דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ישראל הודו

מדיני / רה"מ המריא הלילה (ש') להודו לסדרת פגישות כאורחו של רה"מ מודי

נתניהו: "הביקור הוא הזדמנות להדק את שיתוף הפעולה עם מעצמה עולמית" | יקדם שיתופי פעולה במגוון תחומים, כולל עם "בוליווד" | לנתניהו יתלווה גם הילד מוישי הולצברג לביקור בבית חב"ד בו נרצחו בני משפחתו

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בביקורם במוזיאון ישראל באגף מורשת יהדות הודו (צילום: קובי גדעון / לע"מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בביקורם במוזיאון ישראל באגף מורשת יהדות הודו (צילום: קובי גדעון / לע"מ).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו יחל הבוקר (ראשון) ביקור מדיני בהודו בסימן חיזוק היחסים בין המדינות, כך אמר ערב נסיעתו והוסיף כי "הביקור הוא הזדמנות להדק את שיתוף הפעולה עם מעצמה עולמית בתחומי הכלכלה, הביטחון, הטכנולוגיה והתיירות". במשרד החוץ התכוננו נמרצות לביקור ובמהלכו צפויים להיחתם שורה של הסכמים בילטרליים, יתקיימו אירועים וסמינרים עסקיים-כלכליים, תצוגה ישראלית בנושאי חדשנות, מים וחקלאות ואירועים בתחום התרבות. לרה"מ ופמלייתו תתלווה גם משלחת עסקית ישראלית גדולה של כ-130 אנשי עסקים.

ביקורו של נתניהו נחשב לביקור גומלין ונעשה בהמשך לביקורו המוצלח של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בישראל בחודש יולי אשתקד. הפעם האחרונה בה ראש ממשלה ישראלי ביקר בתת-היבשת היה אריאל שרון ז"ל בשנת 2003. "ראש ממשלת הודו מודי הוא ידיד קרוב של ישראל ושלי ואני מעריך את העובדה שהוא אישית מלווה אותי בחלקים נרחבים של הביקור", דברי נתניהו. במשרד החוץ מבקשים לחלוק קרדיט להכנת הנסיעה לכל הגופים הממשלתיים השונים שהכינו את מרכיבי הנסיעה בהם, מכון היצוא, משרד הכלכלה, הרשות לחדשנות, משרד ראש הממשלה, נציגויות ישראל בניו דלהי ומומבאי ואנשי משרד החוץ עצמו.

חשוב לציין כי על אף הציפייה הישראלית הגבוהה מהביקור – הוא מתקיים על רקע שני מהלכים מדיניים הודים מהם ישראל נפגעה. בחודש שעבר עצרת האומות המאוחדות קיבלה הצעת החלטה אנטי ישראלית הקוראת שלא להכיר בירושלים כבירתה של מדינת ישראל והודו הצביעה בעד הצעת ההחלטה. בנוסף, בתחילת החודש חברת רפא"ל הודיעה כי משרד ההגנה ההודי ביטל עסקת ענק ביטחונית בשווי של חצי מיליארד דולר לרכישת טילי 'גיל'.

לאחר נחיתתו של נתניהו בהודו, הוא צפוי להתארח בביתו של מודי והשניים יקיימו פגישה אינטימית. לאחריה ייפגש נתניהו עם שרת החוץ של הודו. ביום שני יחל ביקורו באופן רשמי בטקס קבלת פנים בארמון הנשיא ולאחר מכן יבקר נתניהו באתר הזיכרון למהטמה גנדי, אבי הודו המודרנית. לאחר מכן ישתתף בשיחות רשמיות בהיידרבאד-האוס – בית ההארחה הרשמי בדלהי. מאוחר יותר יקיים נתניהו פגישות במעון הנשיא וייפגש גם עם סגנו. במשרד החוץ אומרים כי אירוחו של נתניהו בבתי המנהיגים באווירה ביתית וחמה, מעידים על הכבוד הגדול שההודים רוכשים לראש ממשלת ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: לע"מ)

המנהיגים צפויים לחתום על שורה של הסכמים בילטרליים בתחומי האנרגיה, התעופה, הסייבר, השקעות, בריאות, מדע, תרבות וקול קורא למחקר ופיתוח תעשייתי משותף. המשלחת הכלכלית המתלווה לפמליית ראש הממשלה מונה כ-130 אנשי עסקים מתחומים שונים וביניהם חקלאות, מים, סייבר, תעשיות ביטחוניות, בריאות, תעשיות מזון ועוד. במהלך הביקור יתקיימו שורה של אירועים כלכליים בהם מפגש מנכ"לי תאגידים מובילים בראשות נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, שני סמינרים עסקיים עם חברות מובילות משני הצדדים, סיורים וביקורים בתאגידי ענק בהודו, מפגש של אנשי סטארט אפ במרכז icreate  בגוג'ראט להתנעת שיתופי פעולה בתחומי המים, הבריאות והחקלאות. נתניהו צפוי להיות הנואם הראשי בוועידה העסקית רייסינה (RAISINA) ביום שלישי. ניתן להניח שנתניהו יישא נאום דומה לנאום אותו נשא בביקורו המדיני בארגנטינה בו הציג את משנתו הנאו-ליברלית.

ביום רביעי יבקר נתניהו לצד מודי במדינת הולדתו ג'וגראט ושני המנהיגים ישתתפו במספר אירועים בנושאי חקלאות, יזמות, חדשנות ומים. במשרד החוץ רואים בחלק זה של הביקור ציון של 60 שנים להקמתה של 'המחלקה לשיתוף בינלאומי' – מש"ב, הסוכנות לסיוע בינלאומי של ישראל היושבת במשרד החוץ. הודו נחשבת למדינת הפעילות הנרחבת ביותר של מש"ב ובה פועלים 18 "מרכזי מצוינות" – חוות מש"ב חקלאיות בהן משתלמים הודים בפיתוחי החקלאות והטכנולוגיה הישראלית. מרכזים אלה, אשר בכוונת מש"ב להרחיבם לשלושים, מסייעים לפיתוח משקים הודים עם חקלאות מודרנית ותוצרים איכותיים. המנהיגים צפויים לחתום על הסכם אשר במסגרתו יגיעו להכשרות בישראל מאות מומחים הודים ועשרות מומחים ישראלים יישלחו להדרכות בהודו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרדרה מודי נפגשו עם הילד מוישי במלון המלך דוד (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת הודו נרדרה מודי נפגשו עם הילד מוישי במלון המלך דוד (צילום: חיים צח / לע"מ)

במענה לשאלת 'דבר ראשון', האם ישנם מהלכים ישראלים הנעשים בכדי למנוע מצב בו קווי יצור ישראלים יעברו להודו ויביאו לסגירתם בישראל השיבו במשרד החוץ כי הם פועלים לקדם את הייצוא הישראלי. "אנחנו יכולים למצוא את הפתרון לענות על צרכי היצואנים הישראלים. זה לא חייב להיות אחד על חשבון השני. אנחנו יכולים למצוא את הפתרון להשקעות מצידה של הודו ולהוריד חומות סחר עד למצב שיהיה אפשר לעשות שיתופי פעולה של שתי המדינות לשני העמים", אמרו במשרד.

לקראת סיום ביקורו בהודו ישתתף נתניהו בטקסי זיכרון במלון טאג' ובבית חב"ד שנפגעו בהתקפות  הטרור הרצחניות במומבאי בשנת 2008 בהן נהרגו 173 בני אדם. בבית חב"ד לבדו נרצחו 6 יהודים. הילד מוישי הולצברג בן ה-12 שאיבד את הוריו בפיגוע יתלווה לפמליית ראש הממשלה לאחר שנתניהו הזמינו להתלוות אליו לביקורו בהודו במהלך ביקורו של מודי בישראל.

נתניהו גם ישתתף ב"אירוע בוליווד" המיועד להוות נקודת ציון בשיתופי הפעולה התרבותיים בין המדינות בתחום הקולנוע. במשרד החוץ מקווים שהשחקן ההודי המפורסם אמיטאב בצ'אן יכבד את האירוע בנוכחותו. בנוסף מעוניינים בישראל לקדם הפקת קולנוע הודית בישראל. ביום שישי ימריא נתניהו חזרה ארצה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!