דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

עבודה מסוכנת / פנייה לשר העבודה: הטל איסור על העסקת נערים באתרי בנייה

הקבוצה למאבק בתאונות בניין פנתה השבוע לשר, זאת לקראת היציאה לחופשת החורף בבתיה"ס הערביים ואחרי מותו של בן 17 בתאונה בחודש שעבר | עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה: "אתרי בנייה הם מקומות העבודה המסוכנים ביותר שבנמצא"

זירת התאונה באתר הבנייה בנהריה, בה נהרג הנער מוחמד חוסיין אמארה בן ה-16 מכפר כנא. (צילום: דוברות איחוד ההצלה אשר)
זירת התאונה באתר הבנייה בנהריה, בה נהרג הנער מוחמד חוסיין אמארה בן ה-16 מכפר כנא. (צילום: דוברות איחוד ההצלה אשר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הקבוצה למאבק בתאונות בניין פנתה השבוע לשר העבודה והרווחה, חיים כץ, בדרישה שיתקן תקנות שיאסרו באופן מוחלט על העסקת בני נוער וילדים באתרי בנייה – זאת על רקע מותו של נער  נוסף, החמישי במספר בשנתיים האחרונות באתר בנייה בטבריה, כמו גם חופשת החורף במערכת החינוך הערבית שצפויה להתחיל בשבוע הבא. מלשכת השר כץ נמסר לדבר ראשון כי "הנושא מורכב ונבחן".

זירת אתר הבנייה בטבריה בו נהרג מחמוד חסין כנאענה בן ה-17 מהתחשמלות ומנפילה מגובה, 23 בנובמבר 2017 (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
זירת אתר הבנייה בטבריה בו נהרג מחמוד חסין כנאענה בן ה-17 מהתחשמלות ומנפילה מגובה, 23 בנובמבר 2017 (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

"כידוע לך היטב, אתרי בנייה הם מקומות העבודה המסוכנים ביותר שבנמצא" כתבה עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה, שהדגישה כי "רק השבוע נתבשרנו על מותו של העובד ה-34 בענף הבניין לשנה זו, לאחר שהשנה שעברה נסתיימה עם 50 הרוגים הידועים לארגוני המאבק בתאונות בענף, ואלפי פצועים בכל שנה".

עוד כתבה תגרי כי "למרבה הצער, אתרי הבנייה בישראל מסוכנים פי כמה ממקביליהם במדינות אירופה. לא רק העבודה בהם מסוכנת – עצם השהות בהם מסוכנת. מרבית עבודות הבניין אסורות גם כיום על קטינים. העסקתם בגובה אסורה על פי תקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה). בנוסף, הלכה למעשה אסורה העסקת נערים בני פחות מ-18 בעבודות בנייה של טפסנות, ברזלנות, בנאות, רצפות וטייחות, וזאת מכוח חוק עבודת הנוער וחוק החניכות והתקנות שהותקנו מכוחם. היוצא מכך, כי מרבית העבודות המבוצעות בשגרת העבודה של אתרי הבנייה אסורות על בני נוער, אולם נוכח העובדה שהאיסור על העסקתם באתרי הבנייה אינו מוחלט, אכיפתם של איסורים אלה היא בלתי מעשית, כפי שמעידות נסיבות התאונות בהן נהרגו הנערים תוך הפרת האיסור על העסקתם בגובה".

הדס תגרי, מייסדת הקואליציה למאבק בתאונות הבניין (תמונה באדיבות המצולמת).
הדס תגרי, מייסדת הקואליציה למאבק בתאונות הבניין (תמונה באדיבות המצולמת).

תגרי הדגישה כי גם ערב היציאה לחופשת הקיץ פנתה הקבוצה למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בדרישה שיבצע פעולות אכיפה שיבטיחו את שלומם של הנערים המועסקים בענף – בדגש על איסור ההעסקה בגובה, אולם אף על פי כן קיפח את חייו נער בן 16 בנפילה מגובה באתר בנייה.

"העסקתם של בני הנוער והצעירים באתרי הבנייה נעשית במקרים רבים תוך שהם עצמם, ואף בני משפחותיהם, אינם מודעים לסכנות החמורות האורבות להם, ותוך שהניסיון מלמד כי בתקופה זו שבה הם חסרי ניסיון קיים שיעור היפגעות גבוה ביותר בקרבם. כמו כן, בשכיחות גבוהה הם אינם מועסקים כחוק, אינם מדווחים לביטוח הלאומי ואין הקפדה על זכויות העבודה הבסיסיות שלהם" הוסיפה תגרי, והפנתה את השר לסעיף 6 בחוק עבודת בני נוער, המסמיך אותו לאסור או להגביל, בתקנות, העסקת ילד או צעיר בעבודות, בתהליכי ייצור או במקומות עבודה שהעבודה בהם עלולה לדעתו, לפגוע בבריאותם, שלומם או בהתפתחותם הגופנית, אף אם העסקתם אינה אסורה על פי הסעיפים הקודמים".

"אין הקשר מתאים יותר לשימוש בסמכותך על פי סעיף זה מהטלת איסור מוחלט על העסקתם של בני נוער באתרי הבנייה המסוכנים, אשר יאפשר לאכוף ביעילות את האיסורים הקיימים".

הנערים שנהרגו בענף הבנייה בשנתיים האחרונות (גרפיקה: אידאה).
הנערים שנהרגו בענף הבנייה בשנתיים האחרונות (גרפיקה: אידאה).

בחדש האחרון נהרג מחמוד כנאענה, בן 17 מעארבה, לאחר שנפל מהקומה הרביעית באתר בנייה. כמו כן  נפל נער בן 17 מגובה באתר בניה בחריש ופונה לשטחים, ונער בן 17 נוסף נפגע מחדירת מוט ברזל לפלג גופו התחתון בסמוך לאתר בניה בתל אביב. בחודש אוגוסט האחרון נהרג מוחמד אמארה, בן 17 מכפר כנא, באתר בנייה בנהריה לאחר שפיגומים עליהם עבד קרסו תחת רגליו. עלי אלדאג'מין, בן 16 מכפר ליד חברון, נהרג בנפילה בעבודות בניה בקיבוץ חפץ חיים בדצמבר 2016. באוגוסט 2016 נהרג נער נוסף בפרוייקט גינדי בתל אביב, ובדצמבר 2015 נהרג מחמד עליאן, אף הוא בן 17 מעארבה, כתוצאה מהתחשמלות ממכונת טיח באתר בניה בעפולה. ממועדי התאונות המתרכזות רובן בחודשי אוגוסט ודצמבר ניתן לראות כי תקופות החופשה מבתי הספר בחברה הערבית הן תקופות מועדות יותר לתאונות של בני נוער באתרי הבניין.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!