דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / עקב קיפאון במו"מ: עוזרות השופטים ישבתו ללא הגבלת זמן

הוועד הגיע להבנות עם האוצר ובתיהמ"ש בנוגע לתקופת העסקתן של העוזרות המשפטיות, אך לדבריהן האוצר "מתנהג כקוזאק נגזל" ומתנה את חתימת ההסכם בקיצוץ בשכרן

פיטורי 500 עוזרות משפטיות נמנעו בצו בית משפט (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
פיטורי 500 עוזרות משפטיות נמנעו בצו בית משפט (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועד העוזרות המשפטיות בבתי המשפט הודיע היום (שני) על שביתה ללא הגבלת זמן החל מסוף דצמבר, במידה ולא תהיה פריצת דרך משמעותית במו"מ לחתימת הסכם קיבוצי ראשון עבורן. "לאחר מאבק של תשע שנים, מהארוכים שידע המשק, לא נסכים יותר להתעמרות בנו", מסרה יו"ר ועד העובדים, עו"ד שרית טוביס, "במצב העניינים הנוכחי, לא נפתח את שנת 2018 כשאנחנו עובדים".

הכרזה זו באה כחצי שנה לאחר שבית המשפט העליון הורה למדינה ולהנהלת בתי המשפט להיכנס למו"מ ולדון בו על סוגיית מגבלת הזמן שהוטלה על התפקיד – שמשמעותה היתה פיטורין אוטומטיים של העוזרות המשפטיות שהוגבלו לשש שנות העסקה בלבד. נראה כי כעת הגיעו הצדדים להבנות משותפות בנושא, שהיה סלע המחלוקת עד כה, אך כעת מתנה משרד האוצר את חתימת ההסכם הקיבוצי בהסכמת העוזרות המשפטיות להפחתה משמעותית בשכרן.

הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).

העוזרות המשפטיות הן עורכות דין מוסמכות המסייעות לשופטים בעבודתם. מדובר בתפקיד שכ-90% מהממלאות אותו הן נשים. החל מסוף חודש מרץ השנה שבתו העוזרות במשך 36 יום, במחאה על כוונתה החד צדדית של הנהלת בתי המשפט להוביל לפיטורי מרביתן בהתאם להחלטה להגביל את העסקתן לשש שנים בלבד. השביתה הסתיימה רק לאחר החלטת בג"צ, שהובילה לחזרת הצדדים לשולחן המו"מ.

"משרד האוצר, בהובלת הממונה על השכר באוצר, מתנהג כמו הקוזאק הנגזל", אמרה טוביס, "במשך שנים הוא העסיק בניגוד לחוק את העוזרים המשפטים, וכעת, לאחר שבית המשפט פסק כי לא העסיק אותם כראוי, הוא דורש להפחית בשכרם. אנו רואים בפעולות אלו של האוצר ניסיון לא הגון, בלשון המעטה, להכחיד את הדור הקיים של העוזרים המשפטיים ולהביא במקומו דור חדש שעבורו ינוסחו חוזים אישיים אותם יעצב האוצר כרצונו, ובשכר נמוך".

טוביס הדגישה כי האוצר דורש הרעת תנאים זו על אף שבמו"מ הנוכחי הביעה ההסתדרות נכונות לוויתור תקדימי על קביעות בעבודה, ויצירת מודל ייחודי לסיום ההעסקה ללא קביעות. עם זאת, באוצר טענו כי במהלך המו"מ סירבו העוזרות לכל מודל של קצובה (ר' תגובת האוצר בסוף הידיעה). עוד הדגישו בוועד העובדים כי המדינה ממשיכה להאריך את חוזי ההעסקה שלהם לפרקי זמן קצרים בלבד, תוך המשך קבלתם למערכת של עובדים חדשים בשכר נמוך, מצב המוביל לחוסר וודאות ולעזיבה גוברת והולכת של עוזרות משפטיות ותיקות.

"אנו מצפים מהנהלת בתי המשפט לפעול לצד העוזרים המשפטיים, אל מול משרד האוצר. אנו עובדי המערכת, והנהלת בתי המשפט צריכה להתייחס אלינו ככאלו ולעמוד לצידנו במאבק הצודק של מי שמהווים את יד ימינם של שופטי ישראל. העוזרים המשפטיים מצפים ותולים תקוות בנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שתתערב בסכסוך ותוביל להכרעתו ולכינונו של להסכם קיבוצי".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לאחר מו"מ ממושך המדינה הציעה לעוזרים המשפטיים מספר חלופות, הן לעובדים קיימים והן לעובדים חדשים. לצערנו, העוזרים בחרו שלא לעמוד במחויבות החוזים שלהם. נציין כי בית המשפט העליון לא קיבל את עמדת המדינה עד תום בנושא קצובת הכהונה, אך מנגד שלח את הצדדים למו"מ בכדי שיגיעו להסכמה באשר לקצובת הכהונה, אלא שבמהלך המו"מ העוזרים סירבו לכל מודל של קצובה, בעודם אוחזים ברמות השכר הגבוהות שניתנו להם במסגרת החוזים האישיים בגלל הכהונה הקצובה. אנו תקווה שהעוזרים לא יבטלו עוד דיונים ושיתייצבו לדיונים הנוספים שתואמו מראש להמשך מו"מ, במטרה להגיע לפריצת דרך בעניין.

מהנהלת בתי המשפט טרם נמסרה תגובה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!