דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת חוץ וביטחון

גניבות נשק בדרום / בלאגן בצאלים: "חבר'ה עולים על טנק וגונבים ארגזים של תחמושת"

מחאה חדשה של חיילי המילואים מנסה להציף את תופעת הגניבות בבסיסי צה"ל, בעיקר בדרום, לתודעה הציבורית | חברת הכנסת ברקו: "חיילים חמושים שנשדדים לאור יום!"

חיילי מילואים במהלך אימון. ינואר 2018. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: מאור קינסבורסקי/פלאש90)
חיילי מילואים במהלך אימון. ינואר 2018. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: מאור קינסבורסקי/פלאש90)
שי ניר

ועדת חוץ וביטחון של הכנסת דנה בנושא גנבות הנשק מבסיסי צה"ל השונים ובעיקר בבסיס צאלים שבדרום בדיון מיוחד שהתקיים היום (שלישי). "צריך להגיד ביושר – היכולות, גם שלנו וגם של משטרת ישראל, הן יכולות נמוכות", כך אמר בוועדה אל"מ גיל מיימון, מפקד המשטרה הצבאית בדרום. אל"מ ערן אוליאל, רמ"ח מבצעים בחטיבת המבצעים אמר בדיון כי "צריך לקחת בחשבון שהתופעה לא קיימת רק בצאלים אלא גם בשטחים אחרים. הפשיעה בשטחי הנגב זו תופעה מטרידה ובפועל צה"ל לא אמור לטפל בזה. אני לא יכול לתת מענה בנוהל פתיחה באש לגנבת ציוד אישי. מצופה לאחריות אישית מכל חייל".

כוחות צה"ל השונים המתאמנים בבסיס צאלים מכירים כבר שנים את התופעה המוכרת של גנבות ציוד אישי, צה"לי ותחמושת בשטחי האש בהם הם מתאמנים. לא עוברות דקות מרגע הגעת הכוח המתאמן לשטח וכבר ניתן לראות באופק אזרחים רכובים על טרקטורונים שבאים לבדוק את השטח וממתינים לשעת כושר להתקרב במהירות ולחטוף את מה שבא ליד. במקרים החמורים ביותר מדובר בגנבת תחמושת צה"לית ואף כלי נשק.

חייל מילואים ישן באוהל. למצולם אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: גיל יערי/ פלאש 90).
חייל מילואים ישן באוהל. למצולם אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: גיל יערי/ פלאש 90).

לאחרונה התעוררה מחאת מילואימניקים המעוניינים לשים סוף לתופעה. "באופן אישי ראיתי איך שני חבר'ה עולים על טנק וגונבים 2 ארגזים של תחמושת, זורקים אותה לטרקטורון ונוסעים", אמר ל'דבר ראשון' אריק גרינשטיין (30), לוחם שריון במילואים. "בעצמנו היינו 40 חיילים חמושים שראינו את המקרה ולא יכולנו לעשות כלום", מתאר גרינשטיין את התסכול ותחושת חוסר האונים אל מול התופעה והוסיף כי "הם ידעו שאנחנו לא יכולים לעשות כלום וחייכו אלינו רגע לפני שהיו במנוסה". גרינשטיין ועוד מספר פעילים פתחו את דף הפייסבוק "די להפקרות בצאלים" כדי לעורר את מודעות הציבור למצב ולקרוא להנהגת המדינה ורשויות לאכיפת החוק למגר את התופעה. "מדובר בכנופיית פושעים שכולם יודעים מי היא ומהיכן היא יוצאת", אומר גרינשטיין אך מדגיש כי על אף זאת רשויות החוק, המשטרה הצבאית ומשטרת ישראל זורקות את האחריות האחת על השנייה.

"צה״ל מודע לבעיה הקיימת"

ביוזמת חברת הכנסת ענת ברקו (הליכוד) התקיים אתמול דיון בוועדת החוץ והביטחון בו השתתפו חברי הוועדה, נציגי צבא ומשרתי מילואים. לא הייתה בדיון נציגות של הפרקליטות ושל מחוז דרום של משטרת ישראל על אף שהנושא בתחום אחריותם. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת אבי דיכטר (הליכוד), אמר בפתיחת הישיבה כי "שומעים את התיאור מהחיילים והמפקדים ואפשר להשתגע. היקף הגנבות הוא מדהים. פריטי נשק ואמצעי ראיית לילה שכל בר דעת מבין שילכו לטרור או כסף שהופך להיות טרור". דיכטר הוסיף כי "אנחנו מאמנים יחידות למבצעים ומחר אתה יכול למצוא מולם אנשים עם יכולות בעייתיות. נשק צה"לי יהיה משני צדי המתרס. היקפי התופעה הם מדהימים. גניבה של 33 כלי נשק מבסיס שדה תימן היא לא דבר של מה בכך. אסור לנו להיות ספקי האמל"ח של ארגוני הטרור".

ח"כ ברקו אמרה במהלך הדיון כי השב"כ "רץ אחרי כל חגורת נפץ, בזמן שמחסני צה"ל הפכו למחסן נשק עבור ארגוני טרור ופשיעה. יש כאן פשיעה שחוצה מגזרים, דתות ועדות. פגיעה עקבית בכשירות צה"ל וביכולת לבצע אימון תקין. הגרוע מכל, מעבר לאבדן ההרתעה, והאנרכיה שקיימת, הנושא פוגע במורל ובמוטיבציה של החיילים. חיילים חמושים שנשדדים לאור יום!". ברקו הציעה "להפסיק את הביזיון הזה" וקראה "לירות בין העיניים אם צריך!" תוך שהיא מבקרת את שיתוף הפעולה בין הצבא למשטרה. "יש להאציל סמכויות מעצרים על חיילים. בנוסף, יש ליצור כוח הרתעה בשטח שידע לעקוב אחר הפושעים לכפרים שלהם. כולנו מכירים את שמות ה'ראיסים'. ולסיום", אמרה ברקו, "לזמן דיון נוסף ולוודא שמרחב דרום מגיע, הלשכה המשפטית והפרקליטות שהיו אמורים להיות נוכחים גם היום, שב"כ, צבא ומשטרה. די, שמים סוף לביזיון הזה!".

נציג מחטיבת המודיעין של המשטרה אמר בדיון: "הבעיה הגדולה היא בגנבות הקטנות. אנחנו מפעילים סוכנים כדי למנוע את התופעה. אבטחה אפקטיבית תיצור צמצום דרסטי של התופעה. משטרת ישראל לא יכולה להעמיד שומר קבוע בבסיס שיש בו מילואימניקים".

חייל המילואים אריק גרינשטיין אמר כי: "נוהלי הפתיחה באש בדרום הם כמו בתל אביב. שום חייל מילואים לא רוצה להסתבך. הוא בא להתאמן לקראת המלחמה הבאה ולא רוצה תיק משפטי. הציוד האישי של מילואימניקים נשדד. הפכנו להיות לשכת התעסוקה של הבדואים.

דיכטר סיכם את הדיון ואמר כי: "הנתונים הם קשים מאוד. כשגורם האכיפה הופך להיות מושא לפעילות של העבריינים זו בעיה כפולה. כשגונבים אמצעי לחימה מצה"ל משטח אש, עצם הכניסה פנימה היא ערעור על סמכותו של צה"ל. הדעת לא סובלת ששנה אחרי שנה יש עשרות מקרי גניבה. אין שום בעיה לעבריינים להיכנס ברכב או ברגל לשטחי האש ולבצע את העבירה, להניף אצבע משולשת ולהסתלק". דיכטר הוסיף כי זו לא גזירת גורל וכי לא יכול להיות שיגיע כוח מילואים והוא יהיה במתח אם הרכב שלו נשאר או לא. "התופעה היא בלתי נסבלת. וועדת חוץ וביטחון תתכנס שוב באפריל יחד עם ראש אגף מבצעים בצה"ל, מפקד מחוז הדרום ושאר הגורמים הנוספים. וועדת חוץ וביטחון תיכנס לנושא הזה בכל כוחה", דברי דיכטר.

בתגובה לפניית 'דבר ראשון' בניסיון לברר באילו פעולות נוקט צה"ל למיגור התופעה נמסר מדובר צה"ל כי "צה״ל פועל לטיפול בתופעה המדוברת בכלל האמצעים בשיתוף עם משטרת ישראל. בבסיס צאלים מתבצעת פעילות שוטפת לשיפור המיגון ולמניעת הישנות אירועים אלו. בין הצעדים הננקטים ניתן למנות סיורים יזומים להרחקת הגורמים הפליליים מחניון כלי הרכב האזרחיים, הגברת אבטחת הכוחות בשטח, מארבים ותצפיות בשיתוף משטרת ישראל ותגבור אבטחת מתקן האימונים האורבני. כמו כן, מתבצעת התקנת מצלמות ברחבי הבסיס וכלל נשקיות הבסיס חוברו למצלמות ואזעקות. צה״ל מודע לבעיה הקיימת ומתבצעת חשיבה מקיפה מלבד התהליכים שצוינו לעיל בכדי למגר תופעה זו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!