דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

בטיחות בבנייה / אלשיך: "זו בדיחה שהמדינה לא מקצה למשטרה תקציב לטיפול בתאונות הבנייה"

מפכ"ל המשטרה אמר את הדברים בדיון שערכה ועדת העבודה בנושא היחידה המשטרתית שהקמתה נדחתה לתקציב 2019 | עו"ד הדס תגרי, מהקבוצה למאבק בתאונות בניין: "האחריות הזו היא של המשטרה כבר היום"

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל  פלאש90)
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"זו פשוט בדיחה שמדינת ישראל לא מקצה כספים למשטרה לצורך טיפול בתאונות הבנייה הרבות. טיפול כזה יחסוך לה כסף רב, במקום העלויות העצומות הנגזרות מתאונות הבנייה" –  כך אמר היום (שני) מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך במהלך דיון של ועדת העבודה והרווחה בנושא. בעוד שמדי שנה מוציא הביטוח הלאומי כ-4.7 מיליארד שקלים כפיצוי על תאונות עבודה כאשר 60% מהם בגין תאונות בענף הבנייה, עלות הקמת היחידה המשטרתית היא 14 מיליון שקלים בלבד. חלק מהם, כך הבהיר המפכ"ל, עלות חד פעמית, אך הקמתה נדחתה לתקציב 2019. עם זאת, בהיעדר נציגות של משרדי האוצר וביטחון הפנים, הסתיים הדיון ללא התחייבות להקמת היחידה כבר בשנה הקרובה.

חברי הכנסת התייחסו לריבוי התאונות בענף הבניה, שגבו את חייהם של ארבעה עובדים מאז תחילת השנה, ו-35 עובדים בשנה שעברה – וכן לנתונים הקשים המעידים כי מתוך 191 תאונות בניין בין 2010 ל-2015 הוגשו 11 כתבי אישום בלבד, כשרבים מהתיקים נסגרו מחוסר ראיות.

המפכ"ל הסביר כי יחידה ארצית ייעודית לנושא נחוצה הן משום שלתחנות המשטרה האזוריות אין הידע המקצועי הנדרש לצורך חקירה אפקטיבית של תאונות עבודה, והן משום שהקמתה תאפשר למשטרה לפתח פרספקטיבה כוללת בנושא. "אי אפשר לייצר עבודה מקצועית כשזה פזור ברחבי המשטרה. הדרך היחידה היא לעשות את זה מקצועי ולרכז וזו גישתנו" טען אלשיך. "אף אחד לא רוצה שאנשים יהיו בכלא, אלא שאנשים יפסיקו ליפול מהפיגומים ושמנופים יפסיקו ליפול כמו במדינת עולם שלישי. לכן אני מאמין שכשנהיה בזירה תשמעו גם מה אנחנו אומרים על החקיקה ועל הפיקוח, כי תהיה לנו פרספקטיבה כללית".

"משטרת ישראל היא חדר המיון של החברה הישראלית" הוסיף, "היא לא בוחרת מי בא – כל מה שכושל נפלט למשטרה. נוער שנושר, רווחה שכושלת, וכמובן שאם הבקרה על תחום הבניה כושלת אז בסוף המשטרה פוגשת את זה". לפיכך, טען אלשיך כי המשטרה מבקשת לנקוט מדיניות פרו-אקטיבית, גם בשטחים שאינם באחריותה הישירה, תוך שיתוף פעולה עם גורמים רגולטוריים נוספים. "אנחנו לא אוהבים להישאר לבד בוואקום, באזור שהוא לא השטח המקצועי של המשטרה", הסביר.

בתגובה לדברים אלה, אמרה עו"ד הדס תגרי, מייסדת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, כי "כשרואים פיגומים בלי מעקות ומשטחים ומישהו נפל למטה – לא צריך מומחיות כדי לקבוע שהייתה רשלנות פושעת". תגרי התקוממה גם על טענתו של אלשיך כי מדובר בתחום שלא באחריותה של המשטרה, משום שלדבריה "אנחנו מדברים על עבירות של גרם מוות ברשלנות. אני לא רוצה שתפקח לפני התאונה וגם לא שתעשה מבצעים יזומים. אני דורשת שתחקור תאונות קטלניות וקשות".

עוד הוסיפה תגרי כי היא "מבינה שבמצב הקיים למשטרה אין הרצון לראות בפועל שהרוג בתאונת עבודה אותו הדבר כמו הרוג בתאונת דרכים – אבל האחריות הזו היא שלכם כבר היום, וזה שלא הוגשו כתבי אישום זו הפרת חובתה של משטרת ישראל".

תגרי הציגה ממצאים של תחקיר שערכה הקבוצה למאבק בתאונות בניין בשיתוף עיתון הארץ, מהם עלה כי באף אחת מהתאונות בשנים 2017-2014 לא הוגשו כתבי אישום. "התיקים מעלים אבק – חלקם במשטרה וקצת גם בפרקליטות, ואנחנו גם לא יכולים לדעת איפה" טענה, "על חלקם במשטרה אמרו לנו שלא יודעים איפה הם נמצאים".

אותי  לא מעניינת יחידת החקירות המיוחדת. מעניין אותי שמשטרת ישראל תבצע את תפקידה. מכיוון שכבר לפני שנה אמרתם שעל מנת לבצע תפקידכם הייתם צריכים להקים יחידה ארצית – אז הייתם צריכים כבר לעשות זאת. ועכשיו אומרים שרק ב-2019 זה יצא לפועל".

ליליאן זיידאן ששכלה את בנה ג'ואד חליל בתאונת בניה בנתניה ביולי 2015, העידה בפני הוועדה – "הבן שלי היה בן 19 ונפל מגובה 23 קומות. הוא היה עובר ממקום למקום על לוח עץ שנשבר והוא נפל למטה – ללא קשירה ובטיחות. שמעתי שנפל מהחברים שלו. בסוף התיק נסגר מחוסר ראיות ואף אחד לא חקר את החברים שלו בעבודה. אף אחד לא פנה אלי גם במהלך החקירות". ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא פנה אל המפכ"ל וביקש שהמשטרה תיצור קשר אחת לכמה חודשים עם משפחות הנפגעים לעדכן אותם בהתקדמות התיקים. יו"ר הועדה ח"כ אלי אלאלוף אמר: "היתה תאונה ברמת החייל ושישה נהרגו – הטלתם איפול על החקירה. קיימנו דיון מאוחר יותר וביקשנו להיות מעודכנים, במה שמותר להיות מעודכנים, ולא קיבלנו שום עדכון. נשמח לדעת, ושהציבור בכלל ידע. זה באמת הרגשה שלא מתחשבים מספיק בציבור שרוצה לדעת מה קורה בתחום הזה".

בסיכום הדיון אמר המפכ"ל כי המשטרה תשמח לדחוף להקמת היחידה כבר ב-2018 – אך בתנאי שיועמדו לכך המשאבים.

התייחסות 'קו לעובד' שביקשו את קיום הדיון: "ארגון 'קו לעובד' השותף לפרויקט "נרתמים" הנאבק בתאונות העבודה בבניין מצר על התנהלות כלל הגורמים הממשלתיים ומשטרת ישראל בדיון היום בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת אודות דחיית הקמתה של יחידה משותפת למשטרה ולמשרד העבודה והרווחה לחקירת תאונות עבודה.

"ההחלטה הקיימת היום והמקובלת על גורמי המקצוע השונים שיחידה כזו צריכה לקום כדי לאפשר חקירה מספקת והבאה לדין של הגורמים האחראים על תאונות הבניין, שרק בשנה החולפת גבו את חייהם של 35 איש. למרות זאת הקמת היחידה נדחית משנה לשנה, עקב מריבות תקציביות בין משרד האוצר, המשרד לבטחון פנים ומשרד העבודה והרווחה. משרד האוצר אומר שהכסף הועבר למשרד לביטחון פנים ועליו להחליט כיצד להשתמש בו, והמשרד לביטחון פנים מגלגל את הכדור הלאה וחוזר חלילה. בזמן שהללו רבים על שורות תקציביות עובדי הבניין ממשיכים להיפצע ולהיהרג על בסיס יומי.

"לצערנו הדיון בוועדה היום לא הניב תוצאות: אף משרד לא לקחת אחריות או נדרש להגיב, המשטרה סירבה לקחת אחריות תקציבית, וועדת העבודה והרווחה לא הורתה על הסקת מסקנות או המשך ההליך. נדמה שבמסגרת יום ההצדעה למשטרה שנערך בכנסת היום, כך היה רוח הדיון בוועדה, הצדעה במקום הנזיפה הנדרשת והקריאה לפעולה מידית להקמת היחידה ושיפור המצב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!