפה צפויה להיערך בסוף החודש יום עיון בנושא מטעם מרכז מינרווה. שלשום שודר תחקיר ערוץ 10 בו הואשמו גורמי מדינה שונים בתמיכה בעמדות חיפה כימיקלים תוך התעלמות מהשיקולים המקצועיים הרלוונטיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!