דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הדס תגרי

תאונות עבודה / ההרוג השלישי בתאונות בניין השנה חושף את הדרמה של הפועלים הפלסטינים

בתאונת עבודה בטייבה לפני שבועיים נפצע מועיין נאסם סלים חג'ה | יומיים שכב בבית החולים כשזהותו אינה ידועה | במוצאי שבת דווח כי מת מפצעיו, בבית חולים בשכם | עו"ד הדס תגרי: "פלסטינים העובדים בישראל נתונים ללחץ כבד להתפנות מבית החולים"

פועלי בניין (תמונת אילוסטרציה: ויקיפדיה).
פועלי בניין (תמונת אילוסטרציה: ויקיפדיה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מועיין נאסם סלים חג'ה נפל לפני שבועיים מגובה של ארבעה מטרים באתר בניה בטייבה, והובהל באמבולנס פרטי לבית החולים בילינסון בפתח תקווה כשהוא במצב קשה. חג'ה שכב בבית החולים במשך יומיים כשזהותו אינה ידועה, עד שקיבלה משפחתו את הידיעה על פציעתו. ביום ראשון שעבר עוד הספיקה העיתונאית הלית ינאי-לויזון מגלובס להתעדכן בבית החולים כי מצבו קשה. אולם במוצאי שבת התפרסם ברשתות החברתיות הפלסטיניות כי חג'ה נפטר דווקא בבית החולים רפידיה בשכם. המנוח הוא ההרוג השלישי בתאונות בניה בשנת 2018.

הנסיבות בהן עובד פצוע קשה מועבר לבית חולים מעבר לקו הירוק, תמוהות ומעלות סימני שאלה. "עובדים פלסטינים העובדים בישראל, מבלי שמעסיקיהם דווחו אודותיהם לביטוח הלאומי, נתקלים בקשיים רבים בכל הנוגע למימון האשפוז, ולעתים קרובות נתונים ללחץ כבד להתפנות מבית החולים, מחשש בשל הדרישה לממן את האשפוז וההשלכות של אי עמידה בה. כמו כן, במקרים רבים הם גם מתקשים מאד לקבל את הפיצויים המגיעים להם, מהביטוח הלאומי, מהמעסיקים ומהחברות האחראיות לאתרים". הסבירה עו"ד הדס תגרי, מקימת 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין' בפייסבוק.

"עובד הנפגע בתאונת עבודה בישראל, זכאי שאשפוזו הרפואי ימומן על ידי הביטוח הלאומי, בין שמעסיקו דיווח עליו ובין אם לאו", מבהירה תגרי. "במידה שהמעסיק לא דיווח עליו, הרי הוא יהא חייב בהוצאות האשפוז והביטוח הלאומי יוכל לתבוע ממנו את החזר הוצאות האשפוז. באופן מעשי, במידה שהמעסיק מתנער מאחריותו לעובד, אין מי שיממן את האשפוז והמשפחות נתונות ללחץ עצום הן לחתום על התחייבות למימון האשפוז, הן לחשש כי יידרשו לממן את האשפוז היקר ביותר ולא יוכלו לעמוד בו, והן לאיום כי חוב לבית חולים בישראל יביא לשלילת זכאותם של בני המשפחה לקבל היתרי כניסה ועבודה לישראל שהם חיוניים לפרנסתם. לפיכך, עובדים פלסטינים שעבדו בישראל ולא דווחו לביטוח הלאומי, מצויים הם ובני משפחותיהם במצב קשה מאד במקרה של תאונה נוכח התנערות המעסיק".

זוהי אינה הפעם הראשונה שפצועי תאונות בניין מועברים אל מעבר לקו הירוק באופן המעורר שאלות. לפני כחודש וחצי דיווחנו כאן בדבר ראשון על נער בן 17 שנפצע בתאונת עבודה באתר בניה בחריש, ופונה על ידי אמבולנס צבאי אשר חבר במעבר ריחן לכוח של הסהר האדום שהביא אותו לבית החולים בג'נין.

מבית החולים בילינסון נמסר: מדובר בפצוע אנוש שהגיע עם פגיעה רב מערכתית. הוא טופל ע"י צוות טראומה ולאחר מכן אושפז במחלקת טיפול נמרץ. ניתן כל הטיפול הרפואי בהתאם למצבו. לאחר מיצוי כל האפשרויות הטיפוליות, הועבר לבי"ח הקרוב למקום מגוריו בתיאום הרשויות המתאימות בישראל.

בשיחה עם דבר ראשון הבהירו בבילינסון כי מקובל להעביר חולים שמצבם התייצב להמשך טיפול במתקן רפואי קרוב יותר למשפחתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!