דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בארץ / פרשת ילדי תימן: הפרקליטות אישרה פתיחת קברים וביצוע בדיקות גנטיות

זאת בתגובה לבקשה שהגישו 17 משפחות של יוצאי תימן | עפ"י הודעת הפרקליטות: "ההחלטה התקבלה תוך שימת לב לחשיבות חקר האמת בדבר מותם וקבורתם של קטינים יוצאי תימן, המזרח והבלקן בשנים שלאחר קום המדינה"

הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל  פלאש90)
הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
דוד טברסקי

פרקליטות המדינה הודיעה היום (שלישי), לבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה, על הסכמתה לבקשת 17 משפחות של יוצאי תימן, לתת צווים לפתיחת קברים ולביצוע בדיקות גנטיות לקשרי משפחה בינן לבין שרידי הגופות בקברים. על פי הודעת הפרקליטות, "ההחלטה התקבלה תוך שימת לב לחשיבות חקר האמת בדבר מותם וקבורתם של קטינים יוצאי תימן, המזרח והבלקן שהודעה על מותם נמסרה לבני משפחותיהם בשנים שלאחר קום המדינה".

עוד ציינה הפרקליטות כי המהלך קיבל את אישורה של הוועדה לכבוד המת שמטעם מועצת הרבנות הראשית לישראל, בכפוף להתקיימות תנאים, המאפשרים מבחינה הלכתית לבצע פתיחת קבריהם של ילדי תימן וביצוע בדיקות גנטיות. בנסיבות העניין, הסכימה הפרקליטות כי יינתן צו לפתיחת הקברים ולקיחת דגימות DNA לשם עריכת בדיקות גנטיות לקשרי משפחה.

הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)

בחודש יוני 2017, הפגינו כאלף סבתות וסבים, אבות ואמהות, ועימם גם בני הדור השלישי והרביעי במרכז ירושלים, בדרישה מהמדינה להכיר בחטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן, בעוול שנעשה למשפחות עם עלייתן ארצה, ולברר מה עלה בגורל הילדים שנעלמו. ההפגנה אמש התקיימה ביום פטירתו של הרב עוזי מושלם, תאריך אותו מבקשים הפעילים לסמן כיום ההנצחה של הפרשה.

בספטמבר האחרון, מאות אנשים הפגינו בדרישה להכרה רשמית של המדינה בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, בלקן והמזרח בשנותיה הראשונות של המדינה. במהלך ההפגנה אירעו הפרות סדר במקום, כשתחילה המפגינים זעקו: "איפה הילדים תפתחו את התיקים"

בניסיון לחסום את צומת עזריאלי והשוטרים דחקו אותם בחזרה למתחם ההפגנה תוך אזהרה משימוש בכוח. המפגינים פרצו לרחוב קפלן והם חוסמים אותו לתנועה בשני הכיוונים. כזכור, בדצמבר 2016 נפתחו לציבור רוב הארכיונים המאחסנים את החומר החסוי של ועדת החקירה הממלכתית בפרשת ילדי תימן ואחרים. כחצי מיליון דפים ילו לאתר האינטרנט של ארכיון המדינה בהוראת ועדת חוקה חוק והמשפט.

במרכז הפרשה שמסעירה והסעירה את החברה הישראלית משך שנים, עומדות מעל לאלף עדויות של משפחות על כך שילדיהם נעלמו בין השנים 1948-1954. המשפחות נקלטו באחד ממחנות העלייה בעין שמר, ראש העין, בית ליד ועתלית. ברוב המקרים, הילדים הנעדרים אושפזו בבתי חולים או במחלקות מיוחדות לתינוקות במחנות העולים, בנפרד מהוריהם. לאחר שהתינוקות נפטרו או נמסרו, נאמר להוריהם שילדיהם נפטרו ונקברו, ללא נוכחותם. עם השנים, נחשפו סיפורים על כך שמשפחות היו עדות לחטיפות, ובנוסף אזרחים ממוצא תימני בארץ ובחו"ל שגדלו בבתים אשכנזים כילדים מאומצים – טענו שאומצו בכפייה, בנוסף מספר אחיות ורופאים טענו כי הם לקחו חלק במסירת ילדים ללא רשות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!