דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

חשיפת 'דבר ראשון' / נער בן 17 נפל מגובה במהלך עבודתו; התאונה לא דווחה והנער "הועלם" לשטחים

הנער עבד באתר בנייה של קבוצת מליבו ביישוב חריש בניגוד לחוק, ולאחר שנפל פונה ע"י כוח הסהר האדום לבית חולים בג'נין | לדברי ארגון 'קו לעובד' מדובר בתופעה שכיחה המתרחשת בסיוע מוסדות המדינה ופוגעת בזכויותיהם הבסיסיות של העובדים

אתר בניין (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
אתר בניין (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ביום שני בשבוע שעבר נפל עובד פלסטיני מגובה באתר בניה של קבוצת מליבו בשכונת נאות חריש, ונפצע קל. אלא שעובד זה, שפונה באמצעות אמבולנס צבאי שחבר במעבר ריחן לכוח של הסהר האדום לבית החולים בג'נין, היה בן 17 בלבד. כזכור, חל איסור בחוק להעסיק בני נוער בעבודות בגובה – וכן מרבית העבודות באתרי הבניה אסורות להעסקת בני נוער.

אנשי ארגון 'קו לעובד' שהגיעו לבקר את הנער בבית החולים התבשרו כי ברח מבית החולים מחשש שמשפחתו לא תעמוד בתשלום בגין הטיפול הרפואי. "לצערנו 'העלמת' עובדים פלסטינים שנפצעו בתאונות עבודה בבניין והעברתם אל מאחורי הגבול מידית לאחר התרחשות התאונות, היא תופעה מוכרת, ש'קו לעובד' נתקל בה רבות" אמרה לנו עו"ד גדיר ניקולא המרכזת את קמפיין 'נרתמים – למען בטיחות בענף הבניין'. "תופעה זו, אינה מעלימה את העובדים בלבד אלא את עובדת התרחשותן של אותן תאונות, דבר המסכן חיי אדם".

זירת אתר הבנייה בטבריה בו נהרג נער בן 17 מנפילה מגובה (צילום: דוברות המשטרה)
זירת אתר הבנייה בטבריה בו נהרג נער בן 17 מנפילה מגובה (צילום: דוברות המשטרה)

"החמור בתופעה זו הוא שרשויות המדינה נותנות יד לקיומה והמשכתה", אמרה עו"ד ניקולא. "פינוי הפצועים הפלסטינים אל מעבר לגבול מתרחש בסיוע רשויות מדינה, ולעתים כשמשטרת ישראל עודה נוכחת בזירת האירוע. התנהלות זו אינה פוגעת בזכויות העובדים רק ברמה הבטיחותית, אלא גם בזכויות הסוציאליות שלהם. במקרים כגון אלו פעמים רבות עובדים שמעוניינים למצות את זכויותיהם מול מעסיקיהם ומול הביטוח הלאומי נתקלים בסירוב מאחר שאין הכרה בהתרחשות התאונה. יצוין שגם הטיפול הרפואי בבתי חולים ישראלים מותנה בהתחייבות העובד הפלסטיני כי יישא בהוצאות הטיפול אם תאונתו לא תוכר בביטוח הלאומי כתאונת עבודה, מה שמביא לפגיעה נוספת בעובד, שהעלמת תאונתו משפיעה על זכויותיו".

"עובדים הנפצעים במהלך עבודתם באתרי בנייה בישראל זכאים למימון אשפוזם בבתי החולים בישראל על ידי הביטוח הלאומי, מה שאין כאשר הם מאושפזים בבתי חולים בגדה" הוסיפה לדברים אלו עו"ד הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בניה. "אם עבודת העובדים לא דווחה על ידי מעסיקם כדין לביטוח הלאומי, הרי שהוא יידרש להשיב לביטוח הלאומי את הוצאות האשפוז והדבר מהווה סיבה למעסיק לדחוק בהם להתפנות לבית חולים בגדה, בניגוד לטובתם הם".

עו"ד הדס תגרי, הקבוצה למאבק בתאונות הבניין (תמונה באדיבות המצולמת).
עו"ד הדס תגרי, הקבוצה למאבק בתאונות הבניין (תמונה באדיבות המצולמת).

מדובר צה"ל נמסר ל'דבר ראשון' כי הפצוע פונה על ידי אמבולנס צבאי בהתאם לנהלים הקובעים כי הכוח הרפואי הקרוב ביותר לאירוע שיכול לתת לו מענה מגיע. "מדובר באמבולנס צבאי, עם כוח רפואי שמקבל את ההתראות של מד"א והיה הכי קרוב למקום". לדבריהם ככל שהפצוע היה זקוק לטיפול מציל חיים הוא היה מפונה לבית החולים הקרוב, גם במידה והיה בשטח ישראל.

תגרי התייחסה גם לכך שמדובר באירוע נוסף של פציעת קטין באתר בניה ומנפילה מגובה, והדגישה כי החוק אוסר באופן מוחלט על העסקתם של קטינים בגובה. רק לפני שלושה שבועות נהרג מחמוד כנאענה בן ה-17 בנפילה מגובה באתר בניה בטבריה, ובשנתיים האחרונות נהרגו באתרי הבניה חמישה נערים. "למרות שהלכה למעשה אסור לקטינים לבצע את מרבית העבודות באתרי הבנייה, בשל כך שהאיסור על העסקתם אינו מוחלט, אכיפתו איננה אפקטיבית כפי שנלמד מחמש תאונות קטלניות שגבו את חייהם של קטינים בשנתיים האחרונות. בשל כך, הקבוצה למאבק בתאונות בניין יצאה לפני שבועיים בקריאה לשר העבודה והרווחה לאסור באופן מוחלט על העסקת קטינים באתרי בנייה, קריאה שטרם נענתה. לפי שעה, נוכח יציאתם של הנערים הערבים לחופשת חורף של שבועיים מבתי הספר בסוף השבוע הבא אנו קוראים למשרד העבודה והרווחה לבצע פעולות אכיפה ממוקדות למניעת העסקתם של נערים בעבודות בגובה ועבודות מסוכנות אחרות באתרים. כמו כן, אנו קוראים לחברות הקבלנית והיזמיות למנוע כניסת קטינים לאתריהם ולהורים לאסור על ילדיהם לצאת לעבוד באתרי הבנייה בהם חייהם נתונים בסכנה ממשית".

מחמוד חסין כנאענה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של ראובן בן שמעון).
מחמוד חסין כנאענה (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של ראובן בן שמעון).

במרץ השנה נהרג עובד באתר בביצוע חברת אורתם-מליבו בגני תקווה לאחר שעמד על פיגום בקומה שניה ופלטת עץ נפלה עליו מהקומה מעליו לאחר שהמנוף פגע בה בטעות. באותו חודש קרס מנוף באתר של אורתם-מליבו ברמת גן על בית מגורים – מפעיל המנוף נפצע באורח קל ועובד נוסף נפגע באורח בינוני. רק שבוע קודם לכן נפצע באותו אתר בדיוק עובד באורח בינוני-קשה בנפילה מגובה.

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה ומשטרת ישראל טרם הגיבו לשאלת 'דבר ראשון' האם דווחה להם התאונה ואלו צעדי פיקוח בוצעו בעקבותיה. גם מחברת מליבו טרם נמסרה תגובה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!