דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

שנה עם טראמפ / שנה ראשונה בממשל טראמפ: מה מספרים המדדים הכלכליים?

הדאו ג'ונס דוהר (אבל לאן?), האבטלה בשפל (באותה מגמה מאז ממשל אובמה) והרפורמות השנויות במחלוקת: איך השפיע הנשיא שהבטיח להפוך את אמריקה לגדולה שוב על הכלכלה המרכזית בעולם? | סיכום שנה לטראמפ, כתבה ראשונה בסדרה

שידור נאום הזכייה של טראמפ על רקע בורסת ניו-יורק (צילום: AP Photo/Richard Drew).
שידור נאום הזכייה של טראמפ על רקע בורסת ניו-יורק (צילום: AP Photo/Richard Drew).
יונתן קירשנבאום

רק לפני כשנה נכנס איש העסקים המיליארדר דונלד טראמפ לחדר הסגלגל בבית הלבן, ונראה שהרעש שליווה את קמפיין הבחירות שלו לא נרגע. עם רצף התבטאויות שערורייתיות, טראמפ כבר קנה את מקומו כאחד הנשיאים השנויים ביותר במחלוקת בהיסטוריה האמריקנית.

אך לצד שאון הספינים, יש לזכור כי טראמפ ממצב עצמו קודם כל כרפורמטור כלכלי, המבטיח "להפוך את אמריקה לגדולה שוב". הנשיא המיליארדר הבטיח לרפא את תחלואיה של הכלכלה האמריקאית כפי שתפס אותן, החל מהשקעה של טריליון דולרים בתשתיות, יצירת מקומות עבודה רבים חדשים לטובת העובדים האמריקאים הנשכחים, והפיכת מאזן הסחר האמריקאי לחיובי. לאחר שנה בתפקיד עוד מוקדם לסכם, אך את צעדיו הראשונים כבר ניתן לבחון. נעשה זאת קודם כל באמצעות בחינת המדדים הכלכליים של המעצמה האמריקנית, מדדים בהם מרבה הנשיא החדש להתהדר.

מאז כניסתו לתפקיד מתחולל קרב תודעתי עיקש בין תומכיו למתנגדיו. תומכיו טוענים כי בזמן תקופת נשיאותו נמצאת הכלכלה האמריקאית בצמיחה חסרת תקדים, כאשר את השינויים החיוביים הם תולים במדיניות הבית הלבן. למולם, מצביעים מתנגדיו על חוסר הצלחתו בקידום מרבית המדיניות שלו.

מפעל לרכבים נטוש בדטרויט, צפון ארה"ב (צילום: Albert duce, ויקימדיה קומונס).
מפעל לרכבים נטוש בדטרויט, צפון ארה"ב (צילום: Albert duce, ויקימדיה קומונס).

המציאות היא, כמובן, מורכבת יותר. שנה אחת מהווה פרק זמן קצר לבחון לאורו מדיניות כלכלית על פי תוצאותיה, ויש לזכור כי טראמפ קיבל את המשק האמריקאי בתקופת יציאתה מהמיתון שהתחיל אחרי משבר 2008, ובמגמת צמיחה עקבית מאז. טראמפ אמנם מכהן בתקופת יציאתה הסופית של ארה"ב מהמיתון הגדול, אך קשה לזקוף לזכותו הישגים גדולים אשר פורצים את המגמות הקיימות מזה מספר שנים. לעומת זאת, המדיניות המרכזית אותה הצליח ליישם, רפורמות המס, עתידים להגדיל את הפערים החברה האמריקאית, ולתרום לגידול באי השוויון במדינה. האם אותם שינויים יגרמו גם לתחייה של תעשיות וליצירת אלפי מקומות עבודה חדשים?

המגמה חיובית (אבל לא בהכרח בזכותו)

טראמפ התחיל את תקופת כהונתו בזמן שקברניטי הכלכלה האמריקאית החלו להכריז על יציאתה של ארה"ב מהמיתון הארוך בו נמצאה מאז 2008. בשנת 2010 אחוזי האבטלה עמדו על 10%, ומאז ירדו אחוזי האבטלה בארה"ב באופן עקבי לאורך תקופת כהונתו של אובמה. בזמן השבעתו של טראמפ הם עמדו על כ-4.8%. מאז, המשיכו לרדת אחוזי האבטלה, והיום הם עומדים על כ-4.1%.

שיעור האבטלה בארה״ב בעשור האחרון (נתונים: מתוך מפקד אוכלוסיית ארה״ב 2017 | גרפיקה: אידאה).
שיעור האבטלה בארה״ב בעשור האחרון (נתונים: מתוך מפקד אוכלוסיית ארה״ב 2017 | גרפיקה: אידאה).

טראמפ טען באוגוסט כי הוא "יצר מעל מיליון מקומות עבודה חדשים מאז שנהייתי נשיא", וכך טוענים גם תומכיו. עם זאת, קשה לומר כי ניתן לזקוף את יצירתם של מקומות עבודה אלו וצמצום היקפי האבטלה בארה"ב, לזכותו של טראמפ. צריך לזכור כי מגמה זו הייתה קיימת עוד לפני השבעתו של טראמפ לנשיאות, והיות וממשלו של טראמפ עוד לא ביצע את הבטחותיו להשקעה מסיבית של כסף בכלכלה האמריקאית וגם תכנית המס המהפכנית שלו טרם נכנסה לתוקף, קשה לראות איך ירידת אחוזי האבטלה יכולים להיות תוצאה של מדיניותו של טראמפ.

במובן זה, אין שבירת מגמה ביצירת מקומות העבודה מאז כניסתו של טראמפ לתפקיד. אמירה זו נכונה גם לגבי השכר הריאלי במשק האמריקאי. על אף העובדה כי נתוני 2017 עוד לא פורסמו, השכר הממוצע בארה"ב נמצא בעלייה מאז שנת 2012, וביתר שאת מאז 2014. סביר כי כאשר יתפרסמו נתוני השכר, תתגלה עליה נוספת בשכר הממוצע, אך זהו המשך של אותה המגמה יותר מאשר תוצאה של מדיניות כלשהי מצד ממשל טראמפ. הנשיא עוד לא יישם מדיניות המגבירה את התעסוקה או השכר באופן מובהק, ובכל אופן יבחן, במידה רבה, כאשר יאלץ להתמודד עם משבר כלכלי, ולא בזמן גאות כמו בשנה החולפת.

עם זאת, נתוני האבטלה המרשימים בהם מתגאה הנשיא מסתירים במידה מסוימת אמת מעט פחות מזהירה. נתון התעסוקה המתפרסם מדי חודש בידי משרד העבודה האמריקאי נקרא "U-3", והוא מייצג אחת מתוך מספר שיטות לחישוב היקף האבטלה בארה"ב. נתון זה מציג את אחוז האמריקאים המחפשים עבודה באופן אקטיבי, מתוך כוח העבודה הכולל. לצידו, מפרסם משרד התעסוקה האמריקאי נתון נוסף הנקרא "U-6", המגדיר מובטל גם את מי שהתייאש מחיפוש עבודה לאחר שנכשל בניסיונו למצוא כזה, ואת מי שעובד במשרה חלקית על אף רצונו לעבוד במשרה מלאה. אם לוקחים בחשבון את אנשים אלו, הסובלים מהכנסה נמוכה מדי, או אפסית, אחוז המובטלים עומד על 8%.

השווקים דוהרים (אבל לאן?)

אחת הטענות הקבועות של טראמפ ביחס להצלחותיו כמקדם הכלכלה האמריקאית היא עליות הערך בשוק ההון בארה"ב. "שוק המניות שובר שיא אחרי שיא… כל כך הרבה דברים שהשגנו תחת ממשל טראמפ, אולי יותר מכל נשיא בשנה הראשונה שלו" צייץ טראמפ בחודש שעבר. טראמפ מתייחס באופן תדיר לעובדה כי המדדים השונים בשווקי ההון האמריקנים (אשר מודדים את השווי הכולל של אותם השווקים), נמצאים במגמת עליה לאורך כל שנת כהונתו הראשונה, ואף שברו מספר שיאים היסטוריים. היום, שווקי ההון האמריקאיים שווים יותר מבכל זמן אחר בהיסטוריה.

שער מדד הדאו ג׳ונס בחצי העשור האחרון (נתונים: פדרל ריזרב | גרפיקה: אידאה).
שער מדד הדאו ג׳ונס בחצי העשור האחרון (נתונים: פדרל ריזרב | גרפיקה: אידאה).

עם זאת, ראוי לתת מעט הקשר לטענה הזו. קודם כל, צריך לזכור כי שווקי ההון נמצאים במגמת עליית ערך (מגמה שורית) מאז שנת 2009. אחת הסיבות לניפוח ערכו של שוק ההון בתקופה הזו היא המדיניות המוניטרית המרחיבה המונהגת ע"י הבנקים המרכזיים מאז המשבר הכלכלי. באופן פשוט, בגלל שניתן להשיג כמות גדולה של כסף בקלות ובזול, נוח יותר ללוות אותו לצורך השקעה, ואף כדאי, היות והריבית על כסף שיושב בבנק הוא כמעט אפסי. אפיק השקעה רווחי במיוחד הוא שוק ההון, וכלל שמשקיעים רבים יותר מנתבים לשם את הונם, כך מנפח ערך השוק. לצורך ההשוואה, בשנה הראשונה לכהונתו של אובמה, בראשית המדיניות המוניטרית המרחיבה, עלה מדד S&P ב-30%, לעומת 21% בהם עלה אותו המדד ב-2017 תחת טראמפ.

ראוי לציין כי גם מדדים של שווקי הון נוספים במדינות בהן מונהגת מדיניות מוניטרית מרחיבה נמצאים במגמת עלייה, ושוברים שיאים היסטוריים. למשל, מדד ה-DAX הגרמני עלה רק במעט פחות מהדאו ג'ונס האמריקאי מאז המשבר הכלכלי. מאז תחילת כהונתו של טראמפ, עלה מדד הדאו ג'ונס בכ-25%, לעומת, למשל, מדד האנג סנג בהונג קונג, שעלה ב-30% בתקופה זו.

תומכי טראמפ טוענים, ובצדק, כי מאז היבחרותו של טראמפ הואצה מגמת ההתנפחות של שוק ההון האמריקאי. זאת, לטענתם, בגלל שראשי הכלכלה האמריקאית סומכים על הנשיא שיישם מדיניות כלכלית "פרו עסקית", שתגדיל את רווחיהם. מוקד מרכזי של טענה זו הייתה הרפורמה בחוקי המס שעברה לפני כחודש, ותגדיל את רווחיהם של האמריקאים העשירים ביותר. כך, טראמפ מחזק מגמה, אבל לא מייצר אותה.

צריך לשאול, כמו תמיד, למי טובה התנפחות שוק ההון? קודם כל, למשקיעים. בעלי נכסים פיננסים מרוויחים החזרים אדירים על השקעותיהם בשנים האחרונות. עם זאת, מגמה זו נוטה להעשיר חלק קטן מאוד באוכלוסיה, ומרבית אזרחי ארה"ב אינם מרגישים בפועל את השפעות ההתנפחות. חסידי שווקי ההון טוענים כי הרווחים של בעלי ההון בוול סטריט יגרמו להשקעה גדולה יותר בכלכלה הראלית, תייצר מקומות עבודה חדשים ותעלה את שכר העובדים. אך כפי שבוגרי משבר הסאב פריים כבר יודעים, התנפחות השווקים כלל אינה מעידה בהכרח על שינוי לטובה בכלכלה האמתית.

השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב (צילום: סוכנות AP).
השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב (צילום: סוכנות AP).

נכון להיום לא נראים סימנים של השקעה מוגברת בכלכלה האמריקאית, ונראה שהכסף שמרוויחים המשקיעים במשחקים בשוק ההון, חוזרים להיות מושקעים בשוק ההון. לעובדה זו עשויה להיות הסבר פשוט- ההחזר על ההשקעה בשוק ההון גדול ומיידי בהרבה מאשר השקעה בכלכלה הריאלית. כך, בשנים האחרונות הולך ומתנפח שוק ההון האמריקאי, מבלי לגרום לצמיחה מוגברת בכלכלה הריאלית.

סימנים של חוסר שוויון

כפי שעולה ממחקרו האחרון של תומאס פיקטי, ןנתוני אי השוויון הארה"ב הולכים ומחריפים מאז תחילת שנות השמונים. קשה מאוד למדוד שינויים בהקשר זה בתקופת זמן של שנה אחת, אבל לשני החלטות של ממשל טראמפ עשוית להיות השפעות מרחיקות לכת על מגמת הגידול באי השוויון בארה"ב.

אחת ההבטחות הגדולות של ממשל טראמפ היה ביטול האובמה-קר, החוק שייסד מערכת בריאות ממלכתית לחלקים מהציבור האמריקאי, שנשען עד אז על ביטוח בריאות פרטית. טראמפ הבטיח לחסל את החוק, אך נכשל בניסיונו להעביר חוק חלופי . עם זאת, במסגרת הרפורמה במיסוי שנכנס לתוקף בתחילת 2018, בוטלו בפועל חלקים מרכזיים מהחוק, שיהפכו אותו, ככל הנראה ללא רלוונטי. ביטול התכנית, שנודעה כבעלת אפקט חיובי על מגמות אי השוויון בארה"ב, צפויה להכביד את ההוצאות הרפואיות על בעלי הכנסה נמוכה, ולהקטין את הכנסתם הפנויה.

הצעד המשמעותי הנוסף שממשל טראמפ עשה, שעתיד להרחיב את הפערים בחברה האמריקאית הוא חוק המיסוי החדש, שנכנס לתוקף לפני שבועיים. החוק, שהוצג כע"י טראמפ כמכה אנושה לבעלי הון כמותו, עתיד לדעת כמעט כל המומחים שניתחו אותו, לתרום למגמת התעשרותם של האמריקאים העשירים ביותר.

טראמפ וסטיבן מנוחין (AP Photo/Manuel Balce Ceneta).
טראמפ וסטיבן מנוחין (AP Photo/Manuel Balce Ceneta).

מומחים רבים טוענים כי מדובר בחלוקה מחודשת של הון בקנה מידה היסטורי, אשר יגדיל את הפערים בין האמריקאים העניים ביותר לאלו העשירים ביותר, ויטיבו באופן בלתי פרופורציונלי עם בעלי ההון בארה"ב. הכלכלן גבריאל זוקמן אמר לניו יורק טיימס כי "אחת הסיבות לאי השוויון הגדול בארה"ב היא מדיניות מיסוי שמיטיבה עם העשירים". לפני כחודש פורסם דו"ח אי השוויון של צוות כלכלנים בראשות הפרופ' תומאס פיקטי, שבכתיבתו השתתף זוקמן, בו נחשף כי בארה"ב מגמת הגידול באי השוויון בעשורים האחרונים היא החריפה ביותר, והחוקרים ביקרו באופן חריף את מתווה הרפורמה.

כאמור עוד מוקדם לקבוע את תוצאותיה של מדיניות טראמפ באמצעות המדדים הכלכליים, אך עדות מדאיגה לכוונותיו ניתן למצוא בהערה אגבית שפורסמה בתקשורת האמריקנית. על פי פרסומים בכלי תקשורת מרכזיים, שעות לאחר ההצבעה על מתווה רפורמת המס, פגש טראמפ קבוצת חברים בעלי הון בביתו בפלורידה, ואמר להם "בדיוק נהייתם הרבה יותר עשירים". נראה שגם ממשל טראמפ מודע להשלכות האמתיות של המדיניות אותה הוא מקדם, על אף התעקשותו על כך שהוא מגן על "האמריקאי הנשכח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!