דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המזרח התיכון / המחאה באיראן: נחסמה הגישה למספר רשתות חברתיות

ההפגנות המתקיימות ברחבי המדינה מאז השבוע שעבר התחדשו אמש (א') | השלטונות באיראן הכירו בשני הרוגים כתוצאה מהמחאות, אולם הכחישו מעורבות של כוחות הביטחון | אתמול, הודיע מנכ"ל טלגרם כי המשטר חסם את האפליקציה. הגישה לאינסטגרם נחסמה גם היא

סטודנטית אירנית מפגינה בחצר האוניברסיטה בטהרן אל מול כוחות משטרה אירנים לפיזור הפגנות (צילום: AP Photo)
סטודנטית אירנית מפגינה בחצר האוניברסיטה בטהרן אל מול כוחות משטרה אירנים לפיזור הפגנות (צילום: AP Photo)

ממשלת איראן חסמה היום (ראשון) את הגישה לאינסטגרם ולאפליקציה פופולרית להעברת מסרים מיידיים, בה משתמשים מארגני ההפגנות המתקיימות במדינה מאז השבוע שעבר. רשויות המדינה דיווחו על מותם הלילה של שני מפגינים, ההרוגים הראשונים שהוכרו על ידי גורם רשמי בגל המחאה הנוכחי. ברשתות החברתיות דווח כי מספר ההרוגים גבוה יותר ומסתכם בחמישה.

ההפגנות, שהחלו ביום חמישי שעבר במחאה על המצוקה הכלכלית ממנה סובלים אזרחי איראן, המשיכו גם היום, ונראה כי מדובר במחאה האזרחית הגדולה ביותר במדינה מאז אלו שהתעוררו אחרי הבירות השנויות במחלוקת לנשיאות ב-2009.

ההפגנות לובו, במידה מסוימת, דרך אפליקציית המסרים המיידיים טלגרם, שהגישה אליה נחסמה היום על ידי השלטונות. זאת, כאמור, לצד חסימת הגישה לרשת שיתוף התמונות אינסטגרם שבבעלות ענקית הטכנולוגיה פייסבוק.

רבים ממשתתפי ההפגנות מקבלים עליהן פרטים באמצעות הטלגרם, אפלקיציה דומה מאוד לוואטסאפ הפופולרית בישראל. אמש, סגרה טלגרם את אחד מהערוצים של המחאה, על רקע טענה של שלטונות איראן כי הוא מעודד אלימות, טענה אותה הכחיש מנהל הערוץ.

הבוקר, כתב מנכ"ל החברה, פאבל דורוב, בחשבון הטוויטר שלו, כי השלטונות חסמו כליל את הגישה לאפליקציה. "שלטונות איראן חוסמים את הגישה של מרבית האיראנים לטלגרם" כתב דורוב, "בגלל הסירוב הפומבי שלנו לסגור…ערוצים הקוראים למחאות לא אלימות".

אתר האינטרנט של הטלוויזיה הממכלתית של איראן, iribnews.ir, ציטט מקור אנונימי שאמר כי השימוש ברשתות החברתיות במדינה יוגבל, כצעד לשמירת הביטחון.  על פי הדיווח, "על פי החלטת המועצה הלאומית העליונה לביטחון, הפעילות של טלגרם ואינסטגרם תוגבל באופן זמני". לא ניתנו פרטים נוספים.

חברת פייסבוק לא השיבה לבקשת תגובה של סוכנות הידיעות AP. הגישה לפייסבוק עצמה אסורה באיראן מאז המחאות ב-2009.

בתוך כך, הרשויות הכירו הלילה, באופן רשמי, בשני הרוגים ראשונים כתוצאה מההפגנות, בעיר דוֹרוּד, כ-350 ק"מ דרום-מערבית לבירה טהראן. על פי סגן מושל המחוז לענייני ביטחון, במקום התקיימה הפגנה לא חוקית לאורך כל הלילה, ושניים מהמפגינים נהרגו כתוצאה מעימותים שהתפתחו במהלכה. "העצרת הסתיימה ללא אירועים, אך בגלל נוכחותם של גורמים מסיתים, אירע מה שאירע", אמר. סגן המושל לא פירט את סיבת המוות של השניים, אך אמר כי "לא נורו כדורים מצד המשטרה וכוחות הביטחון לעבר המפגינים".

בסרטונים שהופצו אמש ברשתות החברתיות נראים מספר מפיגינים בדורוד נופלים לקרקע, כשברקע נשמעים קולות ירי. סוכנות הידיעות AP לא הצליחה לאשר את מהימנותם של הצילומים.

 

אלפי בני אדם הפגינו בימים האחרונים בערים רבות באיראן במחאה נגד המנהיג העליון עלי חמינאי, המדיניות הכלכלית והמעורבות של טהראן בסוריה. בתמונות וסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראים מפגינים מרחבי המדינה צועקים "מוות לדיקטטור", ו"רודן – הביתה". בנוסף נראו תמונות של מפגינים מורידים שלטים עם תמונתו של חמינאי ושל מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פרסם אתמול בטוויטר הודעות תמיכה במפגינים, והזהיר את איראן כי העולם משגיח על תגובתה נגד המפגינים. "משטרים מדכאים לא יכולים להחזיק מעמד לנצח, ויגיע היום שבו האיראנים יעמדו בפני החלטה", כתב טראמפ. "העולם מסתכל!".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/947181212468203520

בשלושת הימים האחרונים הפגינו אלפים במספר מוקדים ברחבי המדינה, בשורת ההפגנות הגדולה ביותר נגד המשטר האיראני מאז 2009. אתמול הזהיר שר הפנים האיראני, רחמן פאסיל, כי ההפגנות נגד השלטון אינן חוקיות. "ההפגנות הללו הן בניגוד לחוק, ואנחנו מבקשים מהאזרחים שלא לקחת בהן חלק", ציטטה סוכנות הידיעות פארס מדבריו של השר, "אחרת, יהיו לכך השלכות בעייתיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!