דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סכסוך עבודה

המשבר ביורוקום / לצד הדאגה לעתידם, עובדי בזק הם היחידים שנאבקים למען האינטרס הציבורי

על רקע הכוונה למכור את בזק לאחים סיידוף, הכריזו עובדי החברה על סכסוך עבודה נוסף | הדרישות: הבטחת זכויותיהם כעובדים, הפסקת "מדיניות החליבה" של קופת החברה לטובת בעלי המניות, והגברת ההשקעות של החברה בשוק התקשורת

בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועד עובדי בזק ביקש אתמול (שני) את אישור ההסתדרות להכרזה על סכסוך עבודה חדש בבזק, בשל הכוונה להעביר את השליטה בה לאחים סיידוף. העובדים הציבו שלוש דרישות בנושא מכירת בזק: הבטחת זכויותיהם כעובדים, הפסקת "מדיניות החליבה" של קופת החברה לטובת בעלי המניות, שפוגעת באיתנות הפיננסית שלה, וכן לדאוג להגברת ההשקעות של החברה בשוק התקשורת. מדובר בדרישות הגיוניות, שמשרד התקשורת ניסה בעצמו לגרום לבזק לבצען, עד כה ללא הצלחה, בייחוד בשל השיטה הממונפת בה רכש אלוביץ' את החברה וכעת אנו עדים לקריסתה.

לא נראה שעובדי בזק צפויים להתגעגע לשאול אלוביץ', או שהם מעדיפים את העברת השליטה לבנקים, אלא שהם דואגים לפרנסתם ולחוסנה של החברה. מחד, מדובר בחברה בעלת מוטת שליטה אדירה בשוק התקשורת הישראלי, אשר מרוויחה מעל למיליארד שקל בשנה. מנגד, תחת אלוביץ', ואפילו לפניו, תחת קבוצת "אייפקס-ארקין-סבן", בעלי השליטה דאגו לרוקן את קופת החברה בחלוקה גדולה של דיבידנדים והפחתות הון, תוך ערעור חוסנה הפיננסי.

לטענת העובדים, בעל הבית הנוכחי, אלוביץ', נמצא בשיתוק. מעמדו הידרדר מאז חשף העיתונאי גידי וייץ את קשריו לראש הממשלה נתניהו, שכללו לכאורה סיקור אוהד במופגן לנתניהו באתר וואלה! שבבעלותו. בעקבות החשיפה נאסר על נתניהו, שכיהן גם כשר התקשורת, לקבל החלטות בענייני בזק. בהמשך הוא נאלץ למנות שר תקשורת אחר במקומו – איוב קרא.

בשנה האחרונה נחשפו גם החשדות לקשרים אסורים בין אלוביץ' לשלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, שהושעה בעקבות החקירה, לפיהם סייע פילבר לבזק באורח לא חוקי, וקידם החלטות לטובתה, בניגוד לנהלים. עוד נחשף כי גם נתניהו לקח חלק בהחלטות הנוגעות לבזק, בתקופה שבה קשריו לאלוביץ' לא היו ידועים, והוא לא היה חתום על הסכם ניגוד עניינים בנושא. עו"ד שחר בן מאיר הגיש מספר עתירות בנושא, ואתמול (שני) הסכימה הפרקליטות כי נתניהו יחשוף את מועדי הפגישות שלו עם נתניהו. בן מאיר לא מסתפק בכך, ודורש לחשוף גם את מועדי שיחות הטלפון ביניהם, מתוך החשש שנתניהו פעל לעיכוב החלטות במשרד התקשורת, שהיו יכולות להגביר את התחרות בבזק ולהקטין את רווחיה. בן מאיר עתר גם לבג"ץ בדרישה מן היועמ"ש לפתוח בחקירה בנושא.

כמו במקרה של ערוץ 20, החשדות לעבירות פליליות הופכות את גוף התקשורת אותו ביקשה הממשלה לחבק, לגוף אליו היא מפגינה יחס נוקשה ולא הוגן. ממלא המקום של פילבר, מימון שמילה, החליט להפוך את החלטתו שלו עצמו ולאשר לקבלנים חיצוניים גישה חופשית לתעלות התקשורת של בזק, בצורה שגרמה לעובדים לחשוש לבטיחותם ומהווה לכאורה הפקעה לא הוגנת של זכויות ברכוש אותו בחרה המדינה להפריט. שלמה כפיר, יו"ר ועד העובדים ב"בזק" אמר ל"דבר ראשון" – "כשאין בעל בית אפשר לפגוע בנו. אין מי שידאג לחברה. כך גונבים לנו את התעלות וכך יכולים לגנוב לנו עוד דברים".

העובדים מקווים שמי שירכוש את השליטה בבזק יהיה אדם שאינו נגוע בניגודי עניינים, אלא שהאחים סיידוף אינם מוכרים בישראל, ואין לדעת מראש מה כוונותיהם. מבחינת הידוע על עסקיהם בחו"ל, הם עשו חלק נכבד מהונם על רקע משבר הדיור בארה"ב ב-2008. גם בישראל ניסו לרכוש חברות במצוקה דוגמת אפריקה ישראל, בתקווה למחיר מופחת לעת משבר. אין בכך כדי לפסול את האפשרות שבכוונתם לשקם את הנכס אותו הם רוכשים ולייצב אותו, אך קיימת גם האפשרות ההפוכה – נסיון לזכות ברווח הון מהיר בזכות האקט של החלפת הבעלים עצמם, תוך המשך "שיטת החליבה", אשר פוגעת בנכס בטווח הארוך. כעת נוצר מצב בו דווקא דרישות העובדים הן אלו שעולות בקנה אחד עם האינטרס הציבורי, ואילו אינטרסים רבים בשוק ההון, כמו גם הנחיות הרגולטור פוגעות בו.

כדאי לזכור ש"הלכת בזק", אשר מנעה מהעובדים לשבות בגין הפרטת החברה, הובילה ליצירת רווחי ההון האדירים לבעלים הפרטיים על חשבון הציבור. כעת מבקש ראש הממשלה נתניהו להוסיף ולפגוע בזכות השביתה, בטענה שבית הדין הארצי לעבודה טעה כשאישר לעובדי חברת החשמל לשבות. האישור ניתן בשל השינויים הדרמטיים שעושה המדינה במשק החשמל, שלא מתוך מו"מ עם העובדים, אף שהם אמורים להוביל לפרישה ולפיטורים של אלפי עובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!