דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק החשמל

משק החשמל / הרפורמה בחשמל הוכרזה באוווירה חגיגית, אך הסכם העקרונות טרם נחתם

שרי האוצר והאנרגיה ובכירי חברת החשמל וההסתדרות הכריזו במסיבת עיתונאים על הרפורמה בחברת החשמל, במסגרתה יפרשו 2,800 עובדים | ברשות החשמל צופים שבטווח הקצר, תעלה הרפורמה למשק החשמל כסף רב יותר מזה שתחסוך

מסיבת עיתונאים בנושא הרפורמה במשק החשמל 27 בדצמבר (צילום: ארז רביב)
מסיבת עיתונאים בנושא הרפורמה במשק החשמל 27 בדצמבר (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במסיבת עיתונאים שהתקיימה אמש (רביעי) במשרד האוצר, בישר שר האוצר משה כחלון על השלמת המו"מ עם חברת החשמל ועובדיה בנושא הרפורמה במשק החשמל, ועל הגעה להסכם עקרונות. הההסכם לא חתום עדיין, והדרך ליישומו רצופה מהמורות רבות, שהראשונה והחשובה בהן היא ראש הממשלה נתניהו.

"השוק שלנו צריך תחרות" אמר כחלון, "זה אירוע קשה, ולא סתם מ-1996 זה לא קרה, קיבלנו החלטה שבקדנציה שלנו אנחנו עושים את זה. שטייניץ, ניסנקורן ושלי -אנחנו עושים".

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר כי "אנחנו עושים היסטוריה במשק הישראלי. זה המהלך הדרמטי המקיף המרחיק הלכת היותר מאז הקמת תחנת החשמל של פנסח רוטנברג ב1923".

ערן יעקוב, הממונה על השכר באוצר אמר: "זה המו"מ הכי מורכב שהממשלה חוותה, גם לעומת הגז".

 

את כל האמירות הללו כדאי לקחת בפרופורציה, וסביר שכל המשתתפים בישיבה פשוט מקווים בכנות שיצליחו לחתום על הסכמים ,ואז יוכלו להתפנות לעסוק בעוד נושאים כמו יישום השינויים ואולי גם לישון מעט יותר בלילה.

בקרב נציגי העובדים הנימה הייתה מציאותית יותר. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר כי "יש פה רפורמה מאוזנת. חשוב לא להסתמך רק על המגזר הפרטי. אנחנו מדינה לא רגילה, שצריכה להתמודד עם מצבי חירום ולכן העוגן הציבורי הוא חיוני. יש פה שיתוף, ראיית טובת האזרחים וגם טובת החברה והעובדים".

יו"ר הוועד הארצי של עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי הוסיף כי "כוותיק ביותר במערכת וכיו"ר ארגון עובדים שהבין שאם המצב היה נשאר כמו שהוא, הקטסטרופה הייתה גדולה מדי למדינת ישראל, לחברה ולעובדים. התמוטטות חברת חשמל הייתה עלולה למוטט את כלכלת המדינה. אין כאן מפסידים ומנצחים. השינוי שיהיה הוא אדיר ולא קל להכיל אותו".

מנכ"ל חברת החשמל, יפתח רון-טל אמר כי " 2,800 עובדים יעזבו. וידאנו שהם יעזבו בכבוד ועם ביטחון כלכלי. העלות היא לא העניין החשוב, אלא להצליח להודות לעובד, ושלא נגיע למה שראינו לפני שבועיים בחברה אחרת (טבע, א.ר.) לא פחות גדולה".

לקריאת תמצית מסיבת העיתונאים:

מה הוסכם?

לפי ההסכמה העקרונית, יופרט ייצור החשמל באופן מדורג בהיקף של 70%, כאשר חברת החשמל תמכור חמש תחנות כח. הנהלת חברת החשמל תעביר יותר מנהלים לחוזה אישי ותזכה לגמישות העסקה מעט גדולה יותר, על חשבון הוועד.

עתודות הקרקע של חברת החשמל לבניית תחנות יילקחו ממנה ויוקצו ליזמים פרטיים. 2,800 עובדים צפויים לפרוש מחברת החשמל עם פנסיה מוגדלת. יחידת ניהול המערכת תוצא מחברת החשמל ותעבור לחברה ממשלתית חדשה.

ברשות החשמל ובאוצר צופים שבטווח הקצר והבינוני הרפורמה תעלה למשק החשמל יותר כסף מזה שייחסך בה, אך החיסכון המצטבר כתוצאה מפרישת העובדים יתחיל יגרום להפחתת מחירי החשמל כעבור 10-8 שנים, זמן לא קצר בכלל. בינתיים לא ברורה מה דעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשני עניינים קריטיים – תמונת העתיד של משק החשמל לפי הסכם העקרונות, ונכונותו להתפשר בסוגיה העקרונית של זכות השביתה, אשר אותה הוא מעוניין להגביל.

מה עכשיו?

ביום א' נציגות העובדים לצריכה להשיב לבג"ץ בכתב, לשאלה מדוע לא תבוטל הפסיקה של בית הדין הארצי לעבודה, אשר התירה לעובדים לשבות עקב סירוב הממשלה לדון עם העובדים בשינויים במשק החשמל. באותו היום צריכות ההסכמות העקרוניות לידון בישיבת הממשלה ולהסמיך את השרים להתקדם להסכם מפורט. ייתכן כי הפעם המדינה תפנה לבג"ץ בבקשת ארכה נוספת, בכדי לתרגם את הסכם העקרונות להסכם מפורט. השרים אמרו כי תוך 45 יום של מו"מ מהיר, הם מקווים להסיע להסכם מפורט.

תוך שנה אמורה המדינה להקים חברה ממשלתית שתקלוט את עובדי יחידת ניהול המערכת של חברת החשמל, וגם לעסוק במכירה העתידית של תחנות הכח. זו היא נקודת תורפה, כי אבני הדרך בהסכם העקרונות קובעים שללא מכירה, חברת החשמל לא תחליף את התחנות הפחמיות, ותכניות משרד האנרגיה להגביר את הביקוש לגז טבעי יתעכבו גם הן, אף שזו המנטרה עליה חוזרים במשרד בשנים האחרונות ללא הרף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!