דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

סכנת קריסה / משבר יורוקום: למרות העלייה במניית בזק, הפתרון עוד רחוק

אלוביץ' מנסה למכור את השליטה בבזק לאחים סיידוף בעבור הסיכוי להציל את שליטתו בחברה האם יורוקום, אך בעלי החוב הרבים מעוניינים לקבל לידם את נכסי יורוקום, וגם עובדי בזק דורשים שלא יקופחו במהלך

טלפונים של בזק (צילום: מתוך ויקימדיה).
טלפונים של בזק (צילום: מתוך ויקימדיה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מניית "בי קום", השולטת בבזק עלתה ביממה האחרונה בחדות, על רקע הסיכוי למכירת השליטה בבזק מידי שאול אלוביץ' לאחים סיידוף, תמורת קרוב ל-400 מליון שקל. אם העסקה תאושר, הכסף ישמש להחזרת חלק מהחובות של יורוקום, העומדת בראש פירמידת החברות בהן שלט אלוביץ'. חובות יורוקום עומדים כעת על כ-1.5 מיליארד ש"ח, כאשר קרוב ל-400 מליון מתוכם כבר נמצאים בפיגור.

ליורוקום נושים רבים, ביניהם שלישיית הבנקים פועלים, הבינלאומי ודיסקונט, שהחברה חייבת לשלושתם יחד 936 מיליון ש"ח. בנק מזרחי טפחות מעוניין לגבות, באופן מיידי, חוב של כ-200 מליון ש"ח מחברת יורוקום נדל"ן, שמתקשה להתקדם בפרויקט 'מידטאון' בו היא שותפה. בזק עצמה דורשת בחזרה מ"יורוקום" 119 מליון ש"ח בתוספת ריבית והצמדה, כאשר התשלום הנ"ל מהווה ראיה תומכת לחשדות נגד בכירים בבזק, אשר מעלו לכאורה באמון בעלי המניות ושילמו את הסכום ליורוקום בשירותו של אלוביץ', בעל השליטה בחברה. בנוסף, חייבת יורוקום סכומים נוספים למגוון של ספקים ונושים קטנים יתר.

רוב הגורמים הנוגעים בדבר מעריכים כי הפרדה בין אלוביץ' ל"בזק" תיטיב עם החברה, כאשר שליטתו הובילה לריקון נכסיה, והחשדות הפליליים נגדו הפילו את ערך החברה לשווי שוק של 15 מיליארד ש"ח, לעומת 20 מיליארד ויותר בעבר. מניית בזק עלתה היום ב-2.4%, מניית החברה האם שלה "בי-קום" זינקה ב-9.4% ומניית אינטרנט זהב, החברה האם של בי-קום, עלתה ב-8.7%. כלל החברות הללו נחשבות לרווחיות וללא בעיות יוצאות דופן, והן סבלו מסנטימנט שלילי בעקבות הבעיות בראש הפירמידה – חברת "יורוקום" הפרטית, בבעלות שאול אלוביץ' (80%) ואחיו יוסף (20%).

עם זאת, עסקת המכירה לאחים סיידוף, שהקפיצה את המניות, איננה ודאית. ראשית, על משרד התקשורת לאשר את העברת השליטה בבזק, כאשר בדיון המשפטי אתמול (שני) בבקשת הפירוק של החברה אמר נציג המשרד כי אפילו רק מינוי של משקיפים בחברת יורוקום מטעם בעלי החוב, מחייבת הליך סינון שנועד לקבוע את זכותם לקבל מידע על חברת "בזק" ועל חברת "חלל תקשורת", שלשתיהן משמעות אסטרטגית למשק הישראלי.

שנית, ההסדר טעון את אישור הבנקים להם חייבת יורוקום כסף, כאשר הם צפויים להתחלק בתמורה, וככל הנראה גם לוותר לאלוביץ' על החזר חלק מהחוב. בבית המשפט אמר נציג יורוקום כי "זה לא סוד שבימים האחרונים ממש מתנהלים מגעים עם משקיע שלפי התרשמות שלנו שרד את שלושת הבנקים, וייתכן שבימים הקרובים ממש יהיה פתרון, זה עוד לא ברור, מובן שאנחנו מוכנים לעניין הזה. היינו שמחים לדחות את המינוי של בעל תפקיד בשבוע, כי ייתכן שנוכל להגיע לפתרון בשבוע הזה. אני רוצה להיות זהיר, ואולי נוכל להימנע מהמינוי".

בדיון אתמול אישר נשיא המחוזי בת"א, השופט איתן אורנשטיין את מינוים של עורכי הדין פיני רובין, אמנון לורך ואורי גאון כמשקיפים ביורוקום, החברה דרכה שלט אלוביץ' בחברות התקשורת השונות. אורנשטיין הסמיך את המשקיפים לקבל מיורוקום את מלוא המידע מכל סוג על החברה, כולל דו"חות כספיים, חשבונות ונתונים שנוגעים לפעילותה ולזכויות בחברות הבנות. כל משקיף נדרש להפקיד ערבות אישית של מליון שקלים. אורנשטיין ציין כי "יש צורך לפקח על התנהלות החברה בהינתן הקשיים שבהם היא נתונה, לא כל שכן נוכח המבנה הפירמידאלי והבעייתיות בממשל התאגידי של החברה. היקף חובותיה העצום של החברה מצדיק אף הוא שימונו בעלי תפקיד שיהיו מעורים בנעשה בחברה, במוסדותיה ובהתנהלותה, נמסר שהחברה נמצאת במהלכים של גיוס משקיע ומימושים וגם בכך טעם במינוי משקיפים שיוכלו לסייע בידה באלה".

בדיון התברר שפועלים, לאומי ודיסקונט מתעקשים לקיים הליך משפטי בבקשת הפירוק של יורוקום, בעוד בנק מזרחי טפחות מבקש שעבוד על נכסים ספציפיים ומינוי כונס נכסים. נדמה כי כולם מבינים שפירוק בפועל תוך כמה חודשים יכול להקטין את החזר החוב הכולל של החברה, בשל התופעה של "מכירת חיסול" של נכסיה במחיר נמוך משוויים הכלכלי, ובכל זאת מעוניינים במעורבות של בית המשפט בהליך, שעשויה למנוע החלטות במחטף. מי שלא זכה עד כה לפתחון פה הם עובדי בזק, שהכריזו על סכסוך עבודה חדש, בנוסף לסכסוך שכבר קיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!