"הראינו שניתן להרוג אותם כמו כל בן אדם אחר. היו 2-3 הרוגים או פצועים, זה חסר משמעות, אבל זה שהגרמני נפל והקסדה נפלה מראשו, זה השאיר עלינו רושם גדול". כך תיאר מרק אדלמן, חבר תנועת הבונד ואחד ממפקדי מרד גטו וארשה את ההשפעה של אירועי מרד ינואר על הלוחמים בגטו. הלינה בירנבאום מתארת בספרה "החיים כתקווה" את השלכות מרד ינואר על הקהילה היהודית כולה איך הגטו כולו חווה התעוררות של הרצון והצורך להגן על עצמו ולנקום בגרמנים. איך כל משפחה עסקה בלהכין בונקרים למסתור, לייצר נשק קר וחם כדי להסתער על החיילים הגרמנים במידה וייחשף המחבוא. מרד ינואר השפיע אף על החברה הפולנית בוורשה: "זה השאיר על וורשה רושם כבד. זה יצר לחץ כבד על המפקדה הראשית (של המחתרת הפולנית)" אמר אדלמן.
לפני 75 שנה, ב-18 לינואר שנת 1943 החלה האקציה השנייה בגטו ורשה. בעת ההיא, מתוך אוכלוסייה בת כ-450,000 יהודים נותרו בחיים רק 50,000-60,000. תוך 4 ימים, עד ה-21.1.1943 יותר מ-5,000 יהודים נוספים נלכדו וגורשו ברכבות. במשך אותם 4 ימים, התרחשו גם פעולות הלחימה הראשונות של המחתרת היהודית בגטו כנגד הנאצים. הן היו מאולתרות, אך הן הולידו תגובות יוצאות דופן. "מרד ינואר הוא שאפשר וקבע את מרד אפריל", כתב יצחק צוקרמן, ממפקדי הארגון היהודי הלוחם, ברשימתו "מרד היהודים".
"אל תאמינו לארגון היהודי הלוחם. אם הצבא הגרמני היה יכול לכבוש את כל העולם ואת כל אירופה – המאמינים אתם שהארגון היהודי הלוחם יציל אתכם מידיו?" (וולטר טבנס, תעשיין גרמני, שבמפעליו עבדו 16,000 עובדים יהודים בגטו ורשה, מתוך "בגיטו ובמרד", יצחק צוקרמן) כך ניסה התעשיין טבנס לגרום לפועליו היהודים להעדיף את גורלם כעבדים נחוצים (לפחות בינתיים) לרייך השלישי, ולא להתמרד. הפועלים אכן התפנו, בחלקם, אך הכרוז של טבנס יצר גם אפקט הפוך. לא היו הרבה מקרים בהם גרמני ניסה להתפאר בכוח הנאצי במקום להפעיל אותו, לשכנע יהודים במקום לצוות עליהם. אירוע משונה זה, נולד כאחת מתגובות השרשרת ל"מרד הקטן" בגטו ורשה.
האירועים
כניסת הכוחות הנאצים לגטו, שמנו מאות שוטרים וחיילים, נערכה בתזמון מפתיע. אף על פי כן, לוחמים יהודים בקבוצות קטנות מהמחתרות בגטו ירו באקדחים והשליכו רימונים בעשרות התנגשויות קצרות, שהתרחשו ברחוב, בבתים ועל גגות הבניינים. מטרת הפעולה הייתה לחבל באקציה – לפגוע בכמה שיותר שוטרים וחיילים המשתתפים בשילוח היהודים אל מותם בטרבלינקה, תוך יצירת הזדמנויות ליהודים שנתפסו להימלט ולהסתתר. מרדכי אנילביץ' נותר לבדו בחיים מבין קבוצה של עשרות לוחמים, ואילו קבוצות אחרות ירו וגם פגעו כמעט מבלי לספוג נפגעים משל עצמם. בסיום האקציה הגרמנים הצליחו לתפוס מעל 5,000 מגורשים ומועצת היהודים (היודנראט) דיווחה על מעל 1,000 הרוגים ברחובות ובבתים. למרות כל אלו, עצירת האקציה תוך 4 ימים, שינתה לטובה את האווירה בגטו ורשה. לא היו ספיקות רבים לגבי הרצון של הנאצים לחסל את הגטו ולרצוח את היהודים, אך חלק מהיהודים השלו עצמם לחשוב, שפעולות המחתרת עצמן הרתיעו את הנאצים מחיסול הגטו ויצרו סיכוי חדש להצלה.
לאחת הקבוצות הלוחמות התלווה המשורר יצחק קצנלסון, אשר כתב את שירו "היהודים יורים" בהשראת הלחימה היהודית, כמו גם השיר "התקפת נגד" של המשורר ולדיסלב שלנגל. אירועי ינואר דווחו בעיתונות המחתרת הפולנית והיו כתובים בנימת התפעלות על התעוזה להשתמש בנשק כנגד הנאצים אדירי הכח. גודל המחתרת ומספר הנפגעים הגרמנים דווח בהגזמה גדולה בעיתונות הזו ותרם לסנטימנט של הערכה וכבוד ליהודים במידה שלא התקיימה קודם לכן. באווירה הזו גם התקבלה ההחלטה במחתרת הפולנית להעביר משלוח נשק משמעותי לתוך הגטו, אשר היהודים השתמשו בו במרד הגדול הגטו בחודש אפריל. אלפי יהודים שלא ידעו על הלחימה בזמן אמת, שמעו עליה בדיעבד, גם אם בהגזמה, והחלו לשקול בפעם הראשונה ברצינות את האפשרות להתנגד באופן קולקטיבי ובייחוד את ההכרה שבכלל ניתן להתנגד ולהישאר בחיים.
בשלב זה בחרו הנאצים להרחיק מן הגטו כוחות לחימה לתקופה מסוימת, כדי לנסות ולאפשר פינוי מסודר של המפעלים בגטו עם המכונות והפועלים, וכן בשל עומס על מתקני ההשמדה בטרבלינקה ושיפוצם. התעמולה שהפעילו טבנס ושותפיו בקרב הפועלים היהודים, נוצלה ע"י המחתרת כדי לצבור אהדה בגטו ולגדיל את מספר חבריה, לאחר שגם נציגים גרמניים רשמיים הכירו בקיומם. מרד ינואר התניע את התהליך שבו אלפי יהודים מנותקים, מיואשים, ואבלים בחרו שלא להיכנע לתכתיבים הנאצים. רק מיעוט קטן מקרבם הצליח להשיג אקדח או רובה, אך אלפים בנו מקומות מסתור, אגרו מזון, הכינו סכינים או גרזנים לרגע האמת. היערכות זו בבתים ובייחוד מתחתיהם אפשרה את התרחשות המרד הגדול, לכשפרץ בחג הפסח באפריל.
יש מקום לכולם
הוויכוחים על ההכרה בגבורה וההנצחה הם כנראה חלק בלתי נמנע מתרבות הזיכרון בכל עם. עם זאת, כשהוויכוחים הופכים לטענות על השכחה מכוונת נוצרת ראייה מוקצנת ומעוותת, כאילו חברי מחתרת אי"ל פעלו כדי למזער את חלקה של מחתרת אצ"י, אשר זיכרון שתיהן בכלל מסתיר את פועלם של רוב היהודים בגטו, שכלל לא היו מאורגנים במחתרת. לפי אותו הקו, יהודי פולין בכללם, "תפסו" את במת הזיכרון לעצמם, ודוחקים הצידה קהילות אחרות כמו גם סיפורי לחימה יהודיים נוספים, דוגמת המחתרת באלגי'ר ורבים אחרים. באותה מידה מוטעית גם הטענה ל"ניכוס ציוני" של זכר הקורבנות, אשר באמת ובתמים, ברובם הגדול לא היו קשורים לציונות מעולם.
בסופו של דבר, פעולות ההתנגדות והלחימה היהודית בשואה לא נעשו למען הקרדיט וההנצחה במדינת ישראל הבלתי קיימת, אלא למען היהודים עצמם, בעת ההיא, כקבוצה וכעם. במקום ניכוס והדרה אמיתיים או מדומיינים, סיפורי הסבל והגבורה של העם היהודי ראויים להיזכר בתור מקור להשראה, לסולידריות ולהוקרה. כך, שעות לפני מותו של יצחק "אנטק" צוקרמן, ממפקדי המרד, אמר הסופר אלי ויזל ז"ל: "אנטק בעל החזון, אנטק איש הפעולה, הגיבור העניו והצנוע … אמרתי לו מה הוא ייצג בשביל בני דורי, וכיצד אנו בכפרי היהודים הזעירים שבהרי הקרפטים שמענו על מרידתו בגטו וחיינו אותה״.