דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

רווחה / השר כץ הודיע על הלאמת חסות הנוער: "המצב העגום - תוצאה של מיקור החוץ"

איגוד העובדים הסוציאליים והמועצה לזכויות הילד מברכים על הצעד | "עולה כי קיים ניגוד אינטרסים מובהק בין העמותה, שרצתה לחסוך בעלויות כח אדם ולמקסם את רווחיה, לבין חובת המדינה לספק את השירות הנדרש ממנה"

שר העבודה והרווחה חיים כץ במסיבת עיתונאים בנושא המשבר המתמשך במעונות חסות הנוער, 25 דצמבר 2017 (צילום: ליאור מזרחי)
שר העבודה והרווחה חיים כץ במסיבת עיתונאים בנושא המשבר המתמשך במעונות חסות הנוער, 25 דצמבר 2017 (צילום: ליאור מזרחי)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ הודיע אתמול (שני) כי בכוונתו לפעול להקצאת 400 תקני כוח אדם בהליך הדרגתי ולבטל את מיקור החוץ במעונות חסות הנוער. במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר אמר כץ, "אנו לוקחים אחריות מלאה על הצעירים והצעירות הללו. אנו ניתן לצעירים הללו יותר מטפלים, יותר עובדים סוציאליים, ובעיקר יותר תקווה. הדבר הנכון הוא לטפל בנערים ונערות במצוקה שלא דרך מיקור חוץ. לא סביר שנתיר בקטינים את מה שפסלנו לבגירים בדמות בתי סוהר מופרטים".

עיקרי הרפורמה: 3 מעונות חדשים יבנו ועוד כ-15 מעונות ומסגרות של חסות הנוער יורחבו בהשקעה של 150 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות כך שיאפשרו קליטה של 400 נערים ונערות נוספים. בנוסף, הורה השר לשנות את תנאי ההתקשרות במכרז עם המפעילים החדשים כך ששכר המינימום למדריכי חסות הנוער יעמוד על כ-7,000 ₪ לא כולל תגמול על משמרות לילה ושעות נוספות. המתמידים יזכו למענקים שנתיים בסך 2,000 ₪ בשלוש השנים הראשונות לעבודתם. בנוסף, יוגדלו מספר המדריכים בכל משמרת ותשולם תוספת שכר עבור משמרות לילה.

כץ לא נתן פתרון לעובדים של עמותת ענ"ב שקיבלו מכתבי פיטורים. כ-250 עובדים יפוטרו עם כניסתו לתוקף של המכרז החדש ואין בו סעיף שמחייב את העמותה שזכתה במכרז להמשיך להעסיק אותם. אומנם נפתחו עוד תקנים לדבריו של כץ אבל אין הבטחה שהעובדים שפוטרו יועסקו מחדש. מעבר לעובדים עצמם שיפוטרו מדובר בבעיה חמורה שכן אם העובדים לא יועסקו מחדש יקטע הרצף הטיפולי של הנערים.

לדברי כץ, "רשות חסות הנוער מצויה במשבר עמוק ומתמשך מזה עשרות בשנים. בסיורי שטח גיליתי בחלק מהמעונות תנאים פיזיים ירודים ביותר, מצב תחזוקתי גרוע, הזנחה, ליקויים בטיחותיים ועוד. רשימות המתנה ארוכות הפכו לדבר שבשגרה, בו בזמן שהתפוסה במעונות הממשלתיים של החסות עמדה בפועל על כ-50% בלבד כשהמשרד מעביר תשלום על תפוסה מלאה. כך למשל חלופות המעצר מורסא לנערים ורותם לנערות נותרו ריקות ובאותה עת נערים נמצאו בכלא, בתאי מעצר או ממשיכים להסתובב ברחובות ולבצע עבירות".

כל סיטואציה שהיא תוצאה של הפעלת כח לגיטימי ע"י המדינה צריכה להיות אך ורק בידי המדינה

"שיטת ההתקשרות של מיקור חוץ במעונות בהם נמצאים בני נוער אשר חרותם נשללה על ידי צו בית משפט הביאה אותנו למצב העגום בו אנו נמצאים. לא נוכל לתקן מן היסוד את הטיפול בנערים ובנערות במצוקה ללא שינוי מהותי בגישת המדינה. לשם כך, אנו זקוקים להשתתפותו הפעילה של משרד האוצר, להקצאת תקציבים ותקנים בהיקפים סבירים, והשתתפות משרד המשפטים בגיבוש מודל הפעלה חדש וראוי. הדבר הנכון ביותר הוא לתת שרות לנערים ונערות במצוקה שלא דרך מיקור חוץ. לא סביר שנתיר בקטינים את מה שפסלנו לבגירים בדמות בתי סוהר מופרטים. יש לנו כאן הזדמנות לשנות את המציאות בעשרות השנים האחרונות ולהתמקד במתן מענה טיפולי- שיקומי איכותי לנערות ונערים ולהחזירם למסלול חיים תקין ותורם לחברה ואני מקווה שהאוצר יירתם למאמצינו".

נוער בסיכון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)
נוער בסיכון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)

האם הלאמת חסות הנוער, בטיעון של מניעת הפרטת בתי הכלא מחזיק מבחינה משפטית? לדברי עו"ד גלעד ברנע, מי שעתר נגד הפרטת בתי הכלא לבגצ הטיעון בהחלט מחזיק. "ההגיון הוא אותו הגיון והטענה רלוונטית, אותם עקרונות חלים פה בצורה מלאה. חלק מהטענות של המדינה בזמנו היו שניתן להצדיק את ההפרטה כי כבר קיימים דברים מהסוג הזה (חסות הנוער). כל סיטואציה שהיא תוצאה של הפעלת כח לגיטימי ע"י המדינה צריכה להיות אך ורק בידי המדינה. יש דוגמא מארה"ב, המקרה הכי קיצוני ומזעזע שקשור להפרטה, 2 שופטים בפנסילבניה נתפסו אחרי למעלה מ-10 שנים בהן הם נהגו לשפוט בני נוער לשהות במתקני כליאה כי הם קיבלו שוחד מהזכיינים".

לפני למעלה משנה, הממשלה אישרה המלצות לייעול ושיפור איכות השירותים החברתיים שניתנים במיקור חוץ. היקף מיקור החוץ עמד אז על למעלה מ-9 מיליארד ש"ח בשנה, והשירותים ניתנים לאוכלוסיית הרגישות ביותר – ילדים בסיכון, תשושי נפש, בעלי צרכים מיוחדים, ועוד. ההמלצות שאושרו בעצם מאפשרים למדינה לשלוט יותר במה קורה בעמותות שמפעילות את מיקור החוץ של משרד הרווחה ועל ידי זה לשפר את השירותים הניתנים.

משרד הרווחה העביר ביקורת חריפה על התנהלות עמותת ענ"ב. לטענת המשרד, במהלך 22 השנים האחרונות הופעלו 8 מתוך 9 המעונות הממשלתיים הנעולים ע"י עמותה אחת, עמותת 'ענ"ב (עידוד נוער במצוקה) – הזדמנות לשינוי'. העמותה כשלה לאורך כל השנים בגיוס כוח אדם לשם הפעלת המעונות, כך שהותירה מיטות פנויות אשר יכולות לתת מענה לנערים ונערות נוספים. עפ"י שיטת ההתקשרות עולה כי קיים ניגוד אינטרסים מובהק בין העמותה המפעילה, שרצתה לחסוך בעלויות כח אדם ולמקסם את רווחיה, לבין חובת המדינה לספק את השירות הנדרש ממנה על פי חוק. העמותה קיבלה תשלום גלובאלי להפעלת כל קבוצה, עד 12 חוסים, בסכום חודשי של כ- 120,000 שקל ואף יותר (תלוי בסוג הקבוצה) גם אם בפועל היו בקבוצה שניים או שלושה חוסים בלבד.

מעמותת ענב נמסר בתגובה לטענות משרד הרווחה כי "עמותת ענ״ב העניקה לאורך 22 השנים האחרונות את מלוא המוניטין שלה למען נערים בסיכון. הדו״ח של משרד הרווחה מלא בכשלים מתודולוגיים שהעמותה הצביעה עליהם בחוות דעת נגדית שהגישה למשרד הרווחה שאף הוכיחה כי משרד הרווחה לא עמד בתנאי ההסכם שהוא עצמו הכתיב וחייב כספים לעמותה.

ניסיון משרד הרווחה לייצר מצג שווא כאילו העמותה החליטה לחסוך על חשבון הנערים מעלה הרבה סימני שאלה, במיוחד לנוכח הדו"ח שהוגש למשרד הרווחה שהראה שיש תפוסת עובדים מלאה ותפוסת הנערים אינה באחריות העמותה. רק בשבוע שעבר בפנייה לבית הדין, ציינה המדינה כי התנהלות העמותה ״הביאה להתייעלות ניכרת ושיפור משמעותי בשירותים הניתנים לציבור המטופל במעונות". המדינה הדגישה כי ״נותן השירותים (העמותה) אינו חברת כח אדם, והינה עמותה לגיטימית וראויה העוסקת בנושאי רווחה וטיפול בנוער בסיכון מזה שנים רבות״.

"העמותה התנהלה באופן מופתי כאשר הוצאות ההנהלה והכלליות של העמותה הינם 3% בלבד בעוד החשב הכללי אישר 14%. כל הכספים הושקעו חזרה בנערים כחלק מתפיסתה המקצועית ועמדתה הערכית של העמותה מתוך מחויבות מלאה לשלומם ורווחתם של הנערים. ליבנו עם העובדים שעתידם כעת לוט בערפל".

איגוד העובדים הסוציאליים מברך על החלטת משרד הרווחה להלאים את מעונות חסות הנוער ודורש כי ההלאמה תבוצע מיידית ולא בעוד שנתיים. צפרא דוויק יו"ר האיגוד אמרה בעקבות הודעתו של כץ, ״אסור לאבד את הידע והניסיון הנצבר של 300 עובדי חסות הנוער, המועמדים לפיטורים. לא ניתן שהם יהפכו לקרבנות מדיניות ההפרטה של הממשלה ולניהול שגוי של חברות ועמותות למיניהן". לדברי דוויק, שירות וידע רב שנים בטיפול בנוער בסיכון, שנצבר על ידי העובדים – מדריכים, אם בית, עובדים סוציאליים ואחרים לא יכול לרדת לטימיון בגלל שיטת הזכיינים. ״אם כטענת משרד הרווחה העמותה שמפעילה כיום את המעונות כשלה, העובדים אינם צריכים לשלם את המחיר על כך ואינם צריכים להיות הקרבנות שלה. לא נאפשר שמחיר ההפרטה יזרוק ניסיון וידע לפח ויגרום למטופלי הרווחה לרגרסיה בטיפול, בגלל החלפת זכיינים ומפעילים מעת לעת, על-פי החוק״.

מנכ"לית המועצה לשלום הילד מסרה, "שר הרווחה קיבל היום את ההחלטה הנכונה, המדינה היא זו שצריכה לקחת אחריות על בני הנוער השוהים במעונות הללו החל מתנאי השהות שלהם, דרך תוכניות הטיפול והשיקום שלהם ועד לחזרתם לקהילה. המועצה לשלום הילד מתריעה מזה שנים על העדר מקומות השמה במעונות, על תנאים פיזיים קשים, על תנאי ההעסקה של המדריכים ועל נושאי ההכשרות והבטחת יציבות הצוות הטיפולי. וגם אם באיחור, טוב ששר העבודה והרווחה החליט להחזיר את השירות החשוב והרגיש הזה לידי המדינה.משרד האוצר חייב להתגייס לתקצוב המשימה לטובת שלומם ורווחתם של הילדים הכי פגיעים בחברה. יחד עם זאת יש לדאוג לכך שגם בתקופת המעבר המעונות יפעלו באופן סדיר, יישמר הרצף הטיפולי ושיישומה של ההחלטה בפועל לא יגרום לטלטלה ביציבות שכל כך חיונית לנערות ולנערים השוהים במסגרות הללו."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!