דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השואה

גרמניה / הפרלמנט הגרמני ציין את יום השואה הבינ"ל: "האנטישמיות היא וירוס מסוכן"

לראשונה לקחו חלק בישיבה גם חברי מפלגת הימין AFD שהואשמו בעבר באנטישמיות והכחשת שואה | ניצולת השואה אניטה לסקר-וולפיש, נשאה דברים בפני הפרלמנט, ושיבחה את מדיניות קליטת הפליטים של מרקל, והזכירה כי לה הגבולות בעולם היו סגורים במהלך המלחמה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, מלווה את רנט לסקר-הרפרכט, ניצולת שואה שנכחה בטקס בפרלמנט הגרמני. מלפניהם נשיא גרמניה סטנמייר עם ניצולת השואה אניטה לסקר-וולפיכט שנאמה בטקס (צילום: AP Photo/Markus Schreiber).
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, מלווה את רנט לסקר-הרפרכט, ניצולת שואה שנכחה בטקס בפרלמנט הגרמני. מלפניהם נשיא גרמניה סטנמייר עם ניצולת השואה אניטה לסקר-וולפיכט שנאמה בטקס (צילום: AP Photo/Markus Schreiber).
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

ארבעה ימים לאחר שיום השואה הבינלאומי צויין ברחבי העולם, קיים גם הפרלמנט הגרמני, הבונדסטאג, ישיבה מיוחדת בנושא, ואף עמד דקת דומייה לזכר הקורבנות.

חברי הבית התחתון של הבונדסטאג, התכנסו אמש (רביעי) לישיבה מיוחדת לציון מלחמת העולם השנייה והשואה, כאשר בפעם הראשונה לקחו חלק בטקס המיוחד גם חברי מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה", שראשיה הואשמו בעבר באנטישמיות ואף בהכחשת השואה. למפלגה השנויה במחלוקת 92 מושבים בבונדסטאג, מתוך 709. הפרלמנט הגרמני נוהג לקיים את הישיבה המיוחדת לציון יום השואה הבינלאומי כאשר חברי הפרלמנט מנציחים לא רק את קורבנות השואה אלא גם את אלו ששילמו בחייהם לאחר שסייעו לנרדפי הנאצים ואת אלו שהתנגדו לעריצותו של אדולף היטלר.

טקס יום השואה הבינלאומי בפרלמנט הגרמני (צילום: AP Photo/Markus Schreiber).
טקס יום השואה הבינלאומי בפרלמנט הגרמני (צילום: AP Photo/Markus Schreiber).

לאחר דקת הדומייה לזכר קורבנות השואה, פתח נשיא הבונסדטאג וולפגנג שאובל, את הישיבה המיוחדת בנאום מרגש, בו הזכיר לחברי הפרלמנט את המשמעות של יום השואה הבינלאומי. "אנו זוכרים את השואה לא מתוך אנשים האשמים אישית, אלא מתוך האשמה של הדורות הקודמים צומחת האחריות. שלטון החוק והדמוקרטיה דורשים את המעורבות שלנו", אמר שאובל.

לאחר מכן דיבר שאובל על התגברות האנטישמיות ושנאת הזרים בגרמניה בשנים האחרונות, כאשר דבריו כוונו ככל הנראה כלפי חברי מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" שהכריזה על עצמה בחודשים האחרנים כ"מפלגת אנטי-הגירה" המתנגדת בתוקף להמשך כניסת מהגרים מוסלמים לשטח גרמניה. "מרבית האנשים אינם גזעניים, אבל מיד יום מותקפים כאן בני אדם כי הם נראים אחרת" אמר, "אנו צריכים להיות מוטרדים אם מרבית היהודים במדינה הזאת טוענים כי הם היו קורבנות של אנטישמיות כל צורה של שנאה כלפי יהודים איננה מתקבלת, במיוחד במדינה שלנו. הגירה מביאה איתה חובות, ומי שמבקש לחיות כאן צריך לקבל אותן. אנו מתעקשים על כך".

אחרי נשיא הפרלמנט, עלתה לדוכן הנואמים אניטה לסקר-וולפיש, בת 92, ניצולת שואה יהודיה-גרמניה ששרדה את השואה יחד עם אחותה, לאחר ששימשה כצ'לנית בתזמורת שאולצה לנגן כאשר הגיעו הרכבות החדשות למחנה אושוויץ-בירקנאו, ועליהן האסירים היהודים שנשלחו מיד אל תאי הגזים.לסקר-וולפיש שרדה 11 חודשים במחנה ההשמדה יחד עם אחותה, אולם הן איבדו את הוריהן שנרצחו בתאי הגזים במחנה.

בתחילת נאומה בחרה לסקר-וולפיש לשבח את מדיניותה של הקנצלרית אנגלה מרקל שאיפשרה את כניסתם של מעל למיליון פליטים מרחבי העולם לגרמניה בשנים האחרונות, וסיפרה כיצד נתקלה בגבולות סגורים כשניסתה להימלט מפולין הכבושה. "עבורנו הגבולות היו סגורים בצורה הרמטית, ולא כמו כאן בגרמניה שנותרו פתוחים תודות למחווה אנושית, נדיבה ואמיצה", אמרה לסקר-וולפיש. דבריה זכו למחיאות כפיים מצד מרבית חברי הבונדסטאג, אך העובדה שחברי מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" בחרו שלא למחוא כפיים לדברים, בלטה לעין.

לאחר מכן סיפרה לסקר-וולפיש, שנולדה בעיר ורוצלאב בפולין (אז "ברסלאו"), על זיכרונותיה ממחנה אושוויץ-בירקנאו ועל העובדה כי הצליחה לשרוד רק תודות לעובדה כי ידעה לנגן בצ'לו. "באושוויץ, קשה להאמין, הייתה מוזיקה. עבור רבים מוזיקה בגיהינום הזה הייתה עלבון מוחלט. עבור אחרים זו הייתה הזדמנות לדמיין את עצמם בעולם אחר לרגע אחד" אמרה, "התזמורת הייתה בבלוק מספר 12, כמעט בסוף הכביש של המחנה, מרחק מטרים ספורים מהמשרפה. ראינו הכל, את טקסי ההגעה של האסירים, ההרצאות והטור של האנשים שהלכו אל תאי הגזים והפכו לעשן. אלו שלא היה להם מקום בתאי הגזים נורו למוות. במקרים רבים אנשים הושלכו חיים אל תוך תנורים בוערים. ראיתי את זה במו עיניי".

זמן קצר לפני הישיבה המיוחדת של הפרלמנט הגרמני פירסמה וועדת אושוויץ-בירקנאו הבינלאומית הודעה מיוחדת בה הזהירה מפני התגברות האנטישמיות והימין הקיצוני באירופה. "מזה זמן רב הפכה לברורה העובדה כי מה שנקרא 'הימין הפופוליסטי' מנסה יותר ויותר לערער פרלמנטים, תקשורת ומוסדות דמוקרטיים מבפנים ומבחוץ, ולעורר בוז כלפיהם מצד אזרחים במדינות רבות באירופה" אמר סגן נשיא הוועדה,כריסטוף הובנר.

גם לסקר-וולפיש התייחסה בנאומה להתגברות האנטישמיות בגרמניה ובאירופה כולה בשנים האחרונות. "האנטישמיות היא וירוס מסוכן בן 2,000 שנה, ונראה כחשוך מרפא" אמרה, "זוהי שערורייה שבתי ספר יהודיים ואפילו גני ילדים יהודיים, זקוקים להגנה משטרתית. 'יהודים' אינו מונח קולקטיבי, הם בני אדם. מה שקרה – קרה, ולא ניתן לשנות זאת. לא מדובר כאן על רגשות אשם, הם לגמרי לא במקומם. זה רק לגבי הוודאות כי דבר כזה לעולם לא יקרה שוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!