דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שביתה

חינוך / ארגון המורים לחבריו: אל תשברו את שביתת הסתדרות המורים

בהודעה ששלח היום (ג') יו"ר הארגון, רן ארז, התבקשו המורים שלא להיענות להוראות להחליף את עמיתיהם השובתים | הסתדרות המורים הכריזה על שביתה שתחל מחר, במחאה על מה שכינו בארגון "עושק ימי מחלה של המורים בידי משרד החינוך" | המשרד יבקש מבית הדין להוציא צווי מניעה כנגד השביתה

כיתה ריקה (צילום: עינת אלחדף)
כיתה ריקה (צילום: עינת אלחדף)
דוד טברסקי

ארגון המורים הביעה היום (שלישי) תמיכה בשביתה עליה הכריזה הסתדרות המורים, ואמורה לצאת לפועל החל ממחר. הארגון קרא למורים בחטיבות הביניים, המאוגדים בו, לא להסכים לשבירת שביתה. בתוך כך, הודיע משרד החינוך כי יעתור לבית הדין לעבודה, בדרישה שימנע את השביתה המתוכננת.

במכתב ששלח, בשעות אחר הצהריים, יו"ר ארגון המורים רן ארז, התבקשו המורים לא להיענות לדרישות מעסיקיהם ומנהליהם, במידה ואלו יקראו להם לעבוד מחר בבוקר במטרה לשבור את שביתת עמיתיהם המאוגדים בהסתדרות המורים. "אין ללמד במקומם ואין לשנות את מערכת השעות", כתב ארז.

רן ארז. (צילום: דבר ראשון)
רן ארז. (צילום: דבר ראשון)

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, מסרה בתגובה להודעת ארגון המורים כי "חייבים לפעול באופן נחוש מול משרד החינוך כדי לפתור את עושק ימי המחלה ואנו פועלים על מנת להגן על זכויות עובדי ההוראה ולשפר את מעמדם. כפי שהקפדנו מאז ומתמיד לא לפגוע בשום דרך בשביתה של עמיתינו מארגון המורים, אני שמחה שגם חברינו נוהגים כלפינו כך".

אמש, אישרה הסתדרות המורים שביתה בכל מוסדות החינוך בהם מאוגדות עובדות החינוך בהסתדרות המורים. השביתה היא חלק ממאבק שמנהל הארגון על תשלום מלא והוגן של ימי מחלה למורות ומורים המאוגדים בה. "לא נסכים לשערורייה בה מורה או גננת חולים יום אחד ומחויבים על יום וחצי. אני לא מכירה עובד אחד במשק שהיה מסכים לעבוד במצב כזה" אמרה בן דויד.

"אני חבר בהסתדרות המורים ומלמד בבי"ס תיכון בו רוב המורים חברים בארגון המורים" סיפר לדבר ראשון איתן, מחנך ממרכז הארץ, "כשחברי לחדר המורים שבתו לפני מספר שבועות,  במחאה על הסחבת בחתימה על הסכמי שכר חדשים בין ארגון המורים למשרד החינוך, היה לי חשוב לתמוך בהם ולחזק את ידיהם. היום, כשארגון העובדים בו אני חבר נאבק על זכויותינו, שמחתי לראות את הודעתו של רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, קורא לחברי הארגון לגלות סולידריות עם חבריהם מההסתדרות ולא לאפשר שבירת שביתה בכך שיכנסו להחליף את חבריהם".

עוד הוסיף כי "ההודעה הזו פונה בעיקר למורים בחטיבות הביניים, בהן יש לרוב מורים משני הארגונים. זה משמח שלמרות ששני הארגונים, בדרך כלל, לא משתפים פעולה יש כאן קריאה לסולידריות עם חברי הארגון המקביל. בעיני זה מראה על חשיבה חברתית מפותחת של העומדים בראש הארגונים. לפחות במקרה הזה"

נזכיר כי, לטענת הסתדרות המורים, מזה מספר שנים משרד החינוך מנכה מיתרת המחלה הצבורה של עובדי ההוראה 1.4 ימים עבור יום מחלה אחד. כך לדוגמה עובד שנעדר שלושה ימים יחויב על 4.2 ימי מחלה. על פי ההודעה, התנהלות זו התגלתה רק לאחרונה, כשהמשרד החל לפרט את מספר ימי המחלה שנצברו בתלושי השכר, כמו גם את מספר ימי המחלה שחויבו בפועל.

מבדיקה שערכה הסתדרות המורים עלה כי משרד החינוך מחייב את עובדי ההוראה בחלק היחסי של ימי המנוחה השבועית, ללא קשר לימי ההיעדרות בפועל. הסתדרות המורים פנתה והעלתה את הבעיה בפני משרד החינוך, כבר באוגוסט האחרון. מאז לטענתם "משרד החינוך גורר רגליים ולא מספק מענה אמיתי לבעיה".

מורה ותלמידים. תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: יוסי זמיר פלאש 90
מורה ותלמידים. תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: יוסי זמיר פלאש 90

בתוך כך, הודיעו היום מספר רשויות מקומיות – בהן עכו, אשקלון, עומר ומבשרת ציון – כי בכוונתן לשבור שביתה. בהודעה להורים שפרסמה עיריית עכו, נמסר כי בכוונתה להפעיל את גני הילדים בעיר על ידי סייעות, הורים ומתנדבים והלימודים בגנים (כולל הזנה) יתקיימו כסדרם. עוד נמסר מעיריית עכו שלגבי שכל כיתות החינוך המיוחד שובתות, למעט כיתות התקשורת (בחינוך הרגיל). גני חינוך מיוחד ובתי הספר לחינוך מיוחד עובדים כרגיל. ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, הורה לגורמים המקצועיים לבחון מתן מענה להורים העובדים ולאפשר את שליחת הילדים לגנים.

משרד החינוך מסר בתגובה להכרזת השביתה, כי הוא "רואה בציבור המורים את עמוד השדרה של המערכת והוא פועל רבות למען קידום זכויותיהם. לראיה, בתקופה האחרונה הוא דאג לקדם את שכרם של המורים. גם במקרה הנדון המשרד יושב על המדוכה יחד עם הסתדרות המורים בהדברות כדי לקדם באופן משותף את האינטרס של המורים".

עוד על פי המשרד, "עניין ימי המחלה נקבע לפני עשרות שנים והוא דורש התדיינות מסודרת סביב השולחן, ללא משוא פנים, באופן מקצועי וענייני, והכל מתוך מגמה לשפר ולהיטיב את תנאי המורים בישראל. עם זאת, ההחלטה להשבית את המערכת אינה אחראית ופוגעת בציבור התלמידים וההורים. המשרד לא יאפשר כל פגיעה בציבורים חשובים אלה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי למנוע את ההשבתה".

בהמשך לדברים אלו, הודיע היום המשרד כי בכוונתו לעתור לבית הדין לעבודה, בבקשה כי יוצאו למורים צווי מניעה. לטענת המשרד, הסתדרות המורים מפרה הסכם מול המשרד על כך שאין להשבית את מערכת החינוך עד 2019 ויש לשמור על שקט תעשייתי בעקבות הסכם בין הצדדים שנחתם בעבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!