דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק האנרגיה

תשתיות / החברה הפרטית סירבה להוביל גז לדרום, נתג"ז הממשלתית תחליף אותה

הגז ממאגר "תמר" לא מגיע לדימונה וערד בגלל היעדר תשתית, המו"מ בנושא עם חברת "נגב גז טבעי" לא צלח | היום (ג') הודיע שר האנרגיה כי החברה הממשלתית, הממונה על אספקה לצרכנים גדולים בלבד, תקבל את רישיון החלוקה ליישובים אלה

עבודות בנייה של נתג"ז (צילום: יח"צ)
עבודות בנייה של נתג"ז (צילום: יח"צ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נתג"ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל), החברה הממשלתית שהוקמה לצורך הקמה ותפעול של מערכת ההובלה הארצית של הגז, תקבל גם רישיון חלוקה לצרכנים קטנים, זאת בעקבות סירוב חברת החלוקה "נגב גז טבעי" להניח תשתית לתושבי ערד ודימונה.

משרד האנרגיה הודיע לפני זמן קצר (שלישי) על "החלטה תקדימית" של שר האנרגיה יובל שטייניץ, לפיה תפעל נתג"ז כממונה מטעם המדינה על פעילות חברת "גז טיב". עד כה, קיבלו תושבי דימונה וערד גז טבעי ממאגר "ראש זהר" הזעיר שהתגלה בשנות ה-60. הגז במאגר עומד להסתיים, אך הגז ממאגר "תמר", הגדול פי 150 לפחות מ"ראש זהר", לא מגיע לדימונה וערד בהיעדר תשתית.

לפי הודעת המשרד, הנחיית השר ניתנה לאחר משא ומתן ארוך שניהלה הממשלה עם חברת "גז טיב", שרישיונה הסתיים, ולאור העובדה כי חברת חלוקת הגז הטבעי בדרום "נגב גז טבעי" סרבה להפעיל את מערכת חלוקת הגז בערד. המהלך נועד להבטיח אספקה סדירה של גז טבעי לבתי התושבים. לדברי השר שטייניץ, "מצב הדברים חייב צעד זה לטובת תושבי ערד ודימונה, וכדי למנוע מצב בו גז טבעי לא יסופק, כפי שהתחייבנו".

במשרד האנרגיה הדגישו לא יתפשרו על שירות לצרכנים, וככל שחברות החלוקה, המהוות מונופול באזור הספציפי בו זכו ברישיון, לא יעמדו בהתחייבויותיהן, המשרד ישתמש בכל הכלים שברשותו על מנת למנוע פגיעה בציבור הרחב.

למרות המלל שופע הביטחון העצמי, מדובר דווקא בהכרה של משרד האנרגיה בכשלים מובנים במודל של המונופולים האיזוריים של חבורת החלוקה, שרחוקות מאוד מלעמוד ביעדיהן, למרות תקציבים ציבוריים שהוקצו להן ומענקי עידוד למפעלי התעשייה.

חברת נתג"ז היא מונופול ממשלתי, שהצליח לעמוד ביעדי פריסת קווי הולכת הגז לצרכנים הגדולים, ומשווק גז במחיר אחיד, ללא קשיים מסוג "צרכן מרוחק" שמשפיעים מאוד על חברת חלוקה קטנה, והרבה פחות על חברת עם גב פיננסי משמעותי כמו נתג"ז.

מעבר ליתרון לגודל, נתג"ז נחשבת לחברה יעילה, מה שמאפשר להטיל ספק בתועלת של ההחלטה להקים את מערך חלוקת הגז כמערך מופרט מראש משנת 2013. העובדה שהמשא ומתן עם נגב גז טבעי – החברה היחידה שפרסה בהצלחה קווי חלוקה במונופול האזורי שלה – כשל אף הוא, גם היא מחזקת את היתרון היחסי של חברת נתג"ז, שבתור קבלן ביצוע של המדינה, תתקשה לסרב למשימות המוטלות עליה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!