דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עבודה עולמית / 200 ימים: ההשבתה הארוכה בתולדות אוסטרליה נמשכת, העובדים לא מוותרים

ענקית הכרייה הבינ"ל גלנקור, מונעת מכורי פחם בקווינסילנד לעבוד, ומפעילה את המכרה באמצעות קבלנים | אך גם אחרי שישה וחצי חודשים, העובדים עדיין חזקים: "מההתחלה היה מדובר כאן במאבק על תנאים שנלחמנו קשה כדי להשיג, לא על כסף"

יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עובדי חברת הכרייה גלנקור באוסטרליה נכנסו השבוע ליום ה-200 בו נמנעת מהם הכניסה למכרה הפחם אוקי-צפון שבקווינסילנד. מדובר, ככל הנראה, בהשבתת ההתקף (הפסקה מכוונת של העבודה, ביוזמת המעסיק, כאמצעי לחץ על עובדיו) הארוכה ביותר בתולדות המדינה.

ההשבתה, שנמשכת כאמור כבר שישה חודשים וחצי, הוארכה אחרי שב-24 בינואר דחו העובדים את ההסכם הקיבוצי שהציגה להם החברה, ברוב של 164 מתנגדים מול 11 תומכים. ההסכם, שגובש בתיווך המועצה האוסטרלית ליחסי עבודה, היה השלישי במספר שדחו העובדים.

על פי איגוד עובדי הבנייה, היערות, המכרות והחשמל באוסטרליה (CFMEU), ההסכם נדחה על ידי הכורים באוקי-צפון  מכיוון שלגנקור מעוניינת להרחיב את השימוש בעובדים זמניים, פוגעת בכוחו העבודה המאורגנת במקום. אנשי האיגוד מאמינים שהחברה מתכננת להחליף את העובדים בקבלני משנה, כדי לסגור בהדרגה את המכרה ולהימנע מהצורך לשלם דמי פיטורים.

"חברי האיגוד העבירו לנו מסר מאוד ברור, והוא שההסכם הזה נוטה יותר לטובת החברה ולא לטובת העובד", אמר נשיא חטיבת הכרייה והאנרגיה של ה-CFMEU בקווינסילנד", סטיבן סמיית'.

לדבריו, "מבחינת החברים שלנו, זה אף פעם לא היה קשור לכסף. בתחילת הסכסוך הזה, העובדים הציעו להאריך את תוקפו של ההסכם הקיבוצי הקודם, בלי אף העלאת שכר – אבל גלנקור דחתה את ההצעה".

"מההתחלה היה מדובר כאן במאבק על תנאי עבודה שנלחמנו קשה מאוד להשיג, ועוגנו בהסכמים הקיבוציים הקודמים" סיכם סמיית', "מאכזב מאוד שהסכסוך הארוך והמר הזה ממשיך להתקיים".

במאתיים הימים האחרונים השתמשה גלנקור בקבלנים על מנת להפעיל את המכרה, בעוד העובדים – שלא זכאים לשכר מהמעסיק במצב של השבתה – מקבלים שכר סולידריות מהאיגוד המקצועי. סניפים רבים של האיגוד, מכל רחבי אוסטרליה, תרמו כסף על מנת לקיים את הכורים בקווינסילנד, שאמרו שהם מוכנים למשיך ולחות מחוץ למכרה גם שישה חודשים נוספים.

השבתת המכרה החלה באותו היום בו פורסמו "מסמכי פרדייז" (13.4 מיליון מסמכים המתעדים הימנעות מתשלום מס, שהודלף לציבור ב-5 בנובמבר 2017), בהם התגלה שגלנקור לא שילמה כמעט מיסים ותמלוגים לממשלת אוסטרליה בשנים האחרונות.

המזכיר הכללי שח האיגוד המקצועי העולמי 'IndustryALL', בור חבר גם ה-CFMEU, כאמל אוזקן אמר כי "העובדים באוקי-צפון הראו אומץ רב וחוסן בעמידה האיתנה מול הבריונות של גלנקור ב-200 ימים הימים האחרונים. הם לא יסוגו לאחור. אינדסטריאול תמשיך לתמוך בהם, ותמשיך להיאבק עד שגלנקור תתייחס בכבוד לכוח העבודה שלה".

מאבקי עובדים בגלובאליזציה- בין מקומי לעולמי

גלנקור היא חברת כרייה ומשאבי טבע ענקית משוויץ, הפועלת בלמעלה מ-50 מדינות ומניידות סחורות ומשאבים ברחבי העולם. לפני כשנה שמה נקשר לעסקת ענק של קניית נפט במילארדי יורו כחלק ההפרטת רוסיה.

לחברה היסטוריה ארוכה של מאבק בזכויות עובדיה, שאף הביאה את אינדסטריאול, וכל האיגודים החברים בו (ביניהם ההסתדרות), להשיק קמפיין עולמי כנגד החברה . במרכז הקמפיין הטענה כי גלנקור מפירה באופן שיטתי זכויות אדם ועוברת על חוקי בטיחות ובריאות, וכן שהיא מונעת מעובדיה את חופש ההתאגדות במספר מקומות בעולם.

מאבק נוסף של עובדי גלנקור מתנהל, קרוב לשנה, בבית זיקוק בקנדה. שם נלחמים העובדים על שימור זכויות הפנסיה שלהם, ונתקלים אף הם בהכנסה של קבלני משנה בניסיון לשבור את כוחם הארגוני.

אמנם סולידריות בינלאומית היא אסטרטגיה חזקה למול חברות הענק הבינלאומיות, אך בסופו של דבר הלחץ ברמה המקומית גובר וכוח העמידה של העובדים שניראה שהוא חזק יכול אף הוא להילחש.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!