דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשבר בטבע

אסון בטבע / פגישת הממשלה עם מנכ"ל טבע נכשלה - המפעלים בירושלים יסגרו | עדכונים חיים

בהודעה שנמסרה מטעם הממשלה נכתב כי הופעל לחץ על קאר שולץ, אך הוא סרב. כמו כן, טבע תסייע בקליטת העובדים בעבודות אחרות ותשאיר את מרכז פעילותה בישראל | ההפגנות במפעלים בירושלים התחדשו | ההסתדרות: "לממשלת ישראל אסור להיכנע לתכתיבים של מנכ"ל טבע ולהגיב בצורה רופסת"

  • עובדי טבע מפגינים מחוץ למשרד ראש הממשלה, 19 דצמבר 2017, לקראת פגישת  ראש הממשלה ושריו עם נשיא טבע, קאר שולץ (באדיבות דוברות ההסתדרות)
    עובדי טבע מפגינים מחוץ למשרד ראש הממשלה, 19 דצמבר 2017, לקראת פגישת ראש הממשלה ושריו עם נשיא טבע, קאר שולץ (באדיבות דוברות ההסתדרות)
  • ראש העיר ירושלים ניר ברקת, הגיע לתמוך בעובדי מפעל טבע בירושלים, לאחר שנכשלה הפגישה בין נציגי הממשלה למנכ"ל החברה, 19 בדצמבר 2017 (צילום: דוד טברסקי)
    ראש העיר ירושלים ניר ברקת, הגיע לתמוך בעובדי מפעל טבע בירושלים, לאחר שנכשלה הפגישה בין נציגי הממשלה למנכ"ל החברה, 19 בדצמבר 2017 (צילום: דוד טברסקי)
  • עובדי טבע מפגינים מחוץ למפעל באזור התעשייה הר חוצבים בירושלים (באדיבות דוברות ההסתדרות)
    עובדי טבע מפגינים מחוץ למפעל באזור התעשייה הר חוצבים בירושלים (באדיבות דוברות ההסתדרות)
  • עובדי טבע מפגינים מחוץ למשרד ראש הממשלה (באדיבות דוברות ההסתדרות)
    עובדי טבע מפגינים מחוץ למשרד ראש הממשלה (באדיבות דוברות ההסתדרות)

ההפגנות בירושלים התחדשו בשעה האחרונה בשל ההודעה כי פגישת ראש הממשלה ושרי האוצר, הכלכלה והעבודה והרווחה עם מנכ"ל טבע נכשלה, והמפעלים בירושלים יסגרו. מההסתדרות נמסר כי "לממשלת ישראל אסור להיכנע לתכתיבים של מנכ"ל טבע ולהגיב בצורה רופסת. ההסתדרות תמשיך במאבק על צמצום מספר המפוטרים. על הממשלה להעביר בהקדם חקיקה שתשמור על מעמד האדם העובד ותקשר בין מערך המיסוי וההשקעות לבין התעסוקה בישראל. חברי דירקטוריון טבע צריכים לעשות לעצמם חשבון נפש".

בהודעת הממשלה וגם בהודעת טבע נמסר כי הממשלה דרשה את השארת המפעלים בירושלים אך שולץ סירב. בנוסף הכריזה טבע כי תסייע למצוא פתרונות עבודה חלופיים לעבודים והיא תשאיר את מרכז פעילותה בישראל.

עובדי החברה, בני משפחותיהם ותומכים במאבק הפגינו בצהריים מול משרד ראש הממשלה בירושלים, בדרישה להתערבותו המיידית לפתרון המשבר בחברה ולהצלת התעשייה המקומית.

אתמול (שני) התכנסה לראשונה ועדת השרים שמינה רה"מ נתניהו לטיפול במשבר ב'טבע', והתקיימה פגישה של שרי האוצר והכלכלה עם יו"ר ההסתדרות וראשי הוועדים ב'טבע'. במקביל, השביתו עובדי החברה את הפעילות בחלק מהאתרים, קיימו אסיפות הסברה והפגינו במחאה על הפיטורים הצפויים.

במהלך ישיבת ועדת השרים אמר שר העבודה והרווחה חיים כץ כי לשיטתו "צריך לטפל בכל מפעל בנפרד, משום אין למפעלים שום מכנה משותף מלבד השם טבע. הטכנולוגיות שונות, הצרכים שונים, ואי אפשר לטפל בהם כמכלול". טרם הפגישה ביקר כץ במפעל 'טבע טבליות' בירושלים, אותו מתכוונת הנהלת טבע לסגור. כץ נפגש עם מנהל המפעל ועם יו"ר ועד העובדים איציק בן סימון ויואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית שבה מאוגדים עובדי המפעל. בתום הפגישות אמר כץ כי הוא בטוח שניתן להציל את המפעל הירושלמי.

הסיקור החי פתוח
עדכון אוטומטי:  

ראש עיריית ירושלים חבר הערב (ג') להפגנת עובדי מפעלי טבע בירושלים

מפגן תמיכה של ראש עיריית ירושלים בעובדי טבע: ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, ביטל את הלו"ז שלו ואת פגישותיו להמשך הערב וחבר ליו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים דני בונפיל ולעובדי מפעל טבע בהר חוצבים.

עובדי טבע מפגינים מחוץ למפעל באזור התעשייה הר חוצבים בירושלים (באדיבות דוברות ההסתדרות)

ההסתדרות: "נמשיך במאבק על צמצום מספר המפוטרים"

מההסתדרות נמסר כי: "לממשלת ישראל אסור להיכנע לתכתיבים של מנכ"ל טבע ולהגיב בצורה רופסת. ההסתדרות תמשיך במאבק על צמצום מספר המפוטרים. על הממשלה להעביר בהקדם חקיקה שתשמור על מעמד האדם העובד ותקשר בין מערך המיסוי וההשקעות לבין התעסוקה בישראל. חברי דירקטוריון טבע צריכים לעשות לעצמם חשבון נפש".

מנכ"ל טבע טוענת שכדי להשאר בישראל - עליה להציל את החברה ולפטר עובדים

"בכדי שטבע תישאר חברה ישראלית שתמשיך ותצמח בישראל ובכדי שתרומתנו המשמעותית לכלכלת ישראל תימשך, עלינו קודם כל להציל את החברה", נכתב בהודעת החברה. "אני מחויב לשמור את המטה העולמי של טבע בישראל, ובכלל זה את לשכתי. אני מחויב לשמר נוכחות חזקה של מחקר ופיתוח וכן לשמר את מרבית הייצור הקיים היום בישראל גם בעתיד."

תגובות קשות במפלגת המחנ"צ על כשלון פגישת הממשלה עם מנכ"ל טבע

אבי גבאי, יו"ר מפלגת 'המחנה הציוני': קאר שולץ למד את מה שפוטין כבר יודע. נתניהו בא רק כדי להצטלם, אז אפשר להצטלם ולהשאיר את האיראנים על גבול ישראל בסוריה ואפשר להמשיך ולפטר את עובדי טבע. תעמוד על שלך כבר!

ח"כ שלי יחימוביץ', יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "הודעתו של מנכ"ל טבע כי אין לו כל כוונה לחזור בו היתה צפויה, נוכח הרפיסות המבישה והכניעה מראש של הממשלה וההסתדרות כאחד במשבר טבע. הטרגדיה היא שבידי שני אלה היו ועדיין יש כלים אפקטיביים ורבי עוצמה לגונן על העובדים, אבל הם בחרו להפקיר אותם, תוך כסת"ח הדדי והעלמות מאזור האסון. מבין התרחישים שקאר שולץ וצוותו התאמנו עליהם לקראת המשבר, ישראל סיפקה להם את התרחיש הקל והמפנק ביותר, שהפתיע אפילו אותם. פשוט חרפה".

ח"כ עמיר פרץ: אסור שהבריונות והסחיטה באיומים יעברו בישראל. ‬קאר שולץ היה אמור להעריך את מאמציהם של ראש ממשלה ושלושה שרים לעסוק במשבר בחברת טבע, אך העדיף להתנהג כמו בריון. אסור לעבור על כך על הסדר. אם התנהלות שכזו תתקבל בחברה הישראלית – כל עובד ועובדת יפגעו מכך.״

הממשלה נכשלה במאמץ למנוע את סגירת המפעלים בירושלים

פגישת ראש הממשלה ושרי האוצר, הכלכלה והעבודה והרווחה עם מנכ"ל טבע קאר שולץ, לא הצליחה למנוע את סגירת מפעלי החברה בירושלים. בהודעה שיצאה ממשרד ראש הממשלה, נמסר כי הממשלה דרשה להשאיר את המפעלים בירושלים, אך שולץ דחה זאת, והציע לעבוד יחד עם הממשלה כדי להכשיר עובדים ולחפש פתרונות תעסוקה חלופיים לרוב העובדים במפעלים שייסגרו. עוד נמסר כי בפגישה סוכם על הקמת צוות משותף לטבע ולממשלה, במטרה למצוא פתרונות הכשרה לעובדים. וכן כי מנכ"ל טבע חזר על התחייבותו לשמור על מטה החברה והמו"פ של טבע בישראל.

אלפי המפגינים פצחו בשירת "התקווה"

למעלה מ-2,500 עובדי טבע, בני משפחותיהם ותומכים במאבק, אשר מפגינים ברגע זה מול משרד ראש הממשלה, החלו לשיר את המנון המדינה. המפגינים דורשים את התערבותו המיידית של נתניהו לפתרון המשבר בחברה ולהצלת התעשייה המקומית.

ח"כ דב חנין: העובדים משלמים את המחיר של הנהלה חסרת אחריות

חבר הכנסת מהרשימה המשותפת נושא כעת דברים בהפגנת העובדים בירושלים: "אני ממש מצטער שאתם צריכים להיות כאן. עובדים ועובדות ממפעלים מצויינים, נהדרים מבחינה כלכלית, וצריכים לשלם מחיר על ספקולציות פיננסיות של הנהלה חסרת אחריות".

עובדי טבע חוסמים כעת את הכביש למשרד ראש הממשלה ולמשכן הכנסת.

"אנחנו רוצים, קודם כל, תשובות ברורות"

כך אמר לדבר ראשון מיכה יהב, העובד מזה 15 שנים במפעל טבע באשדוד ומשתתף בדקות אלו בהפגנה בירושלים.

לשאלה על הציפיות שלו מהפגישה של ראש הממשלה עם מנכ"ל טבע, השיב כי "כרגע אמרו שרוצים למכור את המפעל, לא אמרו למי, לא אמרו באיזה תנאים, לא אמרו מה יהיה בהמשך, העתיד שלנו בערפל ואנחנו רוצים תשובות ברורות"

אלפי מפגינים מתכנסים בשעה זו מול משרד ראש הממשלה

בדקות אלו, למעלה מאלף מפגינים, בהם עובדי טבע, בני משפחותיהם ותומכים במאבק, מתכנסים מול משרד ראש הממשלה בירושלים. מאות עובדים נוספים נמצאים כעת בדרכם למקום. ההפגנה שמתקיימת במחאה על תוכנית הפיטורים בטבע, צפויה להתחיל תוך זמן קצר (בשעה 13:00). נזכיר כי פעילות המחאה מתקיימת במקביל להשבתה כוללת של כל אתרי טבע בישראל וברקע לפגישת ראש הממשלה עם מנכ"ל החברה קאר שולץ.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר לפני זמן קצר כי: "צמצום גזרת הפיטורים בטבע והצלת המפעלים בירושלים, הם הדבר החשוב ביותר כעת ועל הממשלה להפעיל את כל האמצעים שעומדים לרשותה על מנת שליבה של טבע, כחברה רב לאומית שנולדה וצמחה כאן, ימשיך לפעום מישראל".

"החלטה בדירקטוריון התקבלה בלי מתנגד אחד"

דניאל שבתאי, יו"ר ועד עובדי טבע בפתח תקווה: "זו פעם ראשונה ב-116 שנות טבע שכלל הוועדים מתאחדים לפעולה אחת. בפגישה אתמול עם שרי האוצר והכלכלה עם יו"ר ההסתדרות הצגנו מחויבות שלנו העובדים לצעדים בלתי מידתיים. שבמידה והנהלת טבע ממשיכה בצעדים הללו, שהם תקדימיים במשק הישראלי, מגה פיגוע, ואין לזה שם אחר. אם הם רוצים לפטר שליש, אחד מכל שלושה עובדי טבע בישראל. כולנו עם משפחה ועוד אלפי עובדים במעגלים החיצוניים – זה בלתי מידתי".

"שולץ לא אשם בכלום. גליה מאור היא ישראלית. ארז ויגודמן הוא ישראלי. יצחק פטרבורג הוא ישראלי. חמי פרס – ישראלי. ההחלטה בדירקטוריון התקבלה בלי מתנגד אחד. בדיוק כמו ההחלטה לרכוש את אקטיביסט שעומדת על ראשו של ויגודמן שמטייל היום בעולם".

"אם חברת טבע תפעיל נגד העובדים והחברה הישראלית צעדים לא מידתיים – אנחנו הודענו על החלטה חד משמעית – אם בכוונתו להחריב את חייהם של אלפי אנשים שיסגור כבר הכל. לא נהיה בני ערובה

פגישת ראש הממשלה ומנכ"ל טבע הוקדמה לשעה 13:00

"לא ניתן להנהלת טבע הכושלת לשלוח אותנו הביתה"

אלירן קוזליק, יו"ר ועד העובדים בכפר סבא: "הגיעו לכאן עובדי טבע מהצפון לדרום. לא ניתן להנהלת טבע הכושלת לשלוח אותנו הביתה. חייבים להעביר למעלה מסר – המשוואה של הנהלה כושלת שווה פיטורי עובדים לא תהיה בטבע. מנהלים – נכשלתם – לכו הביתה. אנחנו רוצים לפרנס את המשפחות שלנו. כולנו טהע אחת. כל אתרי טבע בסולידריות מוחלטת יד אחת"

מאות מעובדי טבע החלו כבר להתכנס מול משרד רה"מ בירושלים

לקראת הפגנת הענק שתתקיים בשעה 13:00 במקביל לפגישתם של נתניהו ומנכ"ל טבע שולץ, כבר ברגעים אלו מאות מעובדי טבע מתכנסים מול משרד ראש הממשלה בירושלים לזעקה גדולה, במחאה על תוכנית הפיטורים ההמונית בטבע ולמען התעשייה הישראלית כולה.

מאות רבות של עובדים נוספים עושים את דרכם אל המקום מכל רחבי הארץ.

ח"כ חזן: "הפיטורים שמקדמת טבע בישראל- כדילרצות את המשקיעים בחו"ל"

לאחר שסמנכ"ל בטבע, דוד הרמן, השיב לח"כ אורן חזן (הליכוד), כי החברה בישראל רווחית, אמר ח"כ חזן: "אני לא מכיר מציאות שבה עסק הוא רווחי אך שולח עובדים הביתה. זו בדיוק הנקודה, הבעיות של החברה הן בחו"ל. ישבנו כאן בוועדת הכספים לפני כחודשיים ודובר על מספרים אחרים ו*בין השורות נאמר שמגיעים לפיטורין בארץ, זה בגלל הפיטורין בעולם וזה צריך לפגוע גם כאן כי בעלי המניות הזרים ייראו את זה לא טוב שלא מפטרים גם כאן. אם חברת טבע תעניש אלפי עובדים בישראל בגלל מה שקורה בחו"ל ועדת הכספים צריכה לפעול שטבע תתרסק. מה שרלוונטי, שלא משנה מה נעשה כאן אתם לא רוצים לשנות את המצב אתם אומרים את זה בצורה ברורה. אנחנו צריכים לקבל החלטות שייגרמו להם להבין שמה שהם מקבלים צריך לבוא קודם כל לידי ביטוי במה שייקבלו או לא, מאיתנו. אנחנו, חברי ועדת הכספים, צריכים לשבת לבד ולקבל החלטות אמיצות שייגרמו להם להבין שאין להם אינטרס לפטר בארץ ולו עובד אחד. חוץ מאותם 1700 מפוטרים יש עוד ספקי משנה, נותני שירותים, נהגים שייפגעו גם הם. המעגל הרבה יותר גדול מאותם 1,700 איש".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, קורא להנהלת טבע לשתף פעולה למציאת פתרון למשבר בחברה

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בדיון על המשבר בטבע: "אם הנהלת טבע תשתף פעולה, נמצא כל פרצה בחוק על-מנת להגביר את הסיוע שיינתן לה. לא מעוניינים להתלהם, אלא למצוא פתרונות"

סמנכ"ל בכיר בטבע בוועדת הכספים: "על כף המאזניים – הצלת טבע. לצערנו, אין ייתכנות להשארת המפעל בירושלים. מחירי המוצרים שלו נשחקים".

הדיון נמשך והוועדה מנסה למצוא את דרך המלך יחד עם הנהלת החברה, לצמצום היקפי הפיטורין ולהוצאת החברה מהמשבר.

שביתה בכל אתרי החברה והפגנת ענק מול משרד ראש הממשלה

במסגרת צעדי המחאה כנגד תוכנית הפיטורים בטבע, נמשכים צעדי המחאה של עובדי החברה. היום (ג'), במשך כל היום, תופסק באופן מלא הפעילות בכל אתרי טבע בישראל.

כמו כן, במקביל לפגישה המתוכננת של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מנכ"ל החברה קאר שולץ, היום תתקיים הפגנת ענק של כ-1,500 עובדי טבע, בני משפחותיהם ותומכים במאבק, מול משרד ראש הממשלה בירושלים. ההפגנה תחל החל מהשעה 13:00.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הדגיש הבוקר כי: "בידי הממשלה והנהלת טבע, מונחת האחריות לגורל העובדים בחברה ולעתיד התעשייה המקומית. זו שעת מבחן לכל המשק הישראלי ועל הגורמים המעורבים להשקיע את מאמציהם על מנת להביא פתרון למשבר. המסר החשוב ביותר הוא שהפיטורים הם מוצא אחרון. הממשלה חייבת להחזיר את התקווה לעובדי טבע וכולנו מאוחדים מאחורי מאבקם החשוב – זהו מאבק של כל אזרחי ישראל על פניה החברתיים של המדינה".

השר כץ: "אנחנו לא הולכים לצ'פר את טבע כספית, אלא אם רה"מ יחליט אחרת"

שר העבודה והרווחה, חיים כץ התראיין הבוקר לכאן ב', לקראת הפגישה שצפויה להיערך היום עם מנכ"ל החברה, קאר שולץץ

"חוץ מלבקש יפה, אין לנו הרבה מה לעשות", אמר כץ, אך הוסיף כי "אנחנו לא פחות טובים מכל אחד אחר, ניתן להפוך את המפעלים בארץ לרווחיים".

לראיון המלא:

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!