דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

ענף הבנייה / בגלל תקציב: הקמת יחידה חוקרת לתאונות בנייה נגררת שנתיים

למרות מספר כתבי האישום הזעום שהוגשו בתחום, מחלוקת על תקציב של 10 מיליון שקלים בלבד מעכבת את הקמת יחידה משטרתית לחקירת לתאונות בניין, שתוקם נכון לעכשיו רק ב-2019 | ועדת העבודה והרווחה תתכנס מחר לדון בעיכוב

תאונת עבודה במג'אר. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
תאונת עבודה במג'אר. ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עברה כבר שנה וחצי מאז פרקליט המדינה פנה למשרד לביטחון פנים בדרישה להקמתה של יחידה ארצית לחקירת תאונות בניה, אך הקמתה בפועל נדחתה לשנת 2019. לבקשת ארגון קו לעובד תתכנס מחר (שני) ועדת העבודה והרווחה של הכנסת לדון בעיכוב, זאת לאחר שבנובמבר האחרון מתח היועץ המשפטי לממשלה ביקורת על אי הקמתה וקרא לשר האוצר למצוא לדבר פתרון.

"דחיית ‏הקמתה ‏של ‏יחידת ‏החקירות‏ הארצית‏ אינו ‏מתקבל ‏על ‏הדעת,‏ לאור ‏תמונת‏ המצב‏ החמורה המאפיינת ‏את ‏החקירה‏ המשטרתית ‏לתאונות‏ העבודה ‏בענף ‏הבניה", נכתב בפניית קו לעובד ליו"ר הועדה ח"כ אלי אלאלוף ולחברי הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא ואיל בן ראובן העוסקים יחד בפעילות הפרלמנטרית לצמצום תופעת תאונות הבניה. ‏במכתבם הזכירו את חשיפת הארץ מנובמבר המעלה כי באף תאונת עבודה קשה או קטלנית מאלו שהתרחשו בענף הבניה ב-2016 לא הוגש כתב אישום וכן את הנתונים שהוצגו בפני הועדה בעבר לפיהם רק ב-22% מהתאונות המדווחות למשטרה נפתחים תיקים פליליים בחשד לרשלנות, וכמחצית מהתיקים שכבר נפתחים – נגנזים.

תאונות בניין קטלניות ותיקי חקירה (גרפיקה: דבר ראשון).
תאונות בניין קטלניות ותיקי חקירה (גרפיקה: דבר ראשון).

לטענת קו לעובד הקמת היחידה מתעכבת מכיוון שמשרד האוצר מסרב להקצות לטובת הקמת היחידה תוספת תקציבית ואילו המשרד לביטחון פנים מסרב להקצות לכך משאבים מתקציבו הקיים – כל זאת על אף שעלות הקמת היחידה מוערכת בכעשרה מיליון שקלים בלבד – תקציב צנוע בהשוואה לתשלומי הקצבאות שמשלם מדי שנה הביטוח הלאומי לנפגעי תאונות העבודה שהגיעו בשנת 2016 ל-4.7 מיליארד ש"ח. "אין ‏לקבל‏ ולהשלים‏ עם‏ מצב ‏בו ‏נדחית ‏הקמת ‏יחידת ‏החקירות, ‏בשל ‏שיקולי ‏תקציב‏,‏ למרות‏ המחיר ‏הכבד ‏שגובות ‏תאונות ‏אלו ‏מקרב ‏עובדי ‏הבניין" כתבו.

על פי דו"ח שהפיק מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שיעור הענישה הנמוך של רשלנים בענף הבניה נובע בין היתר מתיאום לקוי בין גורמי האכיפה והחקירה השונים העוסקים בנושא. בין השנים 2010-2015 הוגשו 11 כתבי אישום בלבד, מתוך 191 תאונות בהן נהרגו עובדים. בדצמבר 2016 נקבע נוהל חדש לשיתוף פעולה בין משטרת ישראל ומינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במטרה לשפר את חקירת התאונות, אולם נוהל זה לא נחשף לציבור.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "במסגרת הסיכום התקציבי לשנים 2017-2018 בין משרד האוצר למשרד לביטחון הפנים, סוכם על תוספת תקציבית משמעותית לתקציב המשרד לביטחון הפנים. מתוך תוספת זו הועברו למשטרת ישראל למעלה ממיליארד ש"ח לצורך ביצוע משימותיה הנוכחיות ומשימות התעצמות עתידיות, וזאת בהתאם לסדרי העדיפויות של משטרת ישראל והמשרד לביטחון הפנים.

"משרדי הממשלה אמונים על קביעת סדרי עדיפויות תחת מסגרת תקציבית בתיאום עם אגף התקציבים. ככל שקיימת חשיבות גבוהה בהקמת היחידה האמורה ביכולתם של משטרת ישראל והמשרד לביטחון הפנים לשנות את סדרי העדיפות שלהם ולהקצות מקורות לטובת הנושא."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!