דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל אשדוד

חברה ועבודה / נמל אשדוד: ההנהלה שוב טוענת לשביתת פרא, העובדים שוב מכחישים

בבקשה שהגישה לבית הדין, טענה ההנהלה כי העובדים מאטים את קצב העבודה במכוון | אבי אדרי, ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "כשאני עושה שביתה אני לא מסתתר" | בית הדין לעבודה בב"ש ידון אחר הצהריים (ה') בבקשה

נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת נמל אשדוד מאשימה את ראשי הוועדים בנמל בביזיון בית הדין ובמתן " הוראות ארגוניות הניתנות במחשכים" שמאיטות את העבודה בנמל, כך על פי בקשה שהגישה אמש (רביעי) לבית הדין לעבודה. אבי אדרי, ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "יש אווירה של רודנות בנמל. כשאני עושה שביתה אני לא מסתתר". הדיון בבקשת החברה ייערך  היום בשעה 15:30.

ראשית הסיפור ביום רביעי שעבר, אז הואט קצב העבודה בפריקת מכולות. בהנהלת הנמל הסיקו שמדובר בעיצומים לא מוכרזים, ופנו לבית הדין לעבודה, עם בקשה להוציא צו לביטול כל עיצומים. שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, צבי פרנקל, נענה לבקשה וקבע דיון לבוקר למחרת, אך בוטל ביוזמת השופט עצמו, ככל הנראה משום שהעובדים חזרו לעבוד בקצב רגיל.

"אין בכוונתנו להשלים עם מציאות שבה ההסתדרות וראשי הוועדים משבשים את העבודה הסדירה בנמל, נוטלים את החוק לידיהם ופוגעים בלקוחות ובמשק הישראלי", מסרה אתמול הנהלת הנמל

הפניה לבית הדין לא הייתה מפתיעה, בשל יחסי עבודה מתוחים בנמל ומו"מ קריטי לגבי תכנית התייעלות בנמל אשר תקוע ללא פתרון. עובדים בנמל סיפרו אז שההנהלה ממציאה עיצומים שלא היו, ושהעיכובים קרו מסיבות תפעוליות ולא מתוכננות. בבקשה עצמה פירטה ההנהלה עילה לכאורה לעיצומים – בירור משמעתי מה-28 בינואר בו הטילה על שני עובדים קנסות גבוהים. על פי הבקשה, מעט לפני הבירור המשמעתי המשרד להגנת הסביבה הודיע על כוונה להטלת קנס בגובה 10.6 מיליון שקלים בגין אירוע בחודש יולי בו פקחי המשרד תיעדו עובדי נמל הפועלים בחוסר זהירות שגרם לשפיכת מטען תפזורת אל הרציף ומשם אל המים. בתגובה לבירור המשמעתי בחרו העובדים להקפיד על הנהלים, במה שכינתה ההנהלה "שביתת הקפדה" והוסיפה טענה נוספת: "נראה כי הוראה זו זלגה גם אל הצוותים העובדים ברציפי המכולות והתוצאה היא האטה כללית".

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, טען בשיחה עם "דבר ראשון" כי מדובר בהנהלה כוחנית. "אני הכרזתי על סכסוך עבודה בנושא שימוש לרעה בהליכי משמעת. עובד שנשפך לו חומר על הרציף – נקנס ב5,000 שקלים. זה כמעט שכר הבסיס שלו" הסביר, "העובדים עובדים כמו חמורים, רצים כמו מטורפים, למה שיחטפו קנסות של 5,000 שקלים כל אחד? יש אווירה של רודנות בנמל, שנובעת מהנהלה לעומתית, כוחנית, שעושה שימוש לרעה בהליכי משמעת".

פניה חדשה לבית המשפט

כאמור, אמש הנהלת הנמל הגישה בקשה חדשה לבית הדין, בטענה לביזיון בית המשפט. שתי הפניות יורדות לפרטי הפרטים של העבודה בנמל, כמו קצב פריקת המכולות הממוצע לשעה, ומספרי הצוותים שתפוקתם נמוכה מהממוצע, לעיתים עד רמת העובד הספציפי.

"אין בכוונתנו להשלים עם מציאות שבה ההסתדרות וראשי הוועדים משבשים את העבודה הסדירה בנמל, נוטלים את החוק לידיהם ופוגעים בלקוחות ובמשק הישראלי" מסרו אתמול מהנהלת הנמל, "העובדים וההסתדרות מפרים ברגל גסה את החלטת בית הדין, ולכן ננקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת להשיב את העבודה לסדרה".

לטענת אדרי, "גם ככה יש רפורמה בפתח, במקום לתת רוח מרגיעה, ההנהלה מעלה את רמות המתח בנמל בצורה מטורפת. ידוע שעובדי נמל, עם כל הכבוד להסתדרות, אלו עובדים עם עמוד שדרה, שמבינים מהר מאוד שאם אתה פוגע בהם, הם יודעים מה הם צריכים לעשות. אין כאן שום דבר מאורגן. מצד אחד אומרים שרוצים תפוקות, וכשקצת נשפך לעובד חומר אז קונסים אותו. עובדי הנמל לא טיפשים".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי (צילום: דוברות ההסתדרות)

גם הפעם, אדרי מכחיש כל הנחיה לשביתה או לעיצומים. "ככל שתמצאו חבר ועד שנתן הוראה ארגונית אני מעמיד אותו להליך משמעתי בעצמי", טען.

לפי הפניה החדשה, בימים האחרונים שוב חלה תאוטה בקצב הפריקה בנמל, אך רק בחלק מצוותי העבודה בנמל. אדרי רואה בכך עדות לחולשת הטיעון של ההנהלה. "הם אומרים שמתוך תשעה צוותים שישה מתנהלים בסדר ושלושה לא. אם הייתה הוראה ארגונית – האם זה היה המצב?", טען.

לפי ההנהלה ההאטות הגיעו גם לסקטור פריקת הרכבים, ומציעים הסבר משלהם: "לכל ההאטות הללו בעבודה אין שום הסבר חיצוני, תנאי מזג-האוויר נוחים בכל התקופה הנדונה, ואין שום נסיבות מיוחדות השונות מהעבודה השוטפת והרגילה. ההסבר היחיד הוא הוראות ארגוניות הניתנות במחשכים, על מנת לנסות ולזרות חול בעיני החברה וכמובן בעיני בית הדין לעבודה".

האשמה אישית, ללא ראיות ברורות

בהנהלת הנמל בוחרים להאשים את ראשי הוועדים באופן אישי. בבקשה שהגישה אמש נכתב, בין היתר, כי " ועדי העובדים, בראשות מזכיריהם הם שהוציאו לפועל את השביתה הלא חוקית, הפראית והמפרה הזו והם ממשיכים להורות על קיומה, ועל כן מזכירי הוועדים הנ"ל הם העומדים בבסיס הפרת הצו השיפוטי".

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה: "הם אומרים שמתוך תשעה צוותים שישה מתנהלים בסדר ושלושה לא. אם הייתה הוראה ארגונית – זה היה המצב?"

מדובר באדרי, גד בוטבול, יו"ר ועד סוור במחלקת תפעול, ועמית שרף, יו"ר ועד ציוד מכני במחלקת תפעול. למרות הפירוט הנרחב בבקשה של אירועי האטה לכאורה בפעילות הנמל, אין הם מפרטים שום ראיה למעורבות של ראשי הוועדים או מי מטעמם במתן הנחיות לעובדים להאט את העבודה, למעט טענה בודדת לגבי פגישה ביום שלישי בין ההנהלה לראשי הוועדים.

לטענת ההנהלה באותה פגישה אמר שרף כי "אכן הנחה את נהגי הגוררים להסיע את הגוררים 'בהתאם לדין', ולהקפיד על כל חוקי התנועה והבטיחות קלה כחמורה. בעגה המשפטית מדובר ב'שביתת הקפדה' או 'עבודה לפי הספר', המהווה שביתה לכל דבר ועניין".

לגבי לטענות האישיות השיב אדרי בקול שליו: "כשאני עושה שביתה אני לא מסתתר, אני עומד על הבמה ואני אומר שאני שובת. כשאני לא עושה, אני לא עושה. ההנהלה יכולה להלין רק על עצמה. כשאתה פוגע בעובדים, הם יודעים לשמור על עצמם".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!