דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסות הנוער

חברה ועבודה / יומיים לפיטורים: ועדת העבודה והרווחה נפגשה לדון במשבר המתמשך

לאחר פיצוץ המשא ומתן הלילי, חזרו אתמול (ב') עובדי חסות הנוער לשבות, על רקע הכוונה לפטר אותם | בוועדה בכנסת הטיחו חברי הכנסת דברים קשים בנציגי משרד הרווחה ואמרו כי "אי אפשר לעשות מכרז על ילדים כאילו מדובר בשולחן או כיסא"

הפגנת עובדי חסות הנוער מול בין הדין לעבודה בתל אביב (צילום: שי ניב)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול בין הדין לעבודה בתל אביב (צילום: שי ניב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי חסות הנוער חזרו לשבות אתמול (שני) על רקע הכוונה לפטר אותם מחרתיים במסגרת חילופי הזכיינים לאחר שהמשא ומתן הלילי שהתקיים אמש בבית הדין לעבודה לא הניב תוצאות. בועדת העבודה והרווחה של הכנסת התקיים הבוקר דיון סוער בנושא. "חסות הנוער במצב רע מאוד. אני חושש לטיפול שהילדים צריכים לקבל" אמר יו"ר הועדה, ח"כ אלי אלאלוף, "משרד הרווחה פועל בחוסר אחריות מוחלט; אי אפשר להתחמק מהאחריות לעובדים. זה פוגע לא רק בעובדים, אלא בילדים. זו לא סחורה שמעבירים אותה מיד ליד. כל הזמן מחפשים איך להתחמק מאחריות. תפסיקו להיות רובוטים של היועצים המשפטיים. משרד הרווחה התכחש לכל ההתחייבויות שהיו לו בעבר. אין לכם שום יכולת לפקח, זה בלוף אחד גדול. יש לפסול חברה מסחרית במכרזים כאלה ולקבל רק עמותות ללא מטרות רווח. משרד הרווחה מזלזל בשירות. אי אפשר לעשות מכרז על ילדים כאילו מדובר בשולחן או כיסא".

סמנכ"ל משרד הרווחה שי שוקרון הודיע כי מעונות חסות הנוער יחלו לפעול תחת המפעילות החדשות במועד המתוכנן, 1 בפברואר, עם תגבור כוח אדם, בשל סירוב עובדים נוכחיים בחסות הנוער לחתום על חוזים עם המפעילות החדשות. עובדי חסות הנוער חזרו על טענותיהם מבית הדין לעבודה כי המשרד חזר בו מחלק מההבנות שהתגבשו במהלך המו"מ בשבועות האחרונים. חברי הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) ומירב בן ארי (כולנו) מתחו ביקורת על כך שמנכ"ל המשרד לא הגיע לדיון. "מנכ"ל המשרד מרח אותנו חודש ודחה את דיוני הוועדה. לדיון היום שלח רק את ראש המטה של הסמנכ"ל. זה ביזוי של הכנסת והוועדה. ביזיתם את הנוער. המדינה כשלה בטיפול בנוער מנותק. ללא העמותות, אלוהים יודע מה היה קורה" אמרה בן ארי.

כזכור הפסידה עמותת ענ"ב, אשר הפעילה את מעונות חסות הנוער מזה שני עשורים, במכרז להפעלתם בשנתיים הקרובות והודיעה לעובדיה כי העסקתם תסתיים בסוף החודש הקרוב. הזכיינים החדשים, חברת כוח האדם דנאל ותפארת בית חם, הודיעו כי בכוונתם לקלוט את העובדים בתנאי המכרז המינימליים בלבד, ושלא לכבד את ההסכמים הקיבוציים שנחתמו במסגרת עמותת ענ"ב. חיצי הביקורת של העובדים מופנית בראש ובראשונה למשרד העבודה והרווחה אשר לא עיגן את זכויותיהם במסגרת הוראות המכרז – ועל רקע זה אף עתרו לבית הדין לעבודה בטענה שמדובר בפגיעה בזכות ההתאגדות שלהם.

לטענת שוקרון, הציע מנכ"ל משרד הרווחה אמש 500 אלף שקל לכיסוי מרבית דרישות העובדים, אך הם סירבו, "אנחנו רוצים לקלוט את כל העובדים. כולם קיבלו הצעה מיידית. תנאיהם נשמרים ושכר המדריכים עלה ב-30%. הוספנו מדריכים ישנים בלילה, הגדלנו משרת אם הבית, הוספנו משמרות. כל העובדים קיבלו את אותו חוזה. עובדה שכולם חותמים". העובדים שנכחו בדיון טענו כי דבריו אינם נכונים. לדבריו המכרז בא לתת מענה לכך שעמותת ענ"ב התקשתה לגייס את כמות המדריכים שנדרשו לה, ונוצר חוסר של מקום במעונות.

"זו כבר שגרה של משרד הרווחה" אמרה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), "לא מעניין מה קורה עם הילדים, העיקר לצאת למכרז, לצאת לדרך. המדינה לא יודעת לתת את השירות הזה. הלוואי והייתי מתבדה. אין דרך להרוויח וגם לתת מכל הלב לילדים. מהו השיקול שמנחה אותם לצאת לדרך בצורה כזאת רשלנית? להיות טכנוקרטים וביורוקרטים לא היטיב מעולם עם אף אחד". ח"כ אלהרר קראה להשהות את כל תהליך המכרז.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) תקף את הצהרת משרד הרווחה כי בלית ברירה ייאלץ להעביר חלק מנערי חסות הנוער לכלא: "אתם השתגעתם? זה לא רק טמטום, זו גם רשעות. התחרפנתם. משתמשים בילדים בציניות, ומאיימים על המדריכים שכל כך אוהבים אותם ודואגים להם, שיכניסו אותם לכלא. זה הכי נמוך שאפשר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!