דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / בכנסת מתווכחים כבר לילה שני ברציפות על חוק ההמלצות, ושהנכים יחכו

איזה קרב, איזה פיליבסטר, וכל כך הרבה סרטונים לפייסבוק תחת הכותרת "איך הכנסתי להם" | הח"כים שכחו שהם לא נשלחו לירושלים בשביל ויכוחים ריקים | לו רק הייתה מושקעת אנרגיה דומה בהעלאת הקצבאות

ח"כ יואל חסון. ארכיון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
ח"כ יואל חסון. ארכיון (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

כבר שלושה ימים שהקואליציה והאופוזיציה נמצאות באחד מקרבות ההתשה הארוכים והמיותרים שהובילה האופוזיציה עד כה, כנגד חוץ ההמלצות. הפילבסטר שהוכרז, יותר משהוא מייצג אומץ לב פרלמנטרי וח"כים שנלחמים במלוא כוחם על רוחה של הדמוקרטיה, הוא מייצג את אוזלת ידה של האופוזיציה בקביעת סדר יום שאינו נוגע ישירות לאדם אחד בלבד – ראש הממשלה בנימין נתניהו. אחד אחרי השני עולים חברי הכנסת לדוכן כשבפיהם בשורה אחת לעתידו של עם ישראל – ביבי זה רע.

בשונה מחוק ההמלצות, הפעימה הראשונה היא חוק אמיתי, שצפוי להשפיע על חייהם של מאות אלפי נכים החל מה-1 בינואר הקרוב

חוק ההמלצות היה מלכתחילה כובע קוסמים ריק משפנים, ומאז שהוחרגה ממנו חקירתו של ראש הממשלה אפילו הכובע כבר איננו. בניגוד לשמו, החוק אינו עוסק באיסור על "המלצות", שמבחינה משפטית כלל אינן קיימות, אלא מתייחס למקרים ספציפיים, לרוב בתיקים רגישים של עבריינים "כבדים", או של אנשי ציבור בהם ממונה פרקליט מלווה, ואוסר על המשטרה מלהביע את עמדתה בדבר התשתית הראייתית בסיכום התיק ובהעברתו לפרקליטות אלא אם כן היא מתבקשת לעשות כן על ידי היועץ המשפטי לממשלה.

מדובר בחקיקה שאמורה להתערב במרקם מערכת היחסים שבין המשטרה לפרקליטות, כשהניסיון הוא בכלל להשפיע על התקשורת, המקום היחידי בו למילה המלצות יש איזו שהיא משמעות. מה יקרה בעקבות החוק? האם התיקים שתעביר המשטרה לפרקליטות יעברו שינוי משמעותי? האם הוא יפגע במערכת אכיפת החוק, או לחילופין, ימנע הדלפות לתקשורת לגבי הכיוונים המסתמנים בחקירת תיקים פליליים? ככל הנראה אף אחד מהדברים הללו לא יקרו, ועולם כמנהגו ינהג.

במקביל לעיסוק הטפל ניצב הדיון על החוק החשוב ביותר שהכנסת הנוכחית עומדת לחוקק – הפעימה הראשונה להעלאת קצבאות הנכות. בשונה מחוק ההמלצות, הפעימה הראשונה היא חוק אמיתי, שצפוי להשפיע על חייהם של מאות אלפי נכים החל מה-1 בינואר הקרוב. נכון, התרחיש הסביר הוא עדיין חקיקת בזק ברגע האחרון כך שהפעימה הראשונה של העלאת הקצבאות אכן תתרחש, אבל מה תהיה הפעימה הזאת איננו יודעים וזאת כי החוק למעשה לא פורסם. פרסומו והעלאתו לסדר היום נדחים בגלל מחלוקת בין משרד האוצר למשרד העבודה והרווחה שהגיש אותו.

הקצבאות יועלו, אבל האותיות הקטנות של החוק ייחשפו רק ברגע האחרון, וכך גם הסכום הממשי שיוקצה לטובתו. במקום לייצר מכבש לחצים לגבי פרסום החוק והעברתו, מתעסקת האופוזיציה במיצג ההמלצות

אז החוק אולי יעבור, אבל האותיות הקטנות שלו ייחשפו רק ברגע האחרון, וכך גם הסכום הממשי שיוקצה לטובתו. במקום לייצר מכבש לחצים לגבי פרסום החוק והעברתו, מתעסקת האופוזיציה במיצג ההמלצות. במקום לחפש הישג אמיתי ולדרוש את קיום הפעימה בצורה המקסימליסטית ביותר, במקום לסחוט הבטחות לחקיקת שאר הפעימות, במקום לדרוש את הוודאות שמגיעה למאות אלפי נכים שמחכים למוצא פיה של הכנסת, במקום כל זה עלו חברי הכנסת ודיברו אחד אחרי השני על אדם אחד: בנימין נתניהו.

חוק ההמלצות יעבור, ונקווה שכך גם הפעימה הראשונה בהעלאת קצבאות הנכים. מי שיקרא את האותיות הקטנות של הראשון יגלה שאין בו יותר מידי. בנוגע לאותיות הקטנות של השני, שגם הדיון עליו בוועדה יהיה חפוז וסמלי, עליהן לא יזכה הציבור הישראלי להשפיע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!