דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אנטישמיות / דו"ח: מספר האירועים האנטישמיים בארה"ב קפץ בכ-70% בשנה אחת

נתוני 'הליגה נגד השמצה' מגלים כי בחודשים ינואר-ספטמבר 2017 אירעו בארה"ב כ-1,300 תקריות אנטישמיות, לרבות התקפות פיזיות, השחתת רכוש ומתקפות על מוסדות יהודיים | "התופעה הזו סובלת מתת דיווח ובפועל המספרים יותר גדולים", אומרת מנכ"לית הארגון, קורל נוריאל

אוגוסט 2017. כוחות משטרה מפרידים בין מפגינים מהקו-קלוקס-קלאן להפגנת הנגד שהתקיימה בשארלוטסוויל (צילום: AP Photo/Steve Helber).
אוגוסט 2017. כוחות משטרה מפרידים בין מפגינים מהקו-קלוקס-קלאן להפגנת הנגד שהתקיימה בשארלוטסוויל (צילום: AP Photo/Steve Helber).
דוד טברסקי

בתקופה שבין ינואר לספטמבר 2017 נרשמה עלייה של כ-70% באירועים אנטישמיים בארה"ב – כך עולה מדו"ח של 'הליגה נגד השמצה' שהוצג אתמול (שני) בכנסת. לפי הדו"ח, שהוצג בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, בשנה האחרונה הוכפלו מספר ההתקפות על בתי ספר יהודיים ומרכזי קהילות. "כיום האנטישמיות החדשה מתחפשת לאנטי-ישראליות, וביקורת על מדיניות הממשלה מכסה על חרם על תוצרת ישראלית", אמר יו"ר הוועדה ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד).

לפי הנתונים שנאספו בארגון, בין ה-1 בינואר ל-30 בספטמבר 2017 אירעו 1,299 תקריות אנטישמיות ברחבי ארצות הברית, לרבות התקפות פיזיות, השחתת רכוש וכן מתקפות על מוסדות יהודיים. המספר הכולל של התקריות מהווה עלייה של 67% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מתוך התקריות שדווחו, נרשם מספר מדאיג ביותר של התנכלויות והשחתת רכוש על רקע אנטישמי בבתי ספר ובקמפוסים של מכללות ברחבי ארה"ב.

קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה, מציינת כי אירועים רבים לא מדווחים מכיוון שהנפגעים חוששים להתלונן, או עקב בעייתיות לזהות את ההתקפה או הפגיעה כאנטישמית. "הרבה פעמים יהודים לא יודעים לסווג אירוע התנכלות כאירוע אנטישמי, זה יכול לקרות מחוסר רצון להגיע לרשויות ולדווח. לפעמים מעדיפים לראות את האירועים כזניחים, או לא סומכים על הרשויות שיטפלו בנושא. אבל העובדה היא שהיום אנחנו מבינים שהתופעה הזו סובלת מתת דיווח ובפועל המספרים יותר גדולים"

נוריאל הוסיפה כי "מספר ההתקפות האנטישמיות עולה בצורה ברורה וחדה, התנכלות והשחתת רכוש יהודי הולכת וצוברת תאוצה בקמפוסים אקדמיים בארה"ב". לפי הדו"ח, בשלושת רבעי שנת 2017  אירעו 703 מקרים של התנכלויות, 162 איומים על פצצות נגד מוסדות יהודיים, 584 מקרים של השחתת רכוש, לרבות 52 נגד מוסדות יהודיים ו-12 התקפות פיזיות. שיא ההתקפות קורה במרכזים היהודיים העיקריים וביניהם מדינת ניו יורק (267 תקריות), קליפורניה (197), מסצ'וסטס (117), פלורידה (69) ופנסילבניה (58).

"מדובר על עלייה תלולה מאוד באירועים אנטישמיים במקביל לתקופה דאשתקד" סיפרה נוריאל ל'דבר ראשון', "רואים את הקפיצה הגדולה בבתי ספר ובקמפוסים". נוריאל הוסיפה כי למרות התחזקות התנועה לחרם על ישראל, אירועים אנטישמיים רבים אינם קשורים אליה. "בקמפוסים לדוגמה, יש נוכחות גבוהה בשנה האחרונה של גורמי ימין קיצוני, ארגוני עליונות הגזע הלבן, שמנסים לאתר קהלים חדשים". לדעתה, ארגונים אלו מארגנים עצרות וכנסים בנושא, וזוכים להתייחסות ואף פופולריות מתעצמת. "בנוסף לכך יש עלייה בהתנכלויות אנטישמיות בבתי ספר, ילדים שמדווחים על ציור צלבי קרס, ילדים שבאים לצייר מספרים על היד של ילדים יהודים ואף דיווח על ילדים שהביאו מציתים לבית ספר בקליפורניה ואיימו לשרוף ילדים, כמו ששרפו אותם בשואה" מספרת נוריאל.

נוריאל לא רוצה לקשר ישירות בין בחירתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב לפני שנה, לבין התגברות האירועים האנטישמיים. לדעתה, הממשל בבית הלבן חף מאנטישמיות ומבקר אירועים גזעניים, אך השיח סביב קמפיין הבחירות של טראמפ עורר שדים גזעניים "השיח הכללי באותה תקופה בארה"ב היה שיח מתלהם וקיצוני, ובמסגרתו גם עלו התקריות האנטישמיות. אי אפשר לקשר בין הממשל לבין אנטשימיות, אבל בהחלט השיח המתלהם חיזק גורמים קיצוניים."

נוריאל מציינת כאירוע מכונן את צעדת הנאו-נאצים בשארלוטסוויל באוגוסט האחרון. הליגה נגד השמצה תיארה את הצעדה, בה נהרגה מפגינת שמאל בפיגוע דריסה שביצע מפגין נאו-נאצי, כ"אירוע על" שנראה רק לעתים רחוקות בארה"ב. המצעד כלל ביטויים אלימים של אנטישמיות וגזענות, לרבות הנפה של דגלים עם צלבי קרס, קריאה של סיסמאות כגון "היהודים לא יחליפו אותנו!" וביטויים אנטישמיים אחרים. ע"פ מעקב הליגה, מיד לאחר המצעד חלה עלייה חדה במספר התקריות האנטישמיות. "ביום של אירועי שרלוטסוויל וביום שלמחרת התרחשו 221 אירועים אנטישמיים בכל רחבי ארה"ב. מדובר על 221 מתוך 306 התקריות שדווחו ברבעון השלישי. זה המון וחייבים לראות את האירוע בפרספקטיבה הזו"

לפי הליגה, המצעד בשרלוטסוויל היה אחד מבין 33 אירועים של הימין הקיצוני שנערכו בארה"ב בשנה החולפת, אליהן נוספו 188 תקריות שבהן חילקו אנשי הימין הקיצוני עלונים כדי להפיץ את המסר בקרב קהלים חדשים.

עוד מציינת הליגה כי בשנת 2017, הוכפל מספר התקריות בבתי ספר יסודיים ותיכוניים יהודיים לעומת התקופה המקבילה אשתקד (269 תקריות השנה לעומת 130 ב-2016). מתוכן, 142 תקריות של התנכלות ו-114 תקריות של השחתת רכוש. בקמפוסים של מכללות דווח על 118 תקריות אנטישמיות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017, זאת בהשוואה ל-74 תקריות בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 59%.

"עליה של 67% בכמות התקריות האנטישמיות היא בלתי נתפסת. הנתונים הללו מעידים על שדים שיצאו מהבקבוק ומאיימים כעת להדביק בכתם שחור את היחס הבינלאומי ליהודים בכל העולם". אמר ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני), המכהן כיו"ר השדולה לחיזוק העם היהודי "אסור לנו לשתוק ולאפשר את החרפת היחס ליהודים וליהדות. זוהי סכנה משמעותית למדינת ישראל. האנטישמיות היא הדלק שמזין את תופעת ה-BDS, וככל שהיא תחריף ותלך, כך יחמיר מצבה של ישראל בעולם"

ח"כ שי הוסיף כי "הסיטואציה הזו דורשת מאתנו מאמץ מדיני גדול. חייבים להדק את שיתוף הפעולה בין ממשלת ישראל לבין גורמים לא ממשלתיים, ובין ממשלת ישראל לממשלות אחרות ולהגביר את המאבק בתופעה החמורה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!