דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

ברגע האחרון / הממשלה תאשר: 1.4 מיליארד ש"ח לפעימה ראשונה של העלאת קצבאות הנכות

סמוך לכניסת השבת הודיעו רה"מ נתניהו ושר האוצר כחלון כי הממשלה תאשר היום (א') את תחילת יישום המתווה שסוכם עם ארגוני הנכים וההסתדרות | במקביל דווח כי בכוונתם לערוך קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה בסך 250 מיליון ש"ח | יישום ההסכמות ידרוש חקיקה מזורזת בשבוע הקרוב

נתניהו וכחלון (צילום: אמיל סלמן  פלאש 90).
נתניהו וכחלון (צילום: אמיל סלמן פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הפעימה הראשונה להעלאת קצבאות הנכות תובא ביום ראשון לאישור הממשלה – כך הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, בהודעה שפרסמו בסמוך לכניסת השבת. על פי ההודעה, הסכום המיועד להגדלת קצבאות הנכות הוא 1.4 מיליארד ש"ח. יישום ההחלטה יצריך מהלך חקיקה מזורז במהלך השבוע הקרוב, שיאפשר להעלות את קצבאות הנכים במאות שקלים החל מינואר הקרוב.

לפי הודעתם של נתניהו וכחלון, מדובר ביישום הפעימה ראשונה למימוש ההסכם בין הממשלה לארגוני הנכים, שהושג בספטמבר האחרון בתיווך ההסתדרות ויו"ר הקואליציה דאז ח"כ דוד ביטן.  עוד נמסר כי המהלך יאפשר לביטוח הלאומי להיערך לתשלום הקצבה המוגדלת כבר בחודש ינואר, כפי שהתחייבה הממשלה. בהודעה צוין גם כי תקצוב ההסכם במלואו יובא לאישור הממשלה בחודש הקרוב במסגרת אישור תקציב המדינה לשנת 2019.

הצעת ההחלטה עליה יצביעו השרים עדיין לא פורסמה רשמית, אך לפי פרסומים בכלי תקשורת שונים היא תכלול גם קיצוץ רוחבי בסך 250 מיליון ש"ח בהוצאות משרד הממשלה, ושאר המימון יגיע מ"כרית ביטחון" בסך 1.25 מיליארד ש"ח שמיועדים לתקציב 2018. זאת, על אף שהממשלה צפויה לסיים את שנת 2017 עם עודפי גביית מסים בסך מעל ל-20 מיליארד ש"ח, שמרביתם יופנו להחזרי חוב ולא לרווחת הציבור.

העלאת הקצבאות ב-1 בינואר, כפי שסוכם עם ארגוני הנכים, מצריכה תיקוני חקיקה. נכון לעכשיו אישרה מליאת הכנסת מספר הצעות חוק פרטיות בעניין זה בקריאה טרומית, ביניהן הצעת חוק של אילן גילאון להשוואת הקצבאות לשכר המינימום, שעברה לפני כשנה, והצעת חוק של סיעת המחנה הציוני, התואמת את המתווה שסוכם בין הממשלה, ההסתדרות והנכים, שעברה ברביעי השבוע. בנוסף, הגיש שר העבודה והרווחה חיים כץ הצעת חוק ממשלתית, המעגנת אך ורק את הפעימה הראשונה בהסכם, לצד העלאת קצבאות למספר קבוצות של נכים שלא נכללו בהסכם המקורי, כגון עיוורים ונכים השוהים במוסדות. הצעת חוק זו תובא מחר (ראשון) לאישור ועדת השרים לחקיקה.

כדי לסיים את החקיקה עד סוף השנה האזרחית יידרש הליך חקיקה מזורז. ביום שני הקרוב תדון ועדת העבודה והרווחה בכנסת בהצעות החוק הפרטיות, וכן בהצעת חוק הממשלתית של כץ. ככל הנראה, יאוחדו כלל ההצעות להצעת חוק אחת, בהתאם למתווה שסוכם עם ההסתדרות.

משתתפי פגישת המו"מ בנושא קצבאות הנכים עם חתימת ההסכם. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
משתתפי פגישת המו"מ בנושא קצבאות הנכים עם חתימת ההסכם. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

ערב יום כיפור חתמו ההסתדרות, הממשלה וארגוני הנכים על הסכם להעלאת הקצבאות במאות שקלים החל מינואר 2018, העלאת ה"דיסריגרד" (הסכום שמותר לנכים להכניס מעבודה מבלי שתישלל קצבתם) ל-4,000 ש"ח, העלאת הקצבאות של נכים קשישים ועוד. לפי ההסכם, קצבאות הנכות יועלו מינואר 2018 ועד לינואר 2021, בסכומים שמוערכים בהבשלה מלאה של 700-1,800 שקל בחודש – בהתאם לרמת הנכות ולצרכי הנכה. בהסכם נקבע כי קצבתם של הנכים הקשים ביותר (כולל הקח"ן) תועלה מ-2,793 ש"ח בחודש כיום ל-4,050 ש"ח, לצד העלאת קצבת השירותים הרפואיים המיוחדים ב-450 ש"ח.

הודעת רה"מ והאוצר מעלה שאלות לגבי ההטבות שיזם שר העבודה והרווחה חיים כץ ולא נכללו בהסכם המקורי – כגון הגדלת הקצבה לנכים השוהים במוסדות, הגדלת קצבאות הניידות והגדלת הקצבאות גם לנכים ברמות הנמוכות יותר. זאת מכיוון שלפי החישוב שהציג כץ, עלות מימוש המהלכים שהציע (בנוסף לפעימה הראשונה בהסכם) היא 2 מיליארד ש"ח, ואילו העלות שהציגו רה"מ ושר האוצר היא 1.4 מיליארד ש"ח – שיספיקו אך ורק למימון ההעלאות שהוסכמו. עם זאת, ייתכן גם שהעלאות אלו יאושרו בנפרד.

שיפור מצבן של אוכלוסיות נכים ייחודיות – מתווה חיים כץ – השוואה למצב הקיים ולהסכם עם ארגוני הנכים וההסתדרות (גרפיקה: אידאה)
שיפור מצבן של אוכלוסיות נכים ייחודיות – מתווה חיים כץ – השוואה למצב הקיים ולהסכם עם ארגוני הנכים וההסתדרות (גרפיקה: אידאה)

אלכס פרידמן, ממובילי מאבק הנכים ויו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", שהיה שותף להסכם על העלאת הקצבאות, בירך את רה"מ ושר האוצר על "הסיכום החשוב שיבטיח את חקיקת ההסכם בשבוע הבא ואף יגדיל את הפעימה הראשונה. זוהי בשורה משמחת, חיובית וחיונית", אמר פרידמן.

מארגון "הנכים הופכים לפנתרים", שפעיליו התנגדו להסכם בין ארגוני הנכים לממשלה, נמסר בעקבות ההודעה: "אנחנו מברכים על ההתקדמות בנושא קצבאות הנכים". בארגון ציינו כי נציגיו "ישבו בימים האחרונים עם נציגי האוצר והממשלה בכדי לשפר ולתקן את המיתווה שסוכם בעבר עם נציגי הנכים למינהם". עם זאת, בארגון הוסיפו כי ימשיכו במאבק "עד לסיום הסופי של הליך החקיקה ועד לקבלת התוספות שסוכמו" וכי "כבר בימים הקרובים נמשיך בפעולות מחאה נוספות ואף קיצוניות מבעבר".

חברי 'הנכים הופכים לפנתרים' מתבצרים מחוץ למעון ראש הממשלה (מתוך דף הפייסבוק של 'הנכים הופכים לפנתרים')
חברי 'הנכים הופכים לפנתרים' מתבצרים מחוץ למעון ראש הממשלה (מתוך דף הפייסבוק של 'הנכים הופכים לפנתרים')

חבר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי, על הסיכום בין ראש הממשלה לשר האוצר בעניין הנכים: "ההחלטה לממן את הסכם הנכים עח קיצוץ בתקציבי החינוך, הבריאות והרווחה היא ממש עבודה בעיניים.  קופת המדינה מתפוצצת מעודפי גביה והממשלה ממשיכה עם הספינים; רק חבל שהבדיחה הזאת באה על חשבון האוכלוסיות החלשות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!