דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

קצבאות הנכות / "מתווה השר כץ - הפרה בוטה של ההסכם איתנו"

כך אמר אלכס פרידמן, יו"ר ארגון 'נכה לא חצי בן אדם' בתגובה להודעה על הכללת הנכים הקשישים במתווה הגדלת הקצבאות, ללא הגדלת הסכום הכולל | נכון לעכשיו, מתוך העלאה של 1,707 ש"ח לקצבת הנכים הקשים, יעוגנו בחקיקה 740 ש"ח בלבד

הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)
הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ארגון "נכה לא חצי בנאדם" אלכס פרידמן ביקר בחריפות את הודעתם של רה"מ נתניהו, שר הרווחה כץ ושר האוצר כחלון על מתווה מחודש להעלאת קצבאות הנכות ברביעי השבוע. לטענת פרידמן, הצעת החוק הממשלתית של השר חיים כץ היא "הפרה בוטה של ההסכם בליל ה-29.9 בהסתדרות, עליו התחייבה הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו", והודיע כי במידה ולא תתחייב הממשלה לממש את ההסכם, ארגונו יחדש את המאבק.

לטענת פרידמן, ההחלטה להעלות את הקצבאות גם ל-75 אלף קשישים נכים, תוביל להפרת התחייבויות כלפי 240 אלף הנכים שאינם קשישים ולצמצום הסכומים בהם קצבאותיהם יועלו. זאת, מכיוון שההחלטה לא לוותה בהתחייבות להגדיל את הסכום הכולל עליו הסכימו הממשלה, ארגוני הנכים וההסתדרות שיופנה להעלאת הקצבאות – כ-4.2 מיליארד ש"ח. עם זאת, מטעם השר כץ נמסר כי הכוונה היא להגדיל את הסכום.

פרידמן, ממובילי המאבק להעלאת הקצבאות שהשתתף במו"מ של ארגוני הנכים עם ההסתדרות והממשלה, האשים את כץ בנסיון לסכל את המתווה. "במשך שלוש שנים של מאבק קשה היו לשר את כל האפשרויות לפעול ולשפר את מצבם של הנכים והקשישים, אך הוא לא עשה זאת. כעת, כשהושג הישג היסטורי בהובלת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ובברכת שר האוצר משה כחלון, כל פעולותיו של השר כץ הן לסכל ולפגוע בהסכמות במסווה דאגה לקשישים וקבוצות נכים נוספות, שלטענתו השקרית הודרו מההסכם. בחודש האחרון מתנהל מסע פוליטי של השר על חשבון ציבור של רבע מיליון נכים ובני משפחותיהם, שכל מטרתו אחת ויחידה: להשיג קרדיט על ההישג ההיסטורי."

ראש הממשלה בינמין נתניהו והשר חיים כץ – מסיבת עיתונאים על העלאת קיצבאות הנכים 3 בינואר 2018 (יונתן זינדל / פלאש90)
ראש הממשלה בינמין נתניהו והשר חיים כץ – מסיבת עיתונאים על העלאת קיצבאות הנכים 3 בינואר 2018 (יונתן זינדל / פלאש90)

ביקורת נוספת של פרידמן, שלה שותפים גם פעילים וארגונים נוספים, היא שכץ לא פועל לעיגון המתווה הכולל להעלאת הקצבאות בחקיקה כפי שסוכם, ועוסק רק בפעימה הראשונה והשנייה שלו. לפי המתווה הכולל, הקצבה החודשית לנכים הקשים תועלה  מ-2,793 ש"ח ל-4,050 ש"ח, בארבע פעימות שיתפרסו על פני שלוש שנים. בנוסף, לקצבת השר"מ (שירותים רפואיים מיוחדים) יתווספו עוד 450 ש"ח. במתווה של כץ מדובר על העלאה של 340 ש"ח בפעימה הראשונה ועוד 200 ש"ח בפעימה השנייה (שהוקדמה ל-2018), והוספת 200 ש"ח לקצבת השר"מ. כלומר, אם מסתכלים מנקודת מבטו של נכה המקבל את קצבת הנכות המלאה ואת קצבת השר"מ – מתוך העלאה מתוכננת של 1,707 ש"ח, תעוגן בחוק העלאה של 740 ש"ח בלבד.

אלכס פרידמן (למטה משמאל) בסיום הדיונים בבית ההסתדרות על מתווה העלאת קצבאות הנכות, 29 בספטמבר 2017
אלכס פרידמן (למטה משמאל) בסיום הדיונים בבית ההסתדרות על מתווה העלאת קצבאות הנכות, 29 בספטמבר 2017

ההימנעות מהתחייבות בהעלאת כלל הקצבאות גורמת לממשלה להפר סיכום נוסף – הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק ולא למדד המחירים לצרכן. מדובר בשינוי דרמטי שהושג בהסכם בספטמבר, שאמור לחול רק לאחר השלמת הגדלת הקצבאות. מכיוון שהחוק שמציע כץ מכיל רק את הפעימות הראשונות, הוא לא כולל את עיגון ההצמדה בחוק.

פרידמן ציין כי לפי מקור במוסד לביטוח לאומי, המוסד טרם התבקש להכין מידע מקצועי בנוגע לפעימות הבאות. פניית 'דבר ראשון' למוסד לביטוח לאומי בעניין זה לא נענתה עד לפרסום שורות אלה.

פרידמן הוסיף כי "ארגון 'נכה לא חצי בן אדם' רואה בהצעת החוק הממשלתית של השר חיים כץ הפרה בוטה של ההסכם בליל ה-29.9 בהסתדרות, עליו התחייבה הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו. עקרונות ההסכם הם תוספת של 4.2 מיליארד ₪ אשר מיועדים עבור רבע מיליון נכים שיקבלו תוספת בגובה 700₪-1,800₪ בסוף הליך הפעימות, עיגון כל הפעימות בחקיקה, הצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק ועידוד אנשים עם מוגבלות להשתלב בתעסוקה על ידי העלאת הדיסריגרד עד לגובה של 5,300 ש"ח בחודש. במידה ועקרונות ההסכם לא יכובדו תוך זמן סביר, בנוסף להצהרה ברורה של השרים כי התוספות המבורכות לקשישים הן מעבר להסכם ואינן פוגעות בו, הארגון יראה עצמו רשאי להתנער מהסכם הפשרה ולשוב לפעולות המחאה כנגד הממשלה".

מטעמו של השר חיים כץ נמסר כי הסכום הכולל שיוקצה להעלאת הקצבאות יוגדל בעקבות הכללת אוכלוסיית הקשישים, וכי מדובר בתיקון עיוות מהמתווה המקורי בו לא הוכללו אוכלוסיות הקשישים והעיוורים. עוד נמסר כי בשבוע הבא תוצג הצעת חוק ממשלתית מפורטת בנושא.

בהסתדרות סירבו להתייחס לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!