דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קצבאות הנכות / הצעת החוק להעלאת הקצבאות אושרה לקריאה שנייה ושלישית

קצבת הנכות הבסיסית תעמוד על 3,270 שקלים החל מה-1 במרץ, בתום התהליך תעמוד על 3,700 שקלים | הצמדה לשכר הממוצע: החל מ-2022 | ח"כ גילאון: "רחוק ממתווה הפשרה, אגיש מחדש את הצעתי להשוואת הקצבאות לשכר המינימום"

מפגינים חוסמים את הכניסה לכנסת בזמן הדיון לקראת קריאה שניה ושלישת של החוק להעלאת קצבאות הנכות. (צילום: ארגון ה-נכים)
מפגינים חוסמים את הכניסה לכנסת בזמן הדיון לקראת קריאה שניה ושלישת של החוק להעלאת קצבאות הנכות. (צילום: ארגון ה-נכים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה אישרה לפני זמן קצר (שני), לקריאה שנייה ושלישית, את חוק העלאת קצבאות הנכות. זאת בתום דיון סוער, במהלכו נטשו במחאה חלק מהארגונים המתנגדים למתווה עליו מבוססת ההצעה. ח"כ אילן גילאון (מרצ): "נתניהו אולי חושב שהמאבק נגמר, אבל זו רק ההתחלה".

ח"כ אילן גילאון בהפגנת נכים בתל אביב (תמונה: דובר ח"כ אילן גילאון)
ח"כ אילן גילאון בהפגנת נכים בתל אביב (תמונה: דובר ח"כ אילן גילאון)

על פי ההצעה שאושרה בוועדה, קצבת הנכות הבסיסית תעלה ב-470 עד 770 שקלים לחודש לאדם, ותעמוד על 3,270 שקלים כבר בפעימה הראשונה. בחישוב זה נכלל מיזוג הקח"ן (קצבה חודשית נוספת שמקבלים נכים שנקבעה להם דרגת אי כושר): כל הנכים הזכאים לקצבת נכות כללית יקבלו קח"ן, ובסכום שווה של 452 שקלים בחודש.
עד כה ניתן קח"ן רק לבעלי נכות רפואית בדרגה 80% ומעלה (בעלי נכויות רפואיות בדרגות נמוכות יותר הסתפקו ב- 152-351 שקלים עד כה). מעתה, ככל שאדם קיבל קח"ן נמוך יותר, או לא קיבל קח"ן כלל, כך תגדל קצבתו הכללית. עלות תוספת זו: 240 מיליון שקלים.

עוד נקבע כי הקצבה תעלה בפעימה אחת ולא שתיים, ב- 1 במרץ 2018, ללא רטרואקטיביות. הדיסריגארד (סכום שאינו מובא בחשבון בחישוב הכנסת הנכה, על מנת לזכותו בקצבה) יעלה ל-3,700 שקלים (במקום 2,800 שקלים כיום). קצבת הנכות הסופית, בתום כל הפעימות, לא תפחת מ-3,700 שקלים בחודש (על פי ההערכות תעמוד על כ-4,000 שקלים).

עד סוף שנת 2019 יהיו רשאים שרי האוצר והרווחה להגיש תקנות לאישור ועדת העבודה והרווחה, בהן תפורט הגדלה נוספת של הקצבאות (לא תוקם ועדה לעניין כפי שתוכנן בתחילה). בכל מקרה נקבע בחוק כי עלות כלל הפעימות תעמוד על 4.34 מיליארד שקלים בשנה.

הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק, סעיף לו התנגד משרד האוצר בחריפות, תתבצע החל משנת 2022.

למימוש כל המהלכים הקבועים בחוק, יוסיף משרד האוצר עוד 100 מיליון שקלים, כך שעלות הפעימה הראשונה תעמוד על 2.24 מיליארד שקלים בשנה, ועלות כלל הפעימות תגיע כאמור ל- 4.34 מיליארד שקלים בשנה.

מגיש הצעת החוק להעלאת קצבת הנכות, ח"כ אילן גילאון (מרצ), אמר בתגובה על החלטת הוועדה כי "הצלחנו היום לגרום לממשלה בראשות ראש הממשלה הכי אנטי-חברתי להעלות את קצבת הנכות בכ-50%, עשינו את זה על אפו ועל חמתו ולמרות שהוא ושר האוצר ניסו למרוח, לעכב ולקבור באינסוף וועדות. עכשיו נמשיך את המאבק כי עם הממשלה האטומה הזו אין ברירה אלא להיאבק".

גילאון הוסיף כי "הצעת החוק הממשלתית רחוקה מהצעת החוק המקורית שלי שמשווה את הקצבה לשכר המינימום, היא גם לא עומדת בתנאים שהגענו אליהם בהסכם הפשרה עם ארגוני הנכים וההסתדרות בספטמבר האחרון. לכן אגיש היום מחדש את הצעת המקורית שלי להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום ולא נפסיק להיאבק על העקרונות שלנו. אני מתייחס להעלאה הזאת כתחילתו של מסע ומאבק ממושך עד להשוואת הקצבה לשכר המינימום".

"נתניהו אולי חושב שהמאבק נגמר" סיכם גילאון, "אבל ההצלחה שלנו להעלות את הקצבה היא רק ההתחלה".

ח"כ סאלח סעד (המחנה הציוני), אמר כי "היום השתתפתי בוועדת העבודה והרווחה בנושא העלאת קצבת הנכות .התרעתי והזהרתי שלא יעבדו שוב על הנכים בעיניים.
דרשתי שהסכום שאותו הנכים דרשו לקבל יהיה כתוב בחוק, כדי שמשרד האוצר לא יוכל למרוח אותם שוב כפי שעשה בפעמים הקודמות. חמישה חודשים תמימים עברו מאז שהממשלה וההסתדרות חתמו על ההסכם להעלאת קצבאות הנכות עם נציגי הנכים.
חמישה חודשים שהם נצח מבחינת הנכים. חמישה חודשים שבהם יכולתם לחשב, לבצע את התיקונים הנדרשים ולוודא שאכן תוכלו להעביר את הסכום המובטח שכל כך נחוץ להם. ורק עכשיו אתם מודיעים כי הסכומים שסוכמו חושבו באופן שגוי ושלא תעמדו בסיכומים איתם? עם כל הכבוד לא מדובר ב'נטו מותרות' כמו מוצרי חשמל וצעצועים אלא בעניין של חיים ומוות ובמאבקי הקיום וההישרדות של הנכים בישראל.
מה הפלא שהם יוצאים לרחובות ואין להם אמון בכם? הם צודקים- מילה שלכם היא לא מילה".

מנגד, אמר ח"כ אלאלוף כי "נעשתה היום רפורמה משמעותית במערכת קצבאות הנכות, שמתקנת עיוותים שהיו בעבר והביאו לאי צדק. אני רוצה לפנות אל הנכים ולומר, המאבק שלכם הוא מהמאבקים המפוארים והצודקים שנראו פה בשנים האחרונות. אתם מהווים דוגמא ומופת לאזרחים פעילים שנאבקים על זכויותיכם ועל המדינה בה אתם חיים.
עכשיו הגיעה השעה לקצור את פירות המאבק, גם אם לא את כולם, ולהכיר בהישג הגדול שהשגתם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!