דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדות קבלן

חברה ועבודה / מכללה נקייה מניצול - עובדות הנקיון ב'אורנים' נקלטו להעסקה ישירה

'אורנים' קלטה את כל עובדות ועובדי הנקיון במכללה ותספוג את ההוצאות הכרוכות במהלך | "שאני אחכה שמדינת ישראל תקבל כל מיני החלטות ובינתיים אתנהל בצורה לא מוסרית?" אומרת ראשת המכללה, פרופ' יערה בר און

מסיום מחזור ראשון של "בית ספר למנקות", מכללת 'אורנים' פברואר 2017 (צילום: אורלי רובין).
מסיום מחזור ראשון של "בית ספר למנקות", מכללת 'אורנים' פברואר 2017 (צילום: אורלי רובין).
דוד טברסקי

מכללת אורנים שבצפון, קלטה באחד בינואר להעסקה ישירה את כל עובדות ועובדי הניקיון במכללה. ראשת המכללה, פרופ' יערה בר-און קיבלה את ההחלטה בשנה שעברה, במטרה לקדם מדיניות העסקה הוגנת ושיווניות יותר במכללה. אורנים היא המכללה הראשונה שמעבירה להעסקה ישירה את כל עובדות הניקיון שלה, במקביל לאורנים, עברו בסמינר הקיבוצים באופן חלקי חלק מעובדות הניקיון בשנה האחרונה להעסקה ישירה ומהלך דומה קורה גם במכללת תל חי.

ראשת המכללה, פרופ' יערה בר און: אני לא מצליחה להבין למה האוניברסיטאות הגדולות, שיש להן כל כך הרבה עצמאות כלכלית וארגונית ותקציב כל כך גדול לא עושות את זה. אנחנו מכללה פריפריאלית ענייה שנאבקת על קיומה.

"אנחנו מאמינים שכל אדם שעובד באורנים צריך להיות חלק מקהילת העובדים, מדובר פה פשוט במדיניות של שוויון", אמרה ל'דבר ראשון' בר-און. "זה נראה לי משהו לגמרי בסיסי. רוב עובדי הקבלן בישראל הם אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך, יש פה קבוצות אוכלוסייה שמאוד קשה להן לדאוג לעצמן, הן לא קיבלו את ההזדמנויות השוות המגיעות להן".

מכללת אורנים (צילום: מכללת אורנים / ויקיפדיה).
מכללת אורנים (צילום: מכללת אורנים / ויקיפדיה).

חברת הקבלן, כך מספרים במכללה, שילמה לעובדות שכר הוגן והעניקה להן את כל זכויותיהן וגם הייתה שותפה להעברת העובדות להעסקה ישירה. עם זאת, מכיוון שמדובר בחברת קבלן, המתווכת בין העובדים למעסיקים, לא נדרשה המכללה להשקעה כספית גבוהה בכדי לקלוט את העובדות להעסקה ישירה.

"לא התכוונו לדרוש תקציב נוסף מהמדינה למהלך הזה, גם כי לא יתנו לנו תקציב נוסף וגם כי זה באחריותנו", אמרה בר און. "יכול להיות שהמהלך יגבה מאתנו גידול של 10-15% בהוצאות, אבל זה לא משנה כאשר התקבלה החלטה רעיונית ערכית להעביר את העובדות לעסקה ישירה".

הפגנת הקואליציה להעסקה ישירה ביוני 2015, במטרה לקלוט להעסקה ישירה את עובדות הניקיון באונ' בן-גוריון (תמונה: 'הקואליציה להעסקה ישירה')
הפגנת הקואליציה להעסקה ישירה ביוני 2015, במטרה לקלוט להעסקה ישירה את עובדות הניקיון באונ' בן-גוריון (תמונה: 'הקואליציה להעסקה ישירה')

לדעת בר-און, אלו המובילים היום את מוסדות החינוך הציבוריים בארץ צריכים לקחת על עצמם את האחריות להוביל להעסקה ישירה והוגנת של עובדי הקבלן המועסקים בתחומם. "שאני אחכה שמדינת ישראל תקבל כל מיני החלטות ובינתיים אני אתנהל בצורה לא מוסרית? אני לא מצליחה להבין למה האוניברסיטאות הגדולות, שיש להן כל כך הרבה עצמאות כלכלית וארגונית ותקציב כל כך גדול לא עושות את זה. אנחנו מכללה פריפריאלית ענייה שנאבקת על קיומה. אוניברסיטאות גדולות לא יכולות לקבל החלטה שהן מקימות מחלקה לעובדות ניקיון ולוקחות מישהו שינהל את המחלקה הזו וייתן לעובדות הניקיון תחושה שהן עובדות במקום נורמלי. אני באמת לא מצליחה להבין את זה. אז זה היה עולה להם 10% יותר – אז מה? זה בני אדם שיש להם חיים וכבוד".

בין היתר, מכללת אורנים מתגאה בתכנית ייחודית שהיא יזמה, המאפשרת לעובדות הניקיון במכללה לקחת חלק בשיעורים בנושא מחשבים, אמנות ועברית הניתנים בהתנדבות על ידי בכירי המרצים של המכללה, כאשר הנהלת המכללה מתקצבת את שעות העבודה של הלומדות. לתכנית קוראים 'עובדות ולומדות' ומטרתה לאפשר למנקות הזדמנות לשפר את התעסוקה שלהן בעתיד.

פרופ' יערה בר און (צילום: מעיין ויובל צלמים).
פרופ' יערה בר און (צילום: מעיין ויובל צלמים).

"אני גאה ומברך מאוד את הנהלת המכללה על המהלך הערכי והחשוב. רק טבעי שמקום שבו מלמדים חינוך ואתיקה יישמרו זכויותיהם של העובדים המוחלשים", אמר ח"כ איציק שמולי (המחנ"צ), בוגר מכללת אורנים ומי שהיה יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה. "אורנים היא הבית שלי ואת השיעורים החשובים ביותר שלי על צדק חברתי למדתי שם וזו דוגמא ממשית לכך", אמר שמולי.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!