דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

ירושלים / עיריית ירושלים (שוב) מאיימת: קיצוץ בשירותים ופיטורי 2,150 עובדים

זאת עקב הודעת משרד האוצר כי לא יעביר 105 מיליון שקלים אליהם התחייב בעבר | אתמול הודיע ראש העירייה, ניר ברקת, כי יקצץ 350 מיליון שקלים מתקציב 2018: "שר האוצר דורס ברגל גסה את החוק ופוגע במודע ובמכוון בעיר ירושלים"

עובדי עיריית ירושלים פרקו זבל מול בניין משרד האוצר, בהוראת ניר ברקת, 1 בדמצבר 2018. (הדס פרוש  פלאש90)
עובדי עיריית ירושלים פרקו זבל מול בניין משרד האוצר, בהוראת ניר ברקת, 1 בדמצבר 2018. (הדס פרוש פלאש90)
דוד טברסקי

עיריית ירושלים עתרה השבוע לבג"ץ כנגד משרד האוצר, זאת בטענה שהמשרד מונע העברת 105 מיליון שקלים לתקציב העיר, למרות התחייבות שלטונית בנושא. בעקבות זאת, מאיימת העירייה על מהלך קיצוץ נרחב ופיטורים של אלפי עובדים.

"שר האוצר דורס ברגל גסה את החוק, אינו מקיים את החלטות הממשלה, ופוגע במודע ובמכוון בעיר ירושלים. לא אתן לנקמנות פוליטית לפגוע בתושבי ירושלים", אמר ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. העתירה הוגשה ביום ראשון בטענה שהמשרד האוצר מונע העברת 105 מיליון להם התחייב במסגרת המתווה שגיבש צוות בראשות מנכ"ל משרד רה"מ אלי גרונר, וראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי, שהוקם למציאת פתרון לסוגיות התקציב של עיריית ירושלים לשנת 2017. על פי העירייה, במפגש האחרון הודיעו פקידי האוצר שהמשרד לא מתכוון להעביר את מלוא הסכום וכי הוא דורש מהעירייה להתייעל בתכנון התקציבי שלה.

ניר ברקת (2010) (צילום: איציק אדרי)
ניר ברקת (2010) (צילום: איציק אדרי)

"זהו אחד המופעים האנטי דמוקרטיים הנפסדים במקומותינו. דרג פקידותי, הזוכה אולי לגיבוי מצד הממונה עליו, דורס ברגל גסה את החוק ואת כללי המנהל התקין ואינו מקיים במודע ובמכוון את החלטות הממשלה", כתבה העירייה בעתירתה. ברקת הודיע שבכוונתו לבצע קיצוץ דרמטי, בגובה 350 מליון שקלים, בתקציב 2018.  משמעות הקיצוץ הוא פיטורי 2,150 עובדי עירייה, קיצוץ בשירותי הניקיון, פגיעה בתוכניות החינוכיות השונות, קיצוץ בשירותי הרווחה, הבריאות הציבוריים ועוד.  בין היתר ציינה העירייה שבכוונתה לבטל הלוואה על סך מיליארד שקלים שלקחה מבנק לאומי, שיועדה לבניית כ-2,000 כיתות לימוד, רובן במזרח העיר, אזור שסובל ממחסור חריף בכיתות לימוד.

"לצערי ולאכזבתי המרה, כחלון בחר להתעלם ולצפצף על 51 חברי כנסת מכל סיעות הבית התומכים בחוק לתקצוב ראוי לירושלים, מנע באיומים דיון של חברי ועדת הכספים והשיב ריקם את שרי הממשלה שפנו וניסו למצוא פתרון למשבר" אמר ברקת  "גם עכשיו ולמרות שכבר התחלנו את שנת 2018 בלי תקציב מאושר, אני פונה אליך באופן אישי משה כחלון – למען ירושלים שים בצד את כל העניינים הפוליטיים והאישיים ובטל את הקיצוץ".

"אנו קוראות לעיריית ירושלים ומשרד הבריאות להסיר לאלתר את האיום לסגירת טיפות חלב" מסרה מוריה אשכנזי, יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור בהסתדרות האחיות, שחלק מחיצי הקיצוצים כוונו כלפיהן, "המאבק הפוליטי אשר מתנהל בין משרד האוצר ועיריית ירושלים הוא הוכחה נוספת לכך, ששירותי טיפת חלב חייבים להינתן באופן אוניברסלי, כמו כל שירות חיוני אחר, על ידי המדינה. כל עוד רשויות מוניציפליות מפעילות את תחנות טיפת חלב, ציבור ההורים וילדיהם ימשיך להיות נתון לחסדיהם הפוליטיים של ראשי הערים".

אין זו הפעם הראשונה בה מתנהל מאבק בין העירייה והאוצר על גובה מענק הבירה השנתי שהמדינה אמורה להעביר. עם זאת, תושב העיר ירושלים שביקש להתראיין בעילום שם, אמר ל'דבר ראשון' כי מדובר בצעד חסר תקדים של העירייה – הן בגודל האיום והן באופן שראש העיר מנהל את המאבק (כך, למשל, פקד אתמול ברקת על פריקת זבל מול משרד האוצר).

"כל תחילת שנה, עת מגיעים הדיונים על התקציב לשלב האחרון, פורץ משבר בין העירייה למדינה. זה דבר שבשגרה" הסביר, "ירושלים היא העיר הגדולה בישראל, ועם זאת הענייה בישראל ותמיד חסר לה תקציב. רואים את זה היטב בתת-תקצוב למוסדות החינוך ומערכות התשתיות והתברואה בעיר ואת זה מכיר כל ירושלמי. בשנתיים האחרונות המאבקים נהיו חריפים יותר, וזה כנראה קשור לבחירות המתקרבות לראשות העיר ואולי לשאיפותיו של ראש העיר בזירה הארצית".

תגובת משרד האוצר, ותגובת שר האוצר משה כחלון, לא התקבלה, נכון לשעה זו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!